Nowe Mini Clubman (2015) - małe, wielkie kombi oficjalnie
Mini małe jest już tylko z nazwy. Ten brytyjski klasyk urósł od czasów swojej pierwszej generacji do rozmiarów znacznie wykraczających poza segment mikrosamochodów. Teraz Mini wprowadza na rynek prawdopodobnie największy nieuterenowiony pojazd w swojej historii.
25.06.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na razie brytyjska marka pod niemieckimi skrzydłami nie ujawniła szczegółów technicznych ani cen swojej nowości. Poznaliśmy jedynie wygląd Clubmana, który jest niczym innym, jak wersją kombi 5-drzwiowego Mini. Oznacza to, że dzieli on wspólną platformę także z BMW 2 Active Tourer. Można więc spodziewać się, że pod maską Clubmana znajdziemy podobny zestaw jednostek.
Przypomnijmy, że 5-drzwiowe Mini oferowane jest z silnikami 1,2 o mocy 75 i 102 KM, 1,5 rozwijającym 136 KM oraz z 2-litrowym, 192-konnym agregatem w wersji S. Dostępne są także diesle o mocach od 95 do 170 KM.
Chociaż nie znamy dokładnych wymiarów nowego kombi spod znaku Mini, pewne jest, że urósł on w stosunku do swojego poprzednika. Przypomnijmy, że ten miał dosyć nietypowo rozwiązany układ drzwi. Od strony kierowcy było tylko jedno skrzydło. W przeciwnej części umieszczone były pełne drzwi dla pasażera i małe, otwierane w przeciwną stronę, ułatwiające dostanie się na kanapę. Teraz Mini Clubman będzie dysponować standardowym układem.
Niezmieniony pozostał dostęp do bagażnika. Tutaj zamiast klasycznej klapy, mamy układ dwuskrzydłowy, jak w furgonetkach.
Wprowadzenie kolejnego wariantu do oferty Mini nie zaskakuje, bo było zapowiadane już od około roku. Jest to jednak działanie sprzeczne z zapowiadaną strategią Mini. Brytyjska marka miała ograniczać liczbę oferowanych wersji nadwoziowych. Tymczasem obecnie, licząc każdą wersję jako oddzielny model, Mini będzie dysonowało ośmioma różnymi samochodami (nie licząc sportowych wariantów JCW). Jeśli BMW, zdecydowało, że podmarka może ruszyć z produkcją kombi, prawdopodobnie z czasem pozbędzie się jednego z otwartych modeli - roadstera lub kabrioletu.
O szczegółach poinformujemy wkrótce, wraz z pojawieniem się oficjalnych informacji producenta.
[aktualizacja 25 czerwca]
Mini podało więcej szczegółów dotyczących swojego nowego kombi. Poznaliśmy przede wszystkim jego dane techniczne. Jest to najdłuższe auto tego producenta w obecnej gamie. Nowy Clubman mierzy 4253 mm długości, 1800 mm szerokości i 1441 mm wysokości. Rozstaw osi jest równy 2670 mm. Równie istotna jest pojemność bagażnika. Clubman zmieści do 1250 l bagażu.
Mini będzie oferować w swoim stylowym kombi trzy jednostki napędowe. Najsłabsza będzie wersja Cooper. Tu dostaniemy pod maską 136 KM z 1,5-litrowego silnika benzynowego. Nieco więcej mocy dostarczy 2-litrowy turbodiesel pod maską Coopera D. Tu moc ma wynosić 150 KM. Najlepsze osiągi zagwarantuje benzynowy Cooper S, rozwijający 192 KM z 2 litrów pojemności skokowej.
Standardowo Clubman będzie wyposażony w 6-biegową skrzynię ręczną. Opcjonalnie Cooper może mieć automat z 6 przełożeniami. 8-biegową skrzynię automatyczną Mini będzie oferować za dopłatą w pozostałych dwóch wersjach. Cooper S z automatem to najszybsza z wersji Clubmana. Ma ona rozwijać 100 km/h w 7,1 s.