Aston Martin DBS
DBS to gran turismo produkowane przez brytyjską firmę Aston Martin Lagonda Limited od 2007 roku. Jego nazwa została zaczerpnięta od produkowanego w latach 1967-1967 modelu tej samej marki. Konstrukcja tego samochodu została oparta na platformie VH, a za stylistykę odpowiedzialny był Marek Reichman. Flagowe GT Astona Martina dostępne jest zarówno w nadwoziu coupé, jak i kabriolet, i jest nazywane Volante.
Od zewnątrz nietrudno zauważyć, że DBS powstał na bazie modelu DB9. Nadwozie słabszego Astona zostało zmodyfikowane o dyfuzor, powiększone końcówki układu wydechowego, a charakterystyczne już światła z wewnętrzną wstawką w kolorze nadwozia wymieniono na lampy o identycznym kształcie, ale bezbarwnym kloszu. Z przodu, pod grillem o znanym z innych modeli marki Aston Martin kształcie, pojawiła się bardziej agresywna atrapa zderzaka. Znacznie rozrósł się dolny wlot powietrza. Po jego bokach dodano kolejne wloty, zabudowane dynamicznie układającymi się powierzchniami. Pod przednim zderzakiem zamontowano dodatkowe spojlery, poprawiające docisk aerodynamiczny nadwozia. Delikatnie przeprojektowano również progi DBS-a.
Wnętrze tego modelu zaopatrzono w bardziej sportowe dodatki, niż ma model DB9. Oprócz skóry i aluminium można zamówić wykończenie z alcantary oraz włókna węglowego. Standardowo DBS jest samochodem czteromiejscowym. Oczywiście z tyłu nie zmieszczą się zbyt wysocy pasażerowie, ale spokojnie można tam przewieźć dzieci. Jeśli jednak ktoś zdecyduje się zamówić lekkie fotele, będzie musiał zrezygnować z dwóch tylnych miejsc. W tego typu siedziskach nie jest dostępny system podgrzewania foteli.
Wśród bogatego wyposażenia dodatkowego znajduje się m.in. wysokiej klasy system audio Bang & Olufsen Beosound ze zmieniarką CD na 6 płyt i głośnikami o łącznej mocy 1000 W. Naturalnie na pokładzie są również elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka. Wewnętrzne środkowe lusterko zostało wyposażone w system automatycznego przyciemniania. Na środkowej konsoli znajduje się wyświetlacz OEL, który służy między innymi do obsługi mediów i nawigacji satelitarnej. Istnieje również możliwość zamówienia firmowej parasolki montowanej w bagażniku.
Serce brytyjskiego gran turismo to 12-cylindrowa, 48-zaworowa widlasta jednostka. Ten sam silnik stosowany jest również w modelach DBR9 oraz DBRS9. Generuje on 517 KM oraz 570 Nm momentu obrotowego. Stopień sprężania wynosi 10,9:1. Dzięki temu motorowi potężny samochód potrzebuje na osiągnięcie 100 km/h zaledwie 4,3 s. Szybkość maksymalna wynosi 307 km/h w aucie ze skrzynią ręczną, a 295 km/h (z elektronicznym ogranicznikiem) w wersji z automatyczną skrzynią Touchtronic II. Bez względu na wybrany rodzaj przekładni będzie ona zamontowana centralnie, przed tylną osią. Ponieważ silnik również zamontowany jest centralnie, za przednią osią, DBS charakteryzuje się znakomitym rozdziałem masy między przednią a tylną częścią nadwozia.
By ograniczyć masę samochodu, maskę, klapę bagażnika, przedni spojler oraz wiele detali nadwozia wykonano z włókna węglowego. Pozostałe elementy są ze stopów metali lekkich. Karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe pozwoliły ograniczyć nieresorowaną masę o 12,5 kg w stosunku do podstawowego DB9. Z przodu zastosowano zaciski 6-tłoczkowe, z tyłu natomiast 4-tłoczkowe.
Aston Martin DBS jest obecnie jednym z najbardziej sportowych modeli marki. Skutecznie konkuruje z rywalami w swoim segmencie. Od niedawna w Polsce można go nabyć u oficjalnego dilera.