Francuski łącznik, czyli historii Peugeota część 3 [geneza motoryzacji]
W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych Peugeot podjął mocną współpracę z innymi francuskimi koncernami. Od 1963 roku prowadzono rozmowy z Citroenem, ale pierwsze plany stworzenia wspólnego koncernu legły w gruzach.
19.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:55
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Trzy lata po fiasku pierwszych rozmów z Citroenem, Peugeot podpisał umowę o współpracy z Renault. Peugeot jednak cały czas zerkał w stronę Citroena. W międzyczasie koncern z szewronami stał się własnością potentata oponiarskiego Michelin, które w w 1976 roku oferuje Peugeotowi wspólny interes i przejęcie większości akcji Citroena. Początkowo miało to być 51%, ale ostatecznie Michelin oddał pełnię władzy, zostawiając sobie jedynie 10% i jednocześnie przejmując 10% w Peugeocie. Tak powstaje koncern PSA, a Renault z hukiem zrywa współpracę z Peugeotem. Warto zauważyć, że Peugeot to jedyna francuska marka, która technologicznie współpracowała ze wszystkimi rodzimymi koncernami motoryzacyjnymi.
Kolejny ważny samochód w historii marki, Peugeot 504, miał swój debiut na Salonie Genewskim we wrześniu 1968 roku. Była to wersja sedan. W 1969 roku dołączyły do niego 2-drzwiowe coupe i 2-drzwiowy kabriolet, a w 1970 roku 5-drzwiowe kombi. Początkowo 504 był dostępny tylko w jednej wersji silnikowej. Była to czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,8 litra, osiągająca moc 82 KM lub w wersji z wtryskiem 97 KM. Dwa lata po swoim debiucie w 504 wprowadzono nowy silnik 2,0 o mocach 93 lub 104 KM, a także czterocylindrowego diesla 2,1 o mocy 65 KM.
W 1983 pojawia się na rynku „legendarny numer”, czyli Peugeot 205. Wyprodukowano grubo ponad pięć milionów egzemplarzy tego auta, który przez lata był flagowym Peugeotem. U genezy powstania modelu 205 leży przejęcie przez Peugeota firmy Simca w 1978 roku. Ta marka miała ogromne doświadczenie w tworzeniu małych miejskich samochodów. 205 był wielkim hitem. Podczas 15-letniego okresu produkcji ten model nie został poddany faceliftingowi, poza drobnymi zmianami deski rozdzielczej w 1987 roku i naprawdę niewielkimi, kosmetycznymi zmianami nadwozia w kolejnych latach.
W kilkuset egzemplarzach wyprodukowano wersję Turbo 16 (T16) skonstruowaną wspólnie przez Peugeota i firmę Talbot. Auto miało napęd na 4 koła, silnik umieszczony centralnie o pojemności skokowej 1,8 wraz z turbosprężarką. Samochodem takim jeździł m.in. Ari Vatanen wygrywając Rajdowe Mistrzostwa Świata oraz Rajd Dakar w 1987 roku za pierwszym podejściem.
Żadnemu innemu modelowi marki nie udało się jeszcze pobić popularności 205. Sama marka Peugeot w tej chwili też raczej jest w cieniu firmy, którą lata temu przejęła. To Citroen zdaje się w tej chwili dominować w grupie PSA.