Land Rover Freelander
Land Rover Freelander to kompaktowy SUV należący do segmentu I, który powstawał w latach 1997–2014. Model sprzedawał się w Europie najlepiej w swojej kategorii do 2002 roku, pokonując konkurencję w postaci Hondy i Toyoty.
Land Rover Freelander – informacje ogólne
Początki modelu Freelander sięgają lat 80., kiedy to Brytyjczycy rozpoczęli analizę rynku pod kątem wprowadzenia auta typu crossover SUV. Plany nawiązania współpracy z Hondą nie doszły do skutku, w związku z czym ostatecznie marka Land Rover samodzielnie wypuściła na rynek pierwszą generację tego auta w 1997 roku. Producenci wzorowali się na modelu Honda CR-V. Druga generacja pojawiła się w 2007 roku i powstawała do roku 2014, po czym została zastąpiona przez nowy luksusowy model segmentu D – Land Rover Discovery Sport.
Land Rover Freelander – dane techniczne
Land Rover Freelander powstawał jako 3- lub 5- drzwiowy SUV przeznaczony dla pięciu osób o ładowności bagażnika 354–1670 l. Tego reprezentanta klasy wyższej-średniej produkowano w wersji z napędem przednim lub na cztery koła (AWD) i manualną lub automatyczną skrzynią biegów – w I generacji 5-biegową, w II generacji 6-biegową. Jeśli chodzi o rozmiary Freelandera, SUV osiąga długość do 4500 mm, jest szeroki na 1805–1910 mm, jego wysokość w wersji 5-drzwiowej osiąga 1,753 mm.
W modelu Freelander znajdziemy silnik benzynowy (1,8–3,2 l) lub diesel (2–2,2 l) o mocy od 97 do 240 KM. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 8,8–11,9 s, a maksymalna prędkość tego Land Rovera 150–200 km/h. Jeśli chodzi o zużycie paliwa przez Freelandera, to przy poruszaniu się po mieście może palić ok. 8–13 l/100 km, natomiast na trasie od 5,6 do 7,5 litra.
Land Rover Freelander – awaryjność
Niezbyt trwałymi elementami Freelandera są niestety ważne podzespoły takie jak hamulce, przekładania kątowa czy sprzęgło wiskotyczne. Problematyczna bywa też elektryka, mogą szwankować czujniki ABS i elektryczne szyby. Przy intensywnym użytkowaniu auta w terenie mogą pojawić się problemy ze skrzynią biegów czy sprzęgłem, a jeśli chodzi o silnik, awariom może ulegać turbosprężarka czy układ wtryskowy.
Land Rover Freelander – opinie
Land Rover Freelander uzyskał przeciętny wynik w testach bezpieczeństwa (3 gwiazdki w przypadku I generacji), trzeba też przygotować się na wydatki na paliwo lub serwis silnika w przypadku jego mniejszych wersji lub egzemplarzy używanych. Warto za to zwrócić uwagę na ciekawą stylistykę i funkcjonalność wnętrza. Porównując generacje Freelandera, lepiej wypada druga – jest to auto wytrzymałe, jednak należy się liczyć z wysokim kosztem ewentualnych napraw. Plusem jest możliwość wyboru kilku wersji silnika w zależności od preferencji kierowcy pod względem użytkowania auta.