BMW za Chrisa Bangle’a
Wcześniej pisałem o najważniejszym dziele projektanta, teraz przyjrzę się jego całej działalności w BMW.
16.04.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chris Bangle pracował w BMW w latach 1992 – 2009. W tym czasie namieszał na rynku motoryzacyjnym budząc kontrowersje, wyznaczając nowe standardy i podchodząc do tworzenia aut inaczej. Poniżej omówiłem kilka, moim zdaniem najistotniejszych dokonań Bangle’a jako szefa projektantów w BMW, ponieważ opisanie wszystkich modeli zajęłoby sporo miejsca i czasu.
Modele seryjne:
X5 (E53)
Pierwszy model, gdzie można powiedzieć, że został stworzony w erze Bangle’a w BMW to E53, czyli X5 pierwszej generacji. Model ten jest rewolucyjny jeśli chodzi o formę nadwozia. Jest to przecież pierwszy SUV BMW, nieposiadający w ofercie nic wspólnego z terenówkami, ani autami mającymi je udawać. Jednak tutaj widać konserwatywną stronę Bangle’a. Nie wiadomo czy wynikała z decyzji samego projektanta czy szefostwa, w każdym razie oprócz zastosowanej bryły nie było wątpliwości, że to BMW produkowane równolegle z E39, czy E46.
7 (E65)
Bardzo głośno zaczęło się robić o szefie projektantów BMW po premierze E65. To w nim zawarł sedno swojej wizji nowych BMW. Nie wszystkim to odpowiadało, ale jak wiadomo projekt okazał się sukcesem i wyznaczył nowe drogi rozwoju. Po więcej informacji na temat tego projektu zapraszam do tego wpisu.
5 (E60)
Kolejnym istotnym projektem było E60. Tu również Bangle wywołał duże zamieszanie, ponieważ w przeciwieństwie do poprzednich generacji i do panującego trendu, nowa seria 5 wyraźnie różniła się od starszej siostry. Było widać bardziej sportowe zacięcie. Światła, linia - różnice były diametralne. W środku widoczna była stylizacja pod iDrive, jednak było bardziej sportowe. Nie zdecydowano się na hamulec ręczny w przycisku, tylko tradycyjny w postaci dźwigni.
Prototypy:
BMW Z9
Powyższy prototyp jest o tyle istotny, że został zaprezentowany w 1999 roku i nie tylko zapowiadał serię 6, ale także pokazał po raz pierwszy szerokiej publiczności nową drogę BMW.
BMW GINA
Ten model jest dowodem na niestandardowe myślenie Bangle’a. Nazwa modelu to skrót od Geometry and Functions In N Adaptions, co można rozumieć jako geometria i funkcje w „n” adaptacjach. Rzeczywiście ten projekt jest wyjątkowy. Zastosowano specjalne mechanizmy i obłożono prototyp materiałem, dzięki czemu w pewnym zakresie można zmieniać kształt auta. Poniżej film pokazujący wyjątkowość tego projektu.
BMW Concept CS
Napiszę tylko, że to jedno z najpiekniejszych BMW w historii, które było zapowiedzią BMW 6 Gran Coupe.
BMW Group i odejście
Przez długi okres Bangle decydował o wyglądzie każdego auta wychodzącego od BMW Group, czyli także MINI i Rolls-Royce’a. Jego wpływ był bardzo istotny nie tylko dla BMW, ale także dla całego rynku motoryzacyjnego. Modele z jego epoki charakteryzują się innowacyjnością, niepowtarzaniem schematu z przeszłości i różnorodnością. Jest to widoczne zwłaszcza teraz, kiedy producenci tworzą kolejne wariacje modeli, krzyżówki, a jednocześnie coraz trudniej odróżnić jeden model od drugiego.
W sierpniu zeszłego roku w wywiadzie dla Automotive News Bangle stwierdził, iż projektanci nie są innowacyjni, choć wielu z nich o tej innowacyjności mówi. Stwierdził też, że aktualnie nawet prototypy to przyszłe modele z linii produkcyjnej. Wspomniał również o tym, że producenci aut zgłaszali się do niego, aby objął funkcję szefa projektantów, jednak wiadomo, odmówił. Pytany o czas spędzony w BMW, stwierdził, że kochał tę pracę, ale „trzeba wiedzieć kiedy opuścić imprezę”. Aktualnie prowadzi w Turynie firmę zajmującą się ogólnie designem, a od 2012 pracuje dla Samsunga.