Abt R8 V10 (2013)

Obok superszybkiego R8 V10 GTR firma Abt proponuje tylko minimalnie wolniejszą, ale wyglądającą równie bojowo zwykłą wersję Audi R8 V10. Podobny do GTR-a wóz przeszedł w tym roku facelifting.

Abt R8 V10 (2013)
Olgierd Lachowski

18.05.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Audi przeprowadziło w zeszłym roku modernizację swojego najszybszego drogowego samochodu. Z przednich i tylnych światłeł całkowicie wyeliminowano żarówki wyładowcze zastępując je diodami elektroluminescencyjnymi. Było oczywiście znacznie więcej zmian, ale te najłatwiej zauważyć.

Po liftingu samochodu seryjnego również przedsiębiorstwo Abt było zmuszone do dokonania niewielkich zmian w proponowanych przez siebie dodatkach, żeby te pasowały do odświeżonego coupé.

Pakiet spojlerów montowanych przez tunera składa się z nowego przedniego zderzaka, splittera, listew progowych, innego tylnego zderzaka oraz skrzydła na pokrywie silnika. W przeciwieństwie do odmiany GTR ten Abt R8 nie ma w pełni kompozytowego nadwozia, jednak nowe części w obu wozach wyglądają bardzo podobnie.

Niemcy proponują dwa wzory felg o średnicy 19 cali. I jedne, i drugie z przodu mają szerokość 9,0”, natomiast z tyłu są szersze o 2 cale. Pierwszy model to obręcze CR, natomiast drugi, to bardzo lekkie ER-F. Przednie felgi ER-F ważą po 7,7 kg każda, a tylne po 8,7 kg. Widoczne na fotografiach coupé ma właśnie obręcze ER-F.

W przypadku R8 V10 Abt proponuje montaż krótszych bardziej sportowych sprężyn bez wymiany pozostałych komponentów zawieszenia, gdyż uważa, że taka kombinacja jest najlepsza. Dzięki przeróbce maszyna jest o 25 mm niższa.

Podobnie jak koła, tak i nowy układ wylotowy jest lżejszy od seryjnego. Nie wiadomo jaka jest oszczędność masy nowego „wydechu”. Wiadomo natomiast, że składają się na niego m.in. rury ze stopów tytanu oraz tłumiki o zmniejszonych oporach przepływu. Całość kończy się dwiema parami rur.

Obraz

Dopełnieniem wszystkich wymienionych wyżej przeróbek jest tuning jednostki napędowej. Audi R8 jest uzbrajane w jeden z dwóch silników. W tym bolidzie zamontowana jest widlasta dziesiątka o objętości skokowej 5,2 l. Bez doładowania, ale z bezpośrednim wtryskiem benzyny motor osiąga moc 525 KM i moment obrotowy 530 Nm. W wersji R8 V10 plus jednostka napędowa rozwija moc nawet 550 KM.

Abt proponuje zwiększenie liczby koni mechanicznych do równych 600, poprzez wymianę układu wydechowego, zainstalowanie sportowych filtrów powietrza i montaż nowego ECU. Moment obrotowy stuningowanego Audi wzrósł do 550 Nm.

Polepszenie parametrów jednostki napędowej przełożyło się na wzrost osiągów drogowych. I tak, do setki R8 V10 rozpędza się teraz w 3,50 s, a jego prędkość maksymalna to 320 km/h. To oznacza, że stuningowany wóz przyspiesza lepiej o 0,40 s do 100 km/h i jest szybszy o 4 km/h od konstrukcji fabrycznej z manualną skrzynią. Równowaga w przyrodzie została jednak zachowana, ponieważ supersportowy GTR charakteryzuje się przyspieszeniem do 100 km/h w 3,20 s i prędkością maksymalną 325 km/h.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5204 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 600 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 115,30 KM/l (seryjny – 100,88 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-Tronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 19”
  • Koła tylne: 11,0 x 19”
  • Opony przednie: 235/35 R 19
  • Opony tylne: 305/30 R 19

Masy i wymiary:

  • Długość: 4440 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Wysokość: 1227 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,50 s
  • Prędkość maksymalna: 325 km/h
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Źródło: Abt

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)