Kia Venga
Kia Venga to miejski minivan produkowany od listopada 2009 roku. Auto oparte jest na tej samej platformie co Hyundai i30 oraz Kia cee'd. Bliźniaczą konstrukcją modelu Venga jest Hyundai ix20.
Wygląd Vengi to z pewnością jego mocna strona. Samochód jest nowoczesny i ekstrawagancki, trudno przejść obok niego obojętnie. Przód wygląda naprawdę ładnie. Zawdzięcza to dużym reflektorom zachodzącym głęboko w błotniki oraz pokaźnemu chromowanemu grillowi. Kierunkowskazy wbudowane w lusterka podkreślają nowoczesność tego modelu. Auto charakteryzuje się zwartą bryłą nadwozia. Z boku wyróżnia się ciekawie poprowadzoną linią szyb. Również tył nie odbiega od reszty. Charakterystyczne jest wcięcie na klapie bagażnika, nadające Kii oryginalność.
Wnętrze również nie rozczarowuje. Przede wszystkim do jego wykończenia użyto przyzwoitej jakości materiałów. Konsola środkowa zapewnia przyzwoitą ergonomię i jest estetyczna. Wygodną obsługę ułatwiają duże przyciski oraz gniazdo USB umożliwiające odtwarzanie muzyki z pamięci przenośnej. Wnętrze jest żywe dzięki zróżnicowanej kolorystyce zastosowanych materiałów. Plastik użyty do wykończenia konsoli centralnej pokryto szarym lakierem. Kierownica nie dość, że ładnie się prezentuje, to jest jeszcze bardzo wygodna. Ciekawie zabudowano zegary. Znajdują się one w trzech oddzielnych tubach. Składając kanapę, uzyskamy 1253 l pojemności bagażnika, a w jej standardowym położeniu możemy liczyć na kufer o pojemności 440 l. Po złożeniu siedzeń podłoga jest całkowicie płaska. Pod wykładziną bagażnika znajduje się dodatkowy schowek z miejscem na drobiazgi i możliwością założenia siatki, która będzie je przytrzymywać.
W wyposażeniu podstawowej Vengi znalazły się takie elementy, jak: ABS, EBD (system rozdziału siły hamowania), BAS (system wspomagania hamowania), elektrycznie wspomagana i regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica, regulacja wysokości fotela kierowcy, elektrycznie sterowane szyby przednie, klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia oraz spojler dachowy. Za dopłatą można było doposażyć auto w boczne poduszki powietrzne kierowcy oraz pasażera, boczne kurtyny powietrzne, ESC (system stabilizacji toru jazdy), TCS (system kontroli trakcji), HAC (system wspomagania pokonywania podjazdów), aktywne zagłówki w przednich fotelach oraz automatyczną blokadę drzwi podczas jazdy. Kia oferowała system Idle Stop & Go, który również wymagał dopłaty. W testach zderzeniowych Euro NCAP model Venga otrzymał cztery gwiazdki.
Najtańsza Venga ma motor 1,4 o mocy 90 KM. Zadowoli on jedynie najmniej wymagających klientów. Do sprawnego poruszania się Kia wymaga jazdy na podwyższonych obrotach, a to niezbyt komfortowe, ponieważ samochód jest wtedy dość głośny. Zdecydowanie lepszym wyborem jest silnik 1,6 o mocy 125 KM. Zapewnia on małej Kii całkiem przyzwoite osiągi. Dostępne są również trzy motory wysokoprężne: 1,4 w odmianach 75 KM i 90 KM oraz motor 1,6 o mocy 128 KM. Ostatni pozwala na sprawne poruszanie się, przy czym nie zużywa dużo więcej paliwa niż jednostki o pojemności 1,4.
Silniki wysokoprężne połączono z 6-biegową przekładnią manualną. Silnik benzynowy może pracować z 5-biegową skrzynią manualną lub automatem.
Wprowadzając na rynek model Venga, koncern Kia udowodnił, że nie tylko może śmiało konkurować z autami europejskimi, ale też potrafi zyskać nad nimi przewagę. Doceniono starania stylistów Kii, przyznając jej prestiżowe wyróżnienie iF product design award oraz red dot.