Jaki używany samochód kupić? Peugeot 406, czyli francuska limuzyna do 15 tysięcy złotych

Jak co tydzień, w naszym stałym cyklu prezentujemy sylwetki samochodów używanych. Tym razem przyszła pora na coś z Francji. Przestronna i komfortowa limuzyna znana chociażby z filmu "Taxi". Przed Wami Peugeot 406.

Jaki używany samochód kupić? Peugeot 406, czyli francuska limuzyna do 15 tysięcy złotych
Bartosz Pokrzywiński

21.01.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dlaczego warto wybrać właśnie tego Peugeota?

Z samochodami francuskimi nie koniecznie musi być tak jak z sushi, kochasz albo nienawidzisz. Owszem, podobnie jak auta zza Oceanu czy też te produkowane przez firmy z kraju kwitnącej wiśni, mają w sobie coś charakterystycznego. Może to unikalny styl, może nadmiar elektroniki, która jak wiadomo lubi sprawiać problemy. Na ogół jednak użytkownicy tych aut, oceniają je bardzo pozytywnie.

Obraz

Kupując Francuza trzeba pamiętać o zasadzie - coś za coś. Za Peugeota 406 w dobrym stanie technicznym przy odrobinie szczęścia również w wersji poliftingowej (na zdjęciach) zapłacimy nawet poniżej 10.000 złotych. W zamian za to, otrzymamy komfortowe auto klasy średniej, które pomimo upływu lat, nadal wygląda młodo, a jego sylwetka w porównaniu z niemiecką konkurencją jest świeża jak chrupiąca bagietka kupiona o poranku w kawiarni paryskiego hotelu Ritz.

Peugeot 406

Następca 405-tki został pierwszy raz pokazany w 1995 roku. Jego sylwetka w połowie lat 90-tych była wręcz rewolucyjna. Już od samego początku Peugeot zdobył sympatię zarówno biznesmenów lubiących komfortowe i przestronne auta oraz rodzin z dziećmi. Auto oferowało sporą ilość miejsca dla wszystkich pasażerów, a wraz z wejściem na rynek wersji kombi (Break), pojawiła się możliwość montażu dwóch dodatkowych siedzeń umieszczonych w bagażniku, tyłem do kierunku jazdy.

Obraz

Kombi dołączyło do oferty w 1996 roku, wtedy też pojawiła się wersja Coupe, która wyszła wprost ze studia Pininfariny. 406 Coupe była troszkę wolniejszym, francuskim Ferrari, pojazd ten często wykorzystywany jest jako baza do budowy replik włoskich super samochodów.

Już w 1999 roku, model 406 doczekał się faceliftingu. Nadwozie zostało odmłodzone poprzez zastosowanie większych przednich reflektorów i odmienionego grilla, z tyłu natomiast pojawiła się charakterystyczna listewka przedzielająca klosze lamp. We wnętrzu znalazł się nowy panel sterowania klimatyzacji, lepsze plastiki, wygodniejsze fotele oraz w topowych wersjach, okleina drewnopodobna.

Obraz

Również w 1999 roku wzmocniony został najmocniejszy silnik benzynowy V6 o pojemności 3.0-litra. Wcześniej produkował on 190, teraz zaś aż 210 koni mechanicznych. To właśnie biała 406-tka z tym motorem po kilku drobnych modyfikacjach, zagrała tytułową rolę w filmie Luca Besson "Taxi". Tamten egzemplarz udało się rozpędzić do prędkości 305 kilometrów na godzinę. Jednak już standardowe trzylitrowe Peugeoty bez problemu osiągały nawet 230-240 km/h.

Najoszczędniejszą jednostką benzynową jest 90-konny motor o pojemności 1.8-litra, ale mimo wszystko bardziej polecana jest 136-konna jednostka 2.0, która według producenta spala średnio 8.3-litra benzyny.

Obraz

Bardzo często możemy spotkać 406-tki napędzane silnikami HDi z nowoczesnym systemem common-rail. Dwulitrowa jednostka (90 i 110 KM) oferowana była od 1998 roku, a szesnastozaworowy silnik 2.2 HDI (133 KM) od jesieni 2000 roku. Diesle cieszą się dużą popularnością, ze względu na sporą wytrzymałość oraz niskie spalanie. Jeżeli ktoś pragnie zaoszczędzić jeszcze więcej, warto pomyśleć o instalacji LPG.

Mało kto wie, ale to właśnie Peugeot jako jeden z pierwszych producentów fabrycznie wyposażał swoje modele z silnikami 1.8 16V w instalację LPG, jednak w naszym kraju sprzedano bardzo mało takich egzemplarzy.

Obraz

Jeżeli zdecydujemy się na wersję z trzylitrowym silnikiem benzynowym, które nie trzymają wartości i wbrew pozorom nie muszą być wcale droższe (w zakupie) od Peugeotów z mniejszymi silnikami, będziemy mogli trafić na auto wyposażone w system ESP. W topowych wersjach montowane były również cztery poduszki powietrzne, a po liftingu airbag pasażera można było wyłączyć, co ułatwiało przewóz dziecka w foteliku.

Od Peugeotów odstraszać może elektryka, na którą najczęściej skarżą się użytkownicy. Warto również pamiętać o tym, że to auto w każdej wersji silnikowej posiadało pasek rozrządu, o którego wymianę trzeba regularnie dbać, najlepiej co 100 tysięcy kilometrów. Jeżeli kupujemy auto bez udokumentowanego przebiegu, warto od razu pomyśleć o wymianie tego elementu.

Pozytywnie nie zaskoczy również przestrzeń bagażowa w wersji sedan. Ciężko dostać się do kufra, którego 430-litry pojemności nie zachwycają. W wersji Break, mamy już do dyspozycji ponad 520-litrów, tutaj francuski producent spisał się na medal.

Euro NCAP | Peugeot 406 | 1997 | Crash test

Dwie, a w wersji poliftingowej trzy gwiazdki w testach Euro NCAP to średni rezultat, pamiętajmy jednak, że to auto konstrukcji pochodzącej z połowy, a właściwie początku lat 90-tych.

Użytkownicy chwalą sobie wyciszenie wnętrza, komfortowe zawieszenie, które świetnie sprawdza się również na polskich drogach oraz dość dobre właściwości jezdne.

PEUGEOT 406 ADVERT

Tabelka spalania - minimalne (trasa)/maksymalne (miasto). Dane fabryczne.

1.8 90KM2.0 136KM2.0 HDi 109KM2.2 HDi 133KM
6.4-11.9 l.6.9-12.9 l.4.5-7.3 l.5.1-8.8 l.

406-tkę w dobrym stanie technicznym z silnikiem 1.8 bez klimatyzacji możemy mieć już nawet za 7-8 tysięcy złotych. Warto jednak wydać więcej na lepiej wyposażony i oszczędniejszy egzemplarz poliftingowy z silnikiem HDi, tutaj już w granicach 10-15 tysięcy. Uważajcie na wersje sprowadzone z Wielkiej Brytanii i przerobione w Polsce. Peugeot 406 podobnie jak Mondeo i Laguna jest jednym z najczęściej sprowadzanych aut z kierownicą po prawej stronie. Kilka przykładowych ogłoszeń.

Zalety:

  • Komfortowe wnętrze
  • Stylistyka
  • Oszczędne jednostki HDi

Wady:

  • Problemy z elektryką
  • Niewielki bagażnik (sedan)
  • Nietrwałe zawieszenie

Jeżeli jesteś lub byłeś posiadaczem Peugeota 406 albo masz wyrobione zdanie na temat tego auta, podziel się z nami swoją opinią.

Czekamy również na propozycje aut, które chcielibyście bliżej poznać (do 15 tysięcy złotych).

Komentarze (19)