Nowe technologie w Lamborghini | Felieton
Przez ostatni miesiąc ekscytowaliśmy się teaserami Lamborghini, później byliśmy rozczarowani wyglądem Sesto Elemento. Zapomnieliśmy o tym, że to jest nowy poziom technologicznego zaawansowania w produkcji samochodów, dlatego dzisiaj pragnę o tym przypomnieć i przybliżyć Wam nieco politykę prowadzoną przez włoskiego producenta.
05.10.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przez ostatni miesiąc ekscytowaliśmy się teaserami Lamborghini, później byliśmy rozczarowani wyglądem Sesto Elemento. Zapomnieliśmy o tym, że to jest nowy poziom technologicznego zaawansowania w produkcji samochodów, dlatego dzisiaj pragnę o tym przypomnieć i przybliżyć Wam nieco politykę prowadzoną przez włoskiego producenta.
Przeglądając Internet w poszukiwaniu danych na temat technologii stosowanej w Lamborghini, natknąłem się na bardzo ciekawą informację. Otóż w ciągu 30 lat samochody z logo szarżującego byka schudły aż o pół tony! Jaka dieta cud sprawiła, że nowy supercar waży już niecałą tonę i dzięki temu rozpędza się do setki w oszałamiającym czasie 2,5 s?
Odpowiedzi na to pytanie należy szukać właśnie w szóstym elemencie układu pierwiastków Mendelejewa, czyli w węglu. Od dawna obserwujemy tendencję do produkcji nawet większości elementów samochodów z włókna węglowego, które przewyższa wytrzymałością i wagą stosowane dotychczas materiały. Ale co czyni włókno węglowe stosowane w Lamborghini tak dobrym i wyjątkowym?
Kolejne pytanie i szybka odpowiedź - nowe rozwiązania. Sam pisałem kilka miesięcy o tym, że Lamborghini powołało specjalny zespół do pracy nad włóknem węglowym. Zatrudniono najlepszych fachowców w tej dziedzinie i wydano miliony euro na rozwój badań. Współpracę zaoferował Callaway Golf, czyli producent kijów golfowych.
Przez te kilka miesięcy od powstania ośrodka badań już odniesiono pierwszy sukces, który nazwano Forged Composite. Normalny etap produkcji części z włókna węglowego polega na tym, że najpierw ściska się arkusze materiału i tworzy wielką partię, z której następnie formuje się konkretne kształty. Ściskanie wielkich arkuszy jest praco- i czasochłonne, dlatego fachowcy z Lamborghini postanowili tego uniknąć.
Forged Composite to nowa metoda otrzymywania konkretnych kształtów z włókna węglowego, która polega na mieszaniu włókien w epoksydy, po czym są one wlewane do konkretnego naczynia tworzącego pożądany kształt. Unika się zatem procesu ściskania arkuszy i od razu przechodzi do tworzenia konkretnych kształtów.
Co więcej, Lamborghini użyło także tworzywa CFRP będącego syntezą włókien szklanych i węglowych oraz specjalnie przygotowanego plastiku. Jest tego jeszcze więcej! Układ wydechowy wykonano ze specjalnej kompozycji ceramiki, szkła i tworzyw sztucznych (wytrzymuje on temperaturę ponad 900 stopni Celsjusza).
Lamborghini chce produkować samochody bardzo lekkie i szybkie, w czym mają pomóc ciągle rozwijane technologie. Liźnięty przeze mnie Forged Composite jest skomplikowanym procesem, który ma służyć do produkcji lwiej części elementów tworzących przyszłe samochody Lamborghini. Niestety w Sesto Elemento z tego materiału wykonano tylko ramę zawieszenia.
Źródło: Autoblog