Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Punto to model segmentu B produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat od 1993 roku. Po dwóch generacjach auta zwanego Punto (wł. ‘kropka’, ‘punkt’) producent zdecydował w 2005 roku o zmianie nazwy na Grande Punto.

  • Fiat Grande Punto to miejskie auto osobowe, należące do segmentu B. Fiat Punto produkowany jest od 1993 roku. Wraz z najnowszą, trzecią generacją Punto, model przechrzczono jako Fiat Grande Punto
  • Fiat Grande Punto zaprojektował znany włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro. Na początku Grande Punto oferowano tylko w wersji trzydrzwiowego hatchbacka. W roku 2006 pojawiła się pięciodrzwiowa wersja samochodu, a w 2007 roku powstała wersja sedan (w ofercie model ten nazywa się Linea)
  • Fiat Grande Punto Natural Power to wersja Grande Punto napędzana gazem ziemnym. Pod maską tego modelu znajdziemy wolnossącego benzyniaka 1.4 8v Fire, zaadoptowanego do spalania benzyny i gazu ziemnego. Gdy jedziemy na benzynie, silnik uzyskuje moc 77 KM, a podczas pobierania przez silnik gazu ziemnego, uzyskamy moc 69 KM
  • Fiat Punto Evo trafił do produkcji w 2010 roku. Punto Evo to nazwa model po liftingu. Punto Evo różniło się od Grande Punto całkowicie nowym przednim pasem. Zmodernizowano także tylne i przednie reflektory, atrapę chłodnicy a także przedni i tylny zderzak. Deska rozdzielcza została przestylizowana (pojawiły się nowe zegary, fotele)
  • Wraz z nowym modelem Fiata Punto Evo, do oferty weszły także nowe jednostki napędowe. Najmocniejszym z nich jest benzyniak 1.4 Abarth S, o mocy 180 KM. Najmocniejszy diesel to 1.6 Multijet, generujący 120 KM
  • W 2012 roku do oferty wszedł Fiat Punto z silnikiem 1.4 T-Jet, generującym 180 KM. Punto silnikiem 1.4 T-Jet do 100 km/h przyspieszał w przeciągu 7 sekund. Jak na tak małą pojemność silnika, ogrom mocy, którą może wyzwolić, zadziwi chyba każdego
  • Wnętrze Fiata Grande Punto
[1/7] Fiat Grande Punto to miejskie auto osobowe, należące do segmentu B. Fiat Punto produkowany jest od 1993 roku. Wraz z najnowszą, trzecią generacją Punto, model przechrzczono jako Fiat Grande PuntoŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/fiat/punto/199/pictures/quxyyo/) użytkownika bad_Q

Nazwa ta miała podkreślać, że nowy model Fiata znacznie urósł w stosunku do poprzednika. Nowy wóz jest dłuższy od Punto drugiej generacji o 23 cm, a jego rozstaw osi zwiększył się o 50 mm. Produkowany we Włoszech i w Brazylii samochód miał wspólną z Oplem Corsą czwartej generacji płytę podłogową, więc wozy te mają podobne rozmiary.

Grande Punto dostępne było w trzech wersjach nadwoziowych: jako 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan, który na większości rynków nosił nazwę Linea.

Za projekt nadwozi odpowiadało centrum stylistyczne Italdesign, którym kierował Giorgetto Giugiaro, a ostatnie poprawki wprowadzało Centro Stile Fiat.

Dla Grande Punto charakterystyczne są przednie światła, których styl nawiązuje do niektórych modeli Maserati, oraz tylne lampy zespolone umieszczone w słupkach. Niestety, te ostatnie mają tendencję do parowania. Problem jest też często ze źle spasowanymi tylnymi drzwiami, które przy zamykaniu ocierają o tylny błotnik, ścierając z niego lakier. Pasażerowie mogą mieć też problem z dostaniem się na tylne siedzenia, bo w tylnych drzwiach czasami blokują się klamki.

Zdarzały się też kłopoty z powłoką lakierniczą, której prawie każde zarysowanie kończy się odpryskiem farby. Nierzadkie były przypadki, gdy w wyniku uszkodzenia uszczelki tylnej szyby do środka samochodu dostawała się woda. Podobnie było z nieszczelnymi nadkolami, przez co w komorze silnika często znajdował się piach.

Wnętrze samochodu mieści pięć osób, które mogą wygodnie podróżować na dobrze wyprofilowanych siedzeniach. Miejsca na nogi jest wystarczająco, natomiast z tyłu najwyżsi pasażerowie mogą skarżyć się na brak miejsca nad głowami.

Ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza została zrobiona z niezłej jakości materiałów. Gorzej z przyciskami, z których schodzi lakier.

Niestety, wygodna podróż pasażerów nie zawsze trwała długo, bo w Fiatach Grande Punto bolączką było szybko zużywające się zawieszenie. Nietrwałe bywały amortyzatory, łączniki stabilizatorów i kolumn MacPhersona.

W Grande Punto instalowano kilka silników. Wśród jednostek benzynowych znajdował się silnik, który mógł być zasilany gazem ziemnym. Również instalacje LPG zwykle dobrze spisywały się z jednostkami montowanymi w Grande Punto.

Najmniejszy i najsłabszy silnik to 1,2-litrowy motor montowany w wersjach Fresh (tylko ten silnik, tylko w nadwoziu 3-drzwiowym) i Active. Do zasilania gazem ziemnym przystosowany był 1,4-litrowy motor z ośmioma zaworami, rozwijający moc 70 KM. Jego wersja spalająca benzynę była o 7 KM mocniejsza.

Ten sam motor, ale z 16-zaworowym układem rozrządu generował moc 95 KM i moment 125 Nm. Z tym silnikiem łączono 6-biegową, manualną skrzynię biegów.

W dwóch najwyższych standardach wyposażenia Emotion i Sport montowano 120-konną odmianę silnika z turbodoładowaniem. Z kolei w wersjach Grande Punto Abarth i Grande Punto Abarth Esseesse ta sama jednostka napędowa wytwarzała moc, odpowiednio, 155 KM i aż 180 KM.

Na liście silników Diesla znajdowało się pięć pozycji. Najmniejszy spośród tych silników miał 1,3 l objętości skokowej i mógł rozwijać moc 75 KM lub 90 KM. Większy, 1,6-litrwoy ropniak generował 120 KM mocy, a największy silnik o objętości skokowej 1,9 l 120 KM lub 130 KM (w zależności od wersji).

Z 1,6-litrowym i 1,9-litrowym silnikiem łączono zawsze 6-biegową, manualną skrzynię biegów. Pojawiała się ona też sporadycznie w odmianach z motorem 1,3-litrowym.

Mimo że w 2009 roku na rynek weszło odświeżone auto o nazwie Punto Evo, Grande Punto jest nadal produkowane i sprzedawane.