Elia Wind 1.2 TCe 100 GTR (2013)

Od lutego 2013 roku firma Elia próbuje sprzedać niewielki samochód firmy Renault. Chodzi o model Wind wyposażony w 100-konny silnik, wzmocniony nieco przez niemieckiego tunera. Wóz też wygląda odrobinę inaczej niż fabryczny.

Elia Wind 1.2 TCe 100 GTR (2013)
Olgierd Lachowski

07.05.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Od lutego 2013 roku firma Elia próbuje sprzedać niewielki samochód firmy Renault. Chodzi o model Wind wyposażony w 100-konny silnik, wzmocniony nieco przez niemieckiego tunera. Wóz też wygląda odrobinę inaczej niż fabryczny.

Wind to malutki roadster-coupé wprowadzony na rynek przez Renault w 2010 roku. Auto zalicza się do segmentu A i jak przystało na samochód służący głównie do zabawy, mieści tylko dwie osoby. Nawet dla dwojga pasażerów przestrzeni wewnątrz nie będzie za wiele, ale na pewno podróżnych ucieszy fakt, że bagażnik ma stałą objętość 270 litrów – niezależnie od tego, czy dach jest złożony czy rozłożony.

Renault Wind produkowane jest w dwóch wersjach wyposażenia i z dwoma różnymi silnikami. Większą jednostką napędową jest 1,6-litrowiec o mocy 133 KM, a mniejszą motor o objętości skokowej nieco przekraczającej 1,1 l. Właśnie samochód z tym ostatnim silnikiem został zmodyfikowany przez specjalizującą się w tuningu pojazdów koncernu Renault-Nissan firmę Elia.

Mały 4-cylindrowy motor nie ma co prawda bezpośredniego wtrysku paliwa, ale jest wyposażony w turbosprężarkę. Dzięki temu urządzeniu praca mechaników niemieckiego tunera była dużo prostsza niż w przypadku konstrukcji wolnossących. Wystarczyło wymienić moduł sterujący na zawierający nowe mapy silnika, dzięki którym wzrosło ciśnienie doładowania. I gotowe.

Po tej zmianie 100-konna jednostka zyskała 16 KM mocy i 28 Nm momentu obrotowego. W sumie silniczek ma teraz 116 KM mocy maksymalnej i 180 Nm momentu. Tuner nie był jednak w stanie podać osiągów ulepszonego wozu.

Obraz

Jedyną oprócz modyfikacji silnika mechaniczną zmianą są sportowe sprężyny zawieszenia, obniżające Wind o kilkanaście milimetrów. Dzięki nim 18-calowe felgi z oponami 205/35 (z przodu) i 235/30 (na kołach tylnych) idealnie pasują do wnęk w nadwoziu.

Poza felgami Elia Wind z zewnątrz wyróżnia się diodami LED i spojlerem z przodu, listwami progowymi z boku i 90-milimetrową końcówką rury wydechowej z tyłu. Sam układ wylotowy jest seryjny.

Mające 51 000 km przebiegu małe Renault Elia próbuje sprzedać za 10 990 euro.

Dane techniczne

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1149 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 116 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 100,96 KM/l (seryjny – 87,03 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 180 Nm
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 280 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, średnica 240 mm
  • Koła przednie: 7,5 x 18”
  • Koła tylne: 8,5 x 18”
  • Opony przednie: 205/35 R 18
  • Opony tylne: 235/30 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1131 kg
  • Stosunek masy do mocy: 9,75 kg/KM (seryjny – 11,31 kg/KM)
  • Długość: 3833 mm
  • Szerokość: 1689 mm
  • Rozstaw osi: 2368 mm
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Źródło: Elia

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)