Audi R8

Audi R8

W 2006 roku do produkcji trafił pierwszy sportowy samochód Audi z centralnie umieszczonym silnikiem. Model R8 wyróżnia również to, że jest to samochód zbudowany od podstaw, w przeciwieństwie do sportowych odmian Audi: S i RS, które skonstruowano na bazie już istniejących modeli seryjnych.

  • Wersja sportowa ABT Audi R8 pod maską kryje przepotężny silnik o mocy 530 KM, a do 100 km/h rozpędza się w niecałe 4 sekundy
  • Audi R8 V10 Plus to Audi z jeszcze bardziej wyśrubowaną jednostką napędową. Jego mocarny silnik generuje, bagatela, 610 KM, co pozwala rozpędzić maszynę do 300 km/h
  • Ekskluzywne wnętrze Audi R8 V10 "Edition Audi Sport"
  • Prawdziwym jednak tytanem, wśród wszystkich R8, jest wersja MTM Audi R8 V10 Supercharged, generująca piekielną moc 802 KM. Aby osiągnąć 100 km/h, auto potrzebuje tylko 2,6 sekundy
  • Na specjalne życzenie, nasze Audi R8 można było zaopatrzyć w przezroczystą maskę silnika. Dla większego wrażenia, w Audi R8 można było również zamówić diodowe podświetlenie silnika, co prezentowało się nadzwyczaj widowiskowo, szczególnie w nocy
  • Na zdjęciu widzimy Audi R8 Spyder z silnikiem V10
  • Audi R8 Spyder V10 widok profilu auta
  • Audi R8 Spyder V10 widok z tyłu
  • Na zdjęciu widzimy Audi R8 Spyder z podkręconym silnikiem V10. Reflektory przednie świetnie zdają egzamin, nawet gdy jedziemy nocą i mamy wciśnięty gaz do dechy
  • Audi R8 V10 Plus w przeciągu jedynie 3 sekund potrafi rozpędzić się do 100 km/h
  • Audi R8 V10 Plus dostępne jest na rynkach od 2016 roku. Pomimo rozwijanych zawrotnych prędkości, auto szybko wytraca prędkość dzięki ceramicznym hamulcom
  • Na zdjęciu widzimy wersję Vorsteiner Audi R8 VRS, która wyróżnia się bardzo bogatym tuningiem i nieziemskim dynamizmem
[1/12] Wersja sportowa ABT Audi R8 pod maską kryje przepotężny silnik o mocy 530 KM, a do 100 km/h rozpędza się w niecałe 4 sekundyŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/audi/r8/91616/pictures/w11qj9/) użytkownika Porlamfer

R8 to sportowe, dwumiejscowe coupé (dostępne jest również nadwozie typu roadster) z silnikiem umieszczonym centralnie między fotelami a tylną osią i napędem na cztery koła. Nadwozie oparte na aluminiowej konstrukcji obniża masę pojazdu, która i tak nie jest mała. Sportowe Audi waży bowiem 1,6 tony za sprawą dość bogatego wyposażenia jak na samochód, który z założenia powinien być ubogi we wszelkie udogodnienia. Producent z Ingolstadt zadbał jednak o to, by podróżowanie modelem R8 poza torem wyścigowym nie było udręką. Wnętrze jest ciasne, ale przytulnie urządzone. W zależności od konfiguracji w kokpicie może znaleźć się skóra, Alcantara, a nawet wykładzina podłogowa wyższej jakości. Na konsoli środkowej miejsce zajmuje wyświetlacz LCD. Wedle życzenia można zaopatrzyć R8 w bardzo dobry system audio.

Długość samochodu to 4,43 m. Przy tym wymiarze rozstaw osi wynosi aż 2,65 m, dzięki czemu stabilność samochodu jest dobra, a i we wnętrzu dało się wygospodarować parę centymetrów więcej. Auto jest szerokie (1,9 m) i bardzo niskie, wysokość to zaledwie 1,25 m. Wsiadanie do samochodu nie jest łatwe, ale to typowe dla tego typu pojazdów.

Najważniejszym elementem Audi R8 jest oczywiście silnik. Od początku produkcji oferowana jest jednostka napędowa V8 o pojemności 4,2 l, rozwijająca moc 420 KM. Silnik ten został zaadaptowany z modelu RS4 i poddany modyfikacjom. Zmieniono układ smarowania, który w R8 wykorzystuje suchą miskę olejową. Zważywszy na usadowienie silnika w pojeździe, modyfikacji musiał zostać poddany układ wydechowy. Jednostka ta ma bardzo korzystną charakterystykę pracy. Maksymalna moc uzyskiwana jest przy 7800 obr./min. Czerwone pole zaczyna się od 8000 obr./min., a odcięcie paliwa następuje przy 8250 obr./min. Nietrudno więc wywnioskować, że silnik lubi pracę na wysokich obrotach. Maksymalny moment obrotowy 430 Nm dostępny jest w przedziale od 4500 do 6000 obr./min. Co ważne, 90% momentu obrotowego jest do dyspozycji w jeszcze szerszym zakresie, a mianowicie od 3500 do 7600 obr./min. W efekcie samochód skutecznie przyspiesza na szóstym biegu już od 60 km/h. W 2010 roku moc tego silnika została podniesiona jeszcze o 10 KM.

Od roku 2008 Audi R8 można nabyć z jednostką napędową V10 zapożyczoną od Lamborghini, o pojemności 5,2 l i mocy 525 KM uzyskiwanej przy 8000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy w tym przypadku wynosi 530 Nm. Auto z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w czasie 3,6 s.

W 2010 roku do oferty niemieckiego producenta trafiła jeszcze bardziej ekstremalna odmiana sportowego coupé – R8 GT. Pod szklaną pokrywą tego samochodu pracuje jednostka napędowa V10, której moc zwiększono do 560 KM (540 Nm).

Model R8 może być wyposażony w skrzynię manualną lub zautomatyzowaną R-tronic. Ta ostatnia świetnie pasuje do charakteru auta. Biegi mogą być zmieniane automatycznie lub ręcznie, za pomocą łopatek przy kierownicy. Charakterystyczną cechą skrzyni jest szarpanie przy łagodnej jeździe i przy niskich obrotach w trybie automatycznym.

R8 standardowo wyposażone jest w napęd na cztery koła ze sprzęgłem lepkościowym Haldex. Układ jest tak zestrojony, by na przednią oś trafiało maksymalnie 35% siły napędowej. Nad utrzymaniem prawidłowego toru jazdy czuwa system ESP, który można wyłączyć. Zawieszenie Audi magnetic ride zawiera amortyzatory z magnetycznym płynem, dzięki czemu siła tłumienia jest regulowana.

Audi R8 jest efektownym samochodem sportowym eksponującym moc. Potężny silnik można podziwiać z zewnątrz, ponieważ pokrywa, pod którą został umieszczony, jest szklana. Opcjonalnie komorę silnika da się wyposażyć w diody oświetlające, by można było podziwiać go także nocą.