Kontynentalne klasyki - Dodge Charger
Zakończyliśmy głosowanie na trzy najlepsze auta lat 60’ rynku amerykańskiego. Według Was trzecią lokatę należy przypisać Dodge Charger’owi, czyli jednemu z pierwszych muscle carów w historii motoryzacji. Czym Charger zasłużył sobie na miano kontynentalnego klasyka? Wszystkim.
10.08.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zakończyliśmy głosowanie na trzy najlepsze auta lat 60’ rynku amerykańskiego. Według Was trzecią lokatę należy przypisać Dodge Charger’owi, czyli jednemu z pierwszych muscle carów w historii motoryzacji. Czym Charger zasłużył sobie na miano kontynentalnego klasyka? Wszystkim.
Historia
Dodge Charger był odpowiedzią na nową erę w motoryzacji zapoczątkowaną przez Pontiaca GTO – erę muscle carów. Kiedy Charger pojawił się na rynku po raz pierwszy, a było to w roku 1966, w dużej mierze bazował na modelu Coronet. Stylistyka wykonania auta różniła się niewieloma elementami od wersji bazowej. Ten stan rzeczy zmienił się dopiero dwa lata później, kiedy Charger przeszedł totalny facelifting. Po nim stał się jednym z najlepszych i najładniejszych modeli stworzonych kiedykolwiek przez Mopara.
Dodge Charger 1968
Dodge Charger stał się także bestią na torze o czym świadczą wielokrotne tytuły mistrza w Winston Cup Championships zdobywane przez takich kierowców jak Richard Petty, Buddy Baker i David Pearson. Jednak chyba nawet częściej Charger brał udział w rozpowszechnionych wtedy wyścigach ulicznych gdzie także święcił tryumfy.
Produkcja Chargera na platformie B zakończyła się w 1978 roku. Samochód stał się ikoną, której pragnęli wszyscy Amerykanie, dlatego Dodge nie narzekał w tamtych czasach na finanse. Tym bardziej, że w początkowej fazie Charger w standardowej wersji kosztował jedynie trzy tysiące dolarów!
Technika
Muscle car z definicji jest samochodem o wyjątkowo wysokich osiągach i pod tą definicję możemy podpiąć także Dodge Chargera z lat sześćdziesiątych. W najmocniejszej wersji na przestrzeni lat auto miało 425 koni mechanicznych. Prędkości maksymalne w standardowych autach rzadko przekraczały 200 km/h, jednak w modelu Daytona przeznaczonym na tor wyścigowy udało się wykręcić lekko ponad 300 km/h! Tej sztuki dokonał Buddy Baker w wyścigach NASCAR.
[url=