Nissan NP300 Navara: najbardziej szosowy pick-up w klasie

Nissan NP300 Navara: najbardziej szosowy pick-up w klasie

Marcin Łobodziński
2 stycznia 2017

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pick-upy od pewnego czasu coraz bardziej upodabniają się do SUV-ów, a Nissan Navara poprzedniej generacji był jednym z prekursorów, pokazujących ten kierunek. Nowa generacja po raz drugi jest najbliżej auta osobowego.

Nissan NP300 Navara dCi 190 - test, opinia, spalanie, cena

Poprzedni Nissan Navara nie tylko był najbardziej komfortowym i dynamicznym pick-upem w swojej jednotonowej klasie, ale też bazował na rozwiązaniach stosowanych w segmencie SUV. Połowę swojej konstrukcji dzielił przecież z Pathfinderem. Nic dziwnego, że auto cieszyło się ogromną popularnością wśród klientów, którym zależało na posiadaniu ciężarówki, ale nie z powodów pragmatycznych, lecz podatkowych. Teraz nie ma to już takiego znaczenia, ale Nissan pozostał przy swojej koncepcji, a nawet ją rozwinął.

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Nowa Navara jest stylistycznie odświeżona. Liczne krągłości i chromy, a nawet spojler na burcie, zdradzają jej drogowe aspiracje. Auto ma się podobać każdemu, kto szuka SUV-a ze skrzynią ładunkową. Nadwozie o długości ponad 5,3 metra może przypaść do gustu zarówno tym, którzy lubią potężne samochody, jak i szukającym nieco delikatności. Navara nie jest tak wulgarna jak Ford Ranger czy nowa Toyota Hilux. To ładnie wyważony pojazd nawiązujący do poprzednika.

Kabina nie wyróżnia się na tle rynkowych rywali niczym specjalnym. Jest dobrze wykonana, znacznie lepiej od poprzedniej Navary. Z przodu siedzi się wygodnie i to pomimo regulacji kierownicy tylko w zakresie pionowym. Fotele nawet na długich dystansach nie męczą. Z tyłu jest nieco gorzej, bo choć nie brakuje miejsca na nogi czy głowę, to kolana za sprawą nisko umieszczonej kanapy trzyma się dość wysoko. Oczywiście mowa o dorosłych pasażerach. Zmieści się ich trójka lub dwa foteliki zapinane na ISOFIX.

Dobra pozycja za kierownicą, której brakuje trochę regulacji
Dobra pozycja za kierownicą, której brakuje trochę regulacji© fot. Marcin Łobodziński

Obsługa kokpitu jest dokładnie taka sama jak w innych modelach tego producenta. Zarówno komputer pokładowy jak i stacja multimedialna niczym się nie różnią od tych z crossoverów. Funkcjonalność auta nie pozostawia wiele do życzenia, ponieważ liczba schowków czy uchwytów wystarcza do komfortowej eksploatacji. Jest gdzie odłożyć drobiazgi, a gniazd do ładowania zewnętrznych urządzeń jest tyle, ile trzeba.

Większych zastrzeżeń nie budzi widoczność. Lusterka mają dużą powierzchnię, a system kamer 360 stopni dostępny niestety wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażenia Tekna, świetnie obrazuje sytuację wokół tego kolosa. Parkuje się łatwo, tylko trzeba zaufać obrazowi na monitorze.

Pick-up idealny na szosę

O ile miasto nie jest środowiskiem dla wielkiej Navary, o tyle drogi pozamiejskie już jak najbardziej. Ośmielę się stwierdzić, że to najlepiej jeżdżący pick-up na rynku. Będzie odpowiadał osobom, podróżującym niemal wyłącznie po drogach utwardzonych. Izolacja nadwozia od ramy jest na niespotykanym dotąd poziomie. Praktycznie pozbawiono Nissana negatywnych cech pick-upów.

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Zobacz testy innych pick-upów:

W tej beczce miodu jest niewielka łyżka dziegciu. To komfort resorowania, który nie zawsze jest taki, jakiego oczekujemy. Po części jest to wina seryjnych, 18-calowych obręczy kół. O ile na szosie komfortu jest w sam raz, to już na drogach nieutwardzonych czasami robi głośno, a zawieszenie mocno dobija. Nie ma tej miękkości znanej choćby z Forda Rangera czy nowej Toyoty Hilux. Pozostaje jednak stabilny w każdych warunkach i to cenię.

Pełnowartościowy pracuś

Trochę zbyt sztywne zawieszenie na sprężynach absolutnie nie wpływa negatywnie na walory użytkowe. Navara wciąż pozostaje bardzo dobrą terenówką, przynajmniej do pełnego wykorzystania kąta rampowego. To jej jedyny ogranicznik. Wynosi 22,2 stopnia i szybko się kończy na dużych muldach. Dopóki auto nie wisi na brzuchu, sprawnie pokonuje kopny piach czy błotne przeszkody. Błyskawicznie włącza się napęd na cztery koła. Wystarczy przekręcić pokrętło i po sekundzie mamy już 4x4. Blokada tylnej osi jest dostępna za dopłatą 3000 zł. W standardzie mamy eLSD, czyli odpowiednio skalibrowaną kontrolę trakcji zamiast tradycyjnej szpery.

Skrzynia ładunkowa Navary jest jedną z największych w klasie jednotonowych pick-upów.
Skrzynia ładunkowa Navary jest jedną z największych w klasie jednotonowych pick-upów.© fot. Marcin Łobodziński

Navara to także pełnoprawne auto użytkowe, z dużą skrzynią i odpowiednią ładownością. Na pakę o największej długości w klasie można załadować ponad tonę, a na hak wziąć 3,5-tonową przyczepę. Auto nawet pod pełnym obciążeniem zachowuje się bardzo stabilnie i przewidywalnie, a mocna jednostka napędowa nie protestuje.

Turbo x2

Nowy silnik Navary jest jednym z najmniejszych w tym segmencie. Ma tylko 2,3 litra pojemności. Nie ma jednak obaw o brak mocy. Dwie turbosprężarki wyciskają 190 KM i 450 Nm, co w praktyce przekłada się na dobre osiągi. Zwłaszcza, że do pary dołączono 7-stopniową skrzynię automatyczną. Ta doskonale wpisuje się w charakterystykę silnika i pozwala wygenerować niskie zużycie paliwa. W trasie auto spala 7,5 l/100 km, przy czym można zejść nawet poniżej 7 w odpowiednich warunkach. W mieście rzadko przekroczycie 10 l/100 km.

Jedynym, terenowym ograniczeniem Navary jest kąt rampowy. Na piachu radzi sobie doskonale.
Jedynym, terenowym ograniczeniem Navary jest kąt rampowy. Na piachu radzi sobie doskonale.© fot. Marcin Łobodziński

Zaletą nowego silnika Navary jest wysoka kultura. Już kabina jest bardzo dobrze wytłumiona, a silnik zachowuje się jakby go nie było. Automat tak dobiera przełożenia, że jednostka zwykle pracuje przy obrotach bliskich 1500-1700. Biegi zmienia niespiesznie, ale poprawnie i bez szarpnięć. Trochę zbyt wolno reaguje na mocne wciśnięcie gazu.

Nowy Nissan NP300 Navara (2016) dCi 190 - test [PL]

Nissana Navarę w bazowej wersji wyceniono na 118 000 zł i jest to sporo jak na odmianę z pojedynczą kabiną i bez skrzyni ładunkowej. Za skrzynię trzeba dopłacić 2230 zł. Im wyższy standard wyposażenia, tym Navara jest bardziej atrakcyjna. Topowa odmiana Tekna kosztuje 153 220 zł. Więcej zapłacimy za topowego Hiluxa z dużo słabszym silnikiem czy też za Rangera Wildtrak. Nawet niższa specyfikacja Forda jest tylko o 1000 zł tańsza. Mniej kosztuje także Mitsubishi L200 w najwyższej specyfikacji. W nowej Navarze, wybranej grupie klientów może zabraknąć tylko jednego – dużego silnika V6, jak w poprzedniku.

Nasza ocena Nissan NP300 Navara Double Cab dCi 190:
9/ 10
Plusy
  • Jakość prowadzenia
  • Mocny i ekonomiczny silnik
  • Dobre wyciszenie kabiny
  • Ergonomia i rozplanowanie wnętrza
  • Wygodne fotele przednie
  • Widoczność
  • Atrakcyjna cena bogato wyposażonych wersji z mocnym silnikiem
Minusy
  • Wysoka cena bazowa
  • Zbyt niski komfort resorowania na drogach nieutwardzonych
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/23]

Nissan NP300 Navara dCi 190 - dane techniczne

Nissan NP300 Navara Double Cab dCi 190

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, twinturbo
Rodzaj paliwa:ON
Ustawienie:Wzdłużnie
Rozrząd:16V
Objętość skokowa:2298 cm3
Moc maksymalna:190 KM przy 3750 rpm
Moment maksymalny:450 Nm przy 1500-2500 rpm
Skrzynia biegów:Automatyczna, 7-biegowa
Typ napędu:4×4, dołączany ręcznie
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Bębnowe
Zawieszenie przednie:Wielowahaczowe, sprężyny śrubowe
Zawieszenie tylne:Wielodrążkowe, oś sztywna, sprezyny śrubowe
Średnica zawracania:12,4 m
Koła, ogumienie przednie:255/60 R18
Koła, ogumienie tylne:255/60 R18

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Pick-up
Liczba drzwi:4
Masa własna:1958 kg
Ładowność:1052 kg
Maksymalna masa przyczepy:3500 kg
Długość:5330 mm
Szerokość:1850 mm
Wysokość:1840 mm
Rozstaw osi:3150 mm
Pojemność zbiornika paliwa:80 l
Skrzynia ładunkowa (dł./szer./wys.):1578 x 1560 x 474 mm
Prześwit:223 mm
Kąt natarcia:30,4 stopnia
Kąt zejścia:25,6 stopnia
Kąt rampowy:22,2 stopnia
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,8 s 
Prędkość maksymalna:180 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):8,7 l/100 km10,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):6,0 l/100 km7,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):7,0 l/100 km9,0 l/100 km
Emisja CO2:183 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:4 gwiazdki
Cena (double cab):
Wersja testowa:168 220 zł
Wersja silnikowa od:148 880 zł
Model od:128 130 zł
Wyposażenie standardowe wersji Tekna:
Elementy nadwozia:

Chromowany próg tylnego zderzaka, zderzaki w kolorze nadwozia, chromowane lusterka zewnętrzne i atrapa chłodnicy, chromowane zewnętrzne i wewnętrzne klamki drzwi, stopnie boczne, przednie lampy przeciwmgłowe z chromowanymi obwódkami, przyciemniane szyby tylne, relingi dachowe

Elementy wnętrza:Skórzana kierownica i dźwignia hamulca ręcznego, 
Koła i opony:18-calowe felgi ze stopów metali lekkich, opony 255/60 R18
Komfort:Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami w technologii LED, podgrzewane przednie fotele, elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne, 3 gniazda 12V w kabinie, tempomat z ogranicznikiem prędkości, system I-Key z przyciskiem Start/Stop
Bezpieczeństwo:Poduszki powietrzne (kierowcy, pasażera, boczne, kurtynowe, poduszka kolanowa kierowcy), ABS, EBD, System kontroli trakcji (VDC), asystent zjazdu ze wzniesienia, system wspomagania ruszania pod górę, system automatycznego hamowania awaryjnego, światła do jazdy dziennej w technologii LED, reflektory w technologii Full LED
Multimedia:Radioodtwarzacz CD, 6 głosników, sterowanie systemem audio w kole kierownicy, bluetooth / USB / Aux In, System kamer 360°, NissanConnect (multimedialny system z nawigacją i 7-calowym wyświetlaczem)
Mechanika:Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD), pięciodrążkowe tylne zawieszenie, C-Channel system - uniwersalny system mocowania ładunku
Wyposażenie opcjonalne wersji testowej
Elementy nadwozia:Lakier metalizowany i kolor specjalny żółty (3900 zł)
Elementy wnętrza:Skórzane siedzenia z 8-stopniową regulacją fotela kierowcy (6100 zł)
Koła i opony:-
Komfort:

-

Bezpieczeństwo:-
Multimedia:-
Mechanika:-
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (5)