BMW Z1
BMW Z1 zaliczało się do kategorii roadster'ów, co oznacza, że ten samochód charakteryzował się składanym dachem, dwoma miejscami i tylnym napędem.
Produkcja i sprzedaż BMW Z1
Produkcja BMW Z1 od samego początku była pechowa, gdyż jej pierwotny start zaplanowano na czerwiec 1988 roku, lecz w wyniku opóźnień rozpoczęła się prawie rok później, w marcu 1989 roku.
Ciekawostką jest fakt, że projekt BMW Z1 był gotów już w 1986 roku, czyli na 3 lata przed momentem, gdy auto rzeczywiście pojawiło się w sprzedaży.
Projektantem BMW Z1 jest Harm Lagaay z Holandii, który wcześniej miał swój udział w powstawaniu kultowego Porsche 911. BMW Z1 swoje narodziny zawdzięcza w równym stopniu BMW Technik GmbH – specjalnemu departamentowi, który miał za zadanie wymyślenie nowych modeli i udoskonalenie technologii w autach BMW.
Cena BMW Z1 początkowo miała wynosić 80 tysięcy marek niemieckich, jednak ostatecznie koszty produkcji okazały się wyższe i wywindowały tę kwotę do przedziału 83-89 tysięcy marek.
Produkcja BMW Z1 odbywała się w Monachium. Podobno firma BMW była w stanie maksymalnie wyprodukować około 20 egzemplarzy tego modelu dziennie.
Jednak BMW Z1 nie było produkowane długo, bo ostatni egzemplarz tego samochodu wyjechał z fabryki w połowie 1991 roku, czyli w nieco ponad 2 lata od debiutu modelu Z1. Powodem był ogromny spadek zamówień na BMW Z1.
Jeszcze przed premierą BMW Z1 nowy egzemplarz auta zarezerwowało dla siebie około 3,5 tysiąca osób, ale liczba chętnych na zakup tego modelu zaczęła błyskawicznie maleć. Co ciekawe jeszcze w 1988 roku firma BMW twierdziła, że ma aż 35 tysięcy potencjalnych nabywców modelu Z1. Jak pokazały dalsze wydarzenia, te informacje o BMW Z1 nijak miały się do rzeczywistości.
Łącznie powstało 8000 sztuk BMW Z1 – wszystkie z kierownicą po lewej stronie. Zdecydowana większość egzemplarzy BMW Z1 - prawie 6,5 tysiąca - sprzedała się w Niemczech. Wśród krajów na drugim miejscu pod względem największej liczby sprzedanych sztuk BMW Z1 były Włochy, gdzie nabywców znalazło niecałe 600 samochodów.
Co ciekawe firma BMW dopiero 5 lat po zakończeniu produkcji modelu Z1 postanowiła wypuścić w świat jego bezpośredniego następcę. Zostało nim BMW Z3.
BMW Z1 – wyposażenie i dane techniczne
BMW Z1 było dostępne w 6 wersjach kolorystycznych, a największą popularnością cieszyły się samochody z czerwoną karoserią. Co ciekawe istniała możliwość kupienia BMW Z1, którego wnętrze również było utrzymane w czerwonych barwach, ale takie rozwiązanie nie było zbyt chętnie wybierane przez klientów.
Silnik BMW Z1 był praktycznie tą samą jednostką napędową, która znajdowała się wcześniej w BMW 325i E30, w związku z czym miał 6 cylindrów, pojemność wynoszącą 2,5 l i 170 koni mechanicznych. To samo dotyczyło zawieszenia BMW Z1, które również poprzednio znalazło zastosowanie w modelu 325i E30.
W przeciwieństwie do silnika i zawieszenia BMW Z1, nadwozie tego samochodu było jedną wielką innowacją. Jedną z najbardziej charakterystycznych rzeczy dla BMW Z1 były... drzwi. Powód? Drzwi BMW Z1 nie otwierały się ani w standardowy sposób, czyli do zewnątrz, ani do góry, lecz chowały się w progach znajdujących się pod nimi. Takie rozwiązanie umożliwiało... jazdę BMW Z3 z otwartymi drzwiami. Ciekawą sprawą były także zdejmowane panele boczne BMW Z1.
Ciekawostki o BMW Z1
Nazewnictwo modelu BMW Z1 jest bardzo proste. Litera "Z" w rozwinięciu ma oznaczać niemiecki wyraz "Zukunft", czyli "przyszłość", co najdobitniej świadczy o tym, jak duże nadzieje wiązano z tym autem. W nazwie umieszczono też cyfrę 1, bo BMW Z1 to pierwszy model BMW z serii Z.
W sprzedaży przez moment było również BMW Z1 RLE (Roadster Limited Edition), które miało bardziej pojemny i mocniejszy silnik niż standardowa wersja Z1 (dodatkowe 200 ml pojemności i 30 KM). Na specjalne życzenie klientów firma BMW przerabiała model Z1 na Z1 RLE.
Raz BMW Z1 pojawiło się nawet na wielkim ekranie, konkretnie w filmie "Zbroja Boga 2: Operacja Kondor", w którym grał m.in. Jackie Chan.