BMW za Chrisa Bangle’a

Wcześniej pisałem o najważniejszym dziele projektanta, teraz przyjrzę się jego całej działalności w BMW.

Leo Getz

16.04.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Chris Bangle
Chris Bangle© wikipedia.org

Chris Bangle pracował w BMW w latach 1992 – 2009. W tym czasie namieszał na rynku motoryzacyjnym budząc kontrowersje, wyznaczając nowe standardy i podchodząc do tworzenia aut inaczej. Poniżej omówiłem kilka, moim zdaniem najistotniejszych dokonań Bangle’a jako szefa projektantów w BMW, ponieważ opisanie wszystkich modeli zajęłoby sporo miejsca i czasu.

Modele seryjne:

X5 (E53)

BMW X5
BMW X5© wikipedia.org

Pierwszy model, gdzie można powiedzieć, że został stworzony w erze Bangle’a w BMW to E53, czyli X5 pierwszej generacji. Model ten jest rewolucyjny jeśli chodzi o formę nadwozia. Jest to przecież pierwszy SUV BMW, nieposiadający w ofercie nic wspólnego z terenówkami, ani autami mającymi je udawać. Jednak tutaj widać konserwatywną stronę Bangle’a. Nie wiadomo czy wynikała z decyzji samego projektanta czy szefostwa, w każdym razie oprócz zastosowanej bryły nie było wątpliwości, że to BMW produkowane równolegle z E39, czy E46.

7 (E65)

BMW serii 7
BMW serii 7© wikipedia.org

Bardzo głośno zaczęło się robić o szefie projektantów BMW po premierze E65. To w nim zawarł sedno swojej wizji nowych BMW. Nie wszystkim to odpowiadało, ale jak wiadomo projekt okazał się sukcesem i wyznaczył nowe drogi rozwoju. Po więcej informacji na temat tego projektu zapraszam do tego wpisu.

5 (E60)

BMW E60 po liftingu
BMW E60 po liftingu© wikipedia.org

Kolejnym istotnym projektem było E60. Tu również Bangle wywołał duże zamieszanie, ponieważ w przeciwieństwie do poprzednich generacji i do panującego trendu, nowa seria 5 wyraźnie różniła się od starszej siostry. Było widać bardziej sportowe zacięcie. Światła, linia - różnice były diametralne. W środku widoczna była stylizacja pod iDrive, jednak było bardziej sportowe. Nie zdecydowano się na hamulec ręczny w przycisku, tylko tradycyjny w postaci dźwigni.

Prototypy:

BMW Z9

BMW Z9 - zapowiedź nowej drogi BMW
BMW Z9 - zapowiedź nowej drogi BMW© wikipedia.org

Powyższy prototyp jest o tyle istotny, że został zaprezentowany w 1999 roku i nie tylko zapowiadał serię 6, ale także pokazał po raz pierwszy szerokiej publiczności nową drogę BMW.

BMW GINA

BMW GINA
BMW GINA© wikipedia.org

Ten model jest dowodem na niestandardowe myślenie Bangle’a. Nazwa modelu to skrót od Geometry and Functions In N Adaptions, co można rozumieć jako geometria i funkcje w „n” adaptacjach. Rzeczywiście ten projekt jest wyjątkowy. Zastosowano specjalne mechanizmy i obłożono prototyp materiałem, dzięki czemu w pewnym zakresie można zmieniać kształt auta. Poniżej film pokazujący wyjątkowość tego projektu.

BMW Concept CS

BMW Concept CS
BMW Concept CS© wikipedia.org

Napiszę tylko, że to jedno z najpiekniejszych BMW w historii, które było zapowiedzią BMW 6 Gran Coupe.

BMW Group i odejście

Przez długi okres Bangle decydował o wyglądzie każdego auta wychodzącego od BMW Group, czyli także MINI i Rolls-Royce’a. Jego wpływ był bardzo istotny nie tylko dla BMW, ale także dla całego rynku motoryzacyjnego. Modele z jego epoki charakteryzują się innowacyjnością, niepowtarzaniem schematu z przeszłości i różnorodnością. Jest to widoczne zwłaszcza teraz, kiedy producenci tworzą kolejne wariacje modeli, krzyżówki, a jednocześnie coraz trudniej odróżnić jeden model od drugiego.

Rolls Royce Phantom także wzbudzał kontrowersje i także okazał sie wielkim sukcesem jak BMW E65
Rolls Royce Phantom także wzbudzał kontrowersje i także okazał sie wielkim sukcesem jak BMW E65© wikipedia.org
Mini nie jest typowym projektem Bangle'a ponieważ jest pełen zapożyczeń z przeszłości
Mini nie jest typowym projektem Bangle'a ponieważ jest pełen zapożyczeń z przeszłości© wikipedia.org

W sierpniu zeszłego roku w wywiadzie dla Automotive News Bangle stwierdził, iż projektanci nie są innowacyjni, choć wielu z nich o tej innowacyjności mówi. Stwierdził też, że aktualnie nawet prototypy to przyszłe modele z linii produkcyjnej. Wspomniał również o tym, że producenci aut zgłaszali się do niego, aby objął funkcję szefa projektantów, jednak wiadomo, odmówił. Pytany o czas spędzony w BMW, stwierdził, że kochał tę pracę, ale „trzeba wiedzieć kiedy opuścić imprezę”. Aktualnie prowadzi w Turynie firmę zajmującą się ogólnie designem, a od 2012 pracuje dla Samsunga.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (14)