Fiat 500X
Zaprezentowany w październiku 2014 roku Fiat 500X to najnowszy crossover grupy FCA, który powstał przy współpracy z Jeepem. Pod względem płyty podłogowej, układu zawieszenia i napędu jest to samochód niemal bliźniaczy z Jeepem Renegade. Jednak włoskie auto prezentuje zupełnie inny styl, ponieważ czerpie pełnymi garściami z udanej stylistyki Fiata 500.
Crossover Fiata ma nie tylko nazwę, ale i nadwozie mocno nawiązujące do klasycznej pięćsetki. Auto ma 4,25 m długości, a rozstaw osi to 2570 mm. Jest to więc odpowiednik kompaktowych crossoverów takich jak Nissan Qashai czy Opel Mokka. Ze względu na aspiracje tego modelu do segmentu premium, należałoby go jednak porównać do MINI Countrymana, również ze względu na styl retro i bardzo mocno zbliżone wymiary nadwozia i wnętrza.
Fiat 500X ma wnętrze zaprojektowane podobnie jak nadwozie. Na desce rozdzielczej znajduje się panel z lakierowanego tworzywa sztucznego. Klient w zależności od wersji i preferencji może wybrać kolor tego elementu oraz jego fakturę. Na desce rozdzielczej charakterystyczny jest podwójny schowek przed pasażerem. W kabinie znajdziemy kilka detali wspólnych z innymi modelami Fiata. Kierownica, panel klimatyzacji, a nawet kształt ekranu multimediów są żywcem przeniesione z modelu 500L. We Fiacie 500X mieści się swobodnie 4 pasażerów i 350 litrów bagażu. Przestrzeń po złożeniu oparć kanapy powiększa się do 1000 litrów. Pozycja za kierownicą jest prawidłowa, lusterka duża a przejrzystość kabiny dobra jak na crossovera.
Fiat 500X jest oferowany w dwóch różnych specyfikacjach: City Look i Offroad Look. Różnią się między sobą wyglądem i mechanizmami napędowymi. Pierwszy, jak sugeruje nazwa dedykowany jest klientom szukającym miejskiego crossovera. Auto jest stylizowane na retro, ma sporą ilość chromowanych elementów, a wzory felg aluminiowych mają klasyczny styl. Zderzaki są niemal całkowicie pozbawione charakterystycznych dla crossoverów osłon z czarnych tworzyw sztucznych. Takich elementów nie brakuje wersji Offroad Look. To odmiana Fiata 500X stylizowana na terenówkę, ma bardziej uwydatniony przedni zderzak, ale przede wszystkim zupełnie inny układ napędowy. Tylko w Offroad Look dostępny jest napęd na cztery koła, a nawet w wersjach przednionapędowych, seryjnym wyposażeniem jest system wspomagający trakcję na śliskiej nawierzchni Traction+.
Silniki też są odpowiednio rozdzielone pomiędzy wspomnianymi wersjami. I tak z czterech dostępnych w 500X jednostek napędowych, tylko dwie są wspólne dla obu wersji. Mowa o benzynowym silniku 1,4 MultiAir o mocy 140 KM i dieslu 1,6 MultiJet o mocy 120 KM. W wersji Offroad Look są to najsłabsze silniki, dostępne tylko z napędem na jedną oś. Najsłabszym silnikiem City Look jest wolnossący benzyniak 1,6 E-Torq o mocy 110 KM. Natomiast najmocniejszym silnikiem Offroad Look jest 140-konny Diesel 2,0 MultiJet oferowany tylko z napędem AWD i do wyboru z manualną lub automatyczną skrzynią biegów o 9 przełożeniach.
Najsłabszy silnik 1,6 E-Torq jest najlepszym rozwiązaniem dla osób chcących kupić niedrogiego Fiata 500X z przeciętnym wyposażeniem. Jednostka 1,6 MultiJet to już nieco dynamiczniejsze źródło napędu sprawdzające się na dłuższych trasach. Silnik 1,4 MultiAir jest bardzo dynamiczny, choć nie do końca ekonomiczny. Za to o 10 tys. zł tańszy od diesla o tej samej mocy, dla wersji Offroad Look. Trzeba jednak zaznaczyć, że diesel 2,0 MultiJet jest już skonfigurowany z napędem AWD.
Napęd na cztery koła Fiata 500X to rozwiązanie z dołączaną automatycznie tylną osią, ale z możliwością całkowitego jej wyłączenia. Wszystko odbywa się przy użyciu pokrętła zarządzającego układem napędowym, umieszczonego na tunelu środkowym. Nazywa się ono Drive Mood Selector. W wersjach z napędem na przednią oś pozwala wybrać jeden z trybów pracy silnika i kontroli trakcji.
Układ jezdny to konstrukcja niezależna dla wszystkich kół, która jest prawidłowo zestrojona pod względem komfortu i prowadzenia. Pozwala na dynamiczną jazdę po zakrętach, pozostawia sporą rezerwę bezpieczeństwa, ale też i komfortu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym ma dwa tryby pracy w zależności od ustawienia wspomnianego Drive Mood Selector.
Cena podstawowa Fiata 500X to 59 900 zł, ale jest ona na tyle uboga, że w rzeczywistości kupując ten model trzeba od razu zdecydować się na wersję wyższą za 64 900 zł. Wówczas mamy już m. in. klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka oraz felgi aluminiowe o średnicy 17 cali. By cieszyć się dynamiką turbodoładowanej benzyny trzeba zapłacić minimum 72 900 zł dla wersji City Look. Diesel 1,6 MultiJet kosztuje minimum 78 400 zł. Kupując odmianę Offroad Look trzeba przygotować co najmniej 75 900 zł za wersję 1,4 MultiAir. Najtańszy Fiat 500X z silnikiem 2,0 MultiJet i napędem na cztery koła kosztuje 86 900 zł.