3 lutego rusza program "NaszEauto". To prawdopodobnie ostatnie tak wysokie dopłaty
3 lutego rusza nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych "NaszEauto" — ogłosił we wtorek wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta. Maksymalna kwota wsparcia wyniesie 40 tys. zł, a budżet programu to 1,6 mld zł.
28.01.2025 | aktual.: 28.01.2025 16:09
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, Program "NaszEauto" jest skierowany do osób fizycznych oraz przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Środki na dofinansowanie pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i muszą zostać wykorzystane do czerwca 2026 roku.
Wsparcie w ramach programu składa się z kilku elementów. Oprócz podstawowej dopłaty (w wysokości 18 750 zł) beneficjenci mogą liczyć na dodatkowe premie za zezłomowanie starego pojazdu oraz za niski dochód. Łączna suma dofinansowania nie może jednak przekroczyć 40 tys. zł. Dokładny wykaz kwot znajduje się w poniższej tabelce.
Bazowa kwota wsparcia | Premia za zezłomowanie | Premia za niski dochód | Maksymalna kwota wsparcia | |
---|---|---|---|---|
Osoby fizyczne, zakup | 18 750 | 10 000 zł | 11 250 zł | 40 000 zł |
Osoby fizyczne z kartą dużej rodziny, zakup | 30 000 zł | 5 000 zł | 5 000 zł | 40 000 zł |
Osoby fizyczne, leasing/wynajem | do 30 000 zł | 5 000 zł | 5 000 zł | 40 000 zł |
Jednoosobowe działalności gospodarcze, zakup | 30 000 zł | 10 000 zł | 40 000 zł | |
Jednoosobowe działalności gospodarcze, leasing/wynajem | do 30 000 zł | 10 000 zł | 40 000 zł |
Dofinansowanie na zakup dotyczy aut fabrycznie nowych, których przebieg jest nie wyższy niż 6 tys. km oraz które nie były wcześniej zarejestrowane na stałe. Oznacza to, że do programu łapią się m.in. auta dealerskie używane do jazd próbnych, o ile miały odpowiednie tablice. Cena samochodu objętego dopłatą nie może przekroczyć 225 tys. zł netto.
Wiceminister Krzysztof Bolesta podkreślił, że jest to prawdopodobnie ostatni tak duży budżet przeznaczony na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w Polsce. "Europa odchodzi od dotowania zakupu i prawdopodobnie Polska także nie będzie więcej dopłacać po wyczerpaniu budżetu nowego programu" — ocenił Bolesta.