Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG Offroad - w teren, czy do miasta?
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Asystenci, pakiety terenowe, dołączane napędy i inne cuda – czy to wszystko jest w stanie sprawić, że SUV będzie faktycznie autem offroadowym? Na to pytanie odpowiedzi szukałem w nowoczesnym wnętrzu Volkswagena Tiguana.
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG Offroad (2016) - test, opinia
Do poszukiwania odpowiedzi natchnął mnie dodatkowy pakiet, w który został wyposażony crossover z Niemiec. To zestaw o bojowo brzmiącej nazwie Offroad. Znajdziemy ją między innymi na stalowych nakładkach ozdobnych na progi naszego egzemplarza testowego. Co jeszcze wchodzi w skład tego zestawu? Cóż… zaskakująco niewiele: przedni zderzak o zwiększonym kącie natarcia, wynoszącym tu 25 stopni oraz dodatkowa osłona silnika.
Niewiele? A może to wystarczy? Przyjrzyjmy się temu, co na pokładzie ma jeszcze wartego uwagi, pod względem jazdy Tiguanem w terenie. Przede wszystkim – mamy tu dołączany napęd na cztery koła 4Motion, sparowany z mocnym, 150-konnym dieslem. Do tego dochodzi zestaw asystentów, którzy na wirtualnym kokpicie, nazywanym w Volkswagenie Active Info Display (akronim AID, czyli pomoc, nie jest chyba przypadkowy?), wyświetlają między innymi kąt skręcenia kół i kompas, dodatkową mapę, a także, w razie potrzeby zjadą za nas ze wzniesienia.
Tiguan dysponuje także szeregiem kamer, których liczbą przewyższa prawdopodobnie studio Paramount Pictures. Dzięki nim nie musimy właściwie w ogóle czuć gabarytów auta, bo z każdej strony możemy podejrzeć dokładnie sytuację, włączając w to wyświetlenie modelu 3D auta, wpisanego w rozłożoną w tle panoramę otoczenia.
Co ten zestaw zapewnia w terenie? Jeśli na kołach znajduje się dobre ogumienie, napęd na cztery koła 4Motion będzie dostatecznie skuteczny, by przejechać przez sypki grunt, przynajmniej póki będziemy przeć naprzód i nie zatrzymamy się w miejscu. W kopnym piachu łatwo będzie siąść na podwoziu, które nie jest szczególnie wysoko zawieszone. Prześwit wynosi tu około 20 cm.
Asystenci owszem, przydadzą się, ale póki nie postawi się przed autem większego wyzwania. Automatyczny zjazd z górki? Owszem, działa zgodnie z teorią, którą serwuje producent, ale nie do końca zgodnie ze sztuką, o czym wspomniałem już przy okazji pierwszych jazd Tiguanem. Przytrzymuje on auto z pomocą hamulców i powoli stacza w dół wzniesienia. Prawidłowo odbywa się to przez hamowanie silnikiem. Na korzyść tego rozwiązania przemawia lepsza precyzja działania automatu, niż stopy kierowcy, który hamulcem nie operuje tak dokładnie, jak wyczuwający każde zblokowanie koła system.
Zastanawiacie się pewnie do czego zmierzam, bo nie odkrywam tu raczej Ameryki. SUV nie jest samochodem prawdziwie terenowym – nic nowego. Sęk w tym, że nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę i popełniają jeden drobny błąd, sądząc, że niezbędny jest im do jazdy SUV-em, czy crossoverem napęd na cztery koła.
Oczywiście, poprawi on możliwości Tiguana w lekkim terenie, ale by zabrnąć tam, gdzie faktycznie ten Volkswagen powinien się najdalej zapuszczać, nie potrzeba wcale pędzonych czterech łap. Bardziej istotne mogą okazać się dobre opony. Crossovery nie mają dużego prześwitu, chociaż dzięki czarnym nakładkom z tworzywa, mogą wizualnie sprawiać wrażenie bardziej bojowych.
Samochody takie jak Tiguan to pojazdy, które można uznać za rekreacyjne. Dojadą po bezdrożach dalej niż przeciętny Golf, wdrapią się na miejsce kempingu nieco dalej, niż zwykły kompakt, ale niedorzecznym byłoby wymagać od nich więcej. Po co więc je przesadnie dozbrajać?
Sam Tiguan jest autem bardzo dobrze wykonanym, dysponującym dużą przestrzenią w środku, nie tylko z przodu, ale i z tyłu, sporym bagażnikiem i wieloma komfortowymi rozwiązaniami. Na pokładzie możemy mieć między innymi 3-strefową klimatyzację, bardzo wygodne fotele, regulowane elektrycznie w 12 kierunkach, doskonale działający tempomat adaptacyjny i wiele innych dodatków.
Nie mogę tu nie wspomnieć o kapitalnych aktywnych reflektorach diodowych LED Top z Dynamic Light Assist. Podczas nocnej jazdy nieoświetlonymi drogami krajowymi spisały się rewelacyjnie, „wycinając” ze snopów świateł miejsca na auta jadące z przodu. Ostatni raz tak dobrze jechało mi się w nocy Volvo XC60, wyposażonym w reflektory o nieco innej zasadzie działania, ale zapewniających podobny efekt.
Tylna kanapa jest miejscem bardzo przyjaznym dla pasażerów. W bogatszych wersjach występuje tu bowiem wspomniana już trzecia strefa klimatyzacji z osobnym panelem sterującym. Do tego jest tu dużo miejsca na nogi i nad głowami. Do dyspozycji pasażerów są także solidne stoliki w oparciach foteli. Dodatkowo Volkswagen umieścił w nich sprytnie rozkładane uchwyty na kubki oraz wgłębienia do podtrzymywania tabletu lub telefonu.
Do tego mamy tu 150-konnego diesla, który świetnie radzi sobie szczególnie w trasie, zużywając mimo automatu i napędu na cztery koła około 5 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Ta jednostka jest dostatecznie żwawa do tego samochodu i jednocześnie nie zmasakruje nam portfela zbyt częstymi tankowaniami.
Zmierzam do tego, że Volkswagen Tiguan sam w sobie jest bardzo dobrym autem, ale łatwo źle postawić przed nim wymagania i do tego przepłacić, po czym i tak nie dostać tego, czego się chce. SUV-y tego typu nie potrzebują napędu na cztery koła – radzą sobie bez niego doskonale. Dzięki odrobinę zwiększonemu prześwitowi, względem ich zwykłych krewnych, dobrze poradzą sobie w mieście i na lekkich bezdrożach.
Jeśli zadowoli Cię wyposażenie Comfortline, możesz zaoszczędzić na rozsądnym podejściu sporo. Różnica między 150-konnym TDI z DSG, z napędem 4Motion a bez niego, wynosi 8100 zł. Niestety na poziomie Highline trzeba jeszcze zrezygnować z automatu – 150-konny diesel bez 4Motion oferowany jest w tym wydaniu wyłącznie z manualem. Wtedy różnica jest jednak jeszcze większa – 17 000 zł. Naturalnie, Highline z manualem różni się między wersjami z 4Motion i bez o taką samą kwotę, jak Comfortline.
Zobacz testy innych SUV-ów i crossoverów
Tym samym dochodzimy do czasów, w których SUV-y, które wyewoluowały z samochodów terenowych, stały się bliższe standardowym modelom, ze zwykłych segmentów. Tiguan w tym momencie jest dobrą alternatywą dla Golfa i chyba nikt nie wyklucza, że kiedyś może go zastąpić w gamie, jako flagowca w segmencie małych aut rodzinnych. Wystarczy spojrzeć na ewolucję samochodów francuskich – Renault już teraz podwyższyło Espace’a i Scénica, a nowy Citroën C3 ma już aparycję mikrocrossovera w standardzie, bez dodatkowych pakietów terenowych. Dobrym przykładem jest tu również Audi Q2. Motoryzacja zmierza właśnie w tym kierunku – homogenizacji klasycznych segmentów i ich odpowiedników w świecie SUV-ów.
- Dobrze wykonane wnętrze
- Nowoczesny wirtualny kokpit, bogaty w liczne funkcje
- Komfortowe wnętrze
- Przestronna kabina
- Optymalny silnik, dobrze współpracujący ze skrzynią biegów
- Duża masa maksymalna hamowanej przyczepy
- Ceny wyższe niż u konkurencji
- W egzemplarzu testowym elektrycznie zwalniany hak zawadzał o atrapę zderzaka
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG Offroad (2016) - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4, doładowany | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1968 cm³ | |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 3500 rpm | |
Moment maksymalny: | 340 Nm przy 1750 rpm | |
Skrzynia biegów: | 7-biegowa, automatyczna DSG | |
Typ napędu: | Na tyl4 koła, dołączany 4Motion | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Średnica zawracania: | b.d. | |
Koła, ogumienie przednie: | 235/55 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 235/55 R18 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1637 kg | |
Ładowność: | 563 kg | |
Długość: | 4486 mm | |
Szerokość: | 1839 mm bez lusterek | |
Wysokość: | 1673 mm | |
Rozstaw osi: | 2677 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1576 / 1576 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 60 l | |
Pojemność bagażnika: | 479 l z kołem zapasowym 615 l bez koła zapasowego 1655 l maksymalnie | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,3 s | |
Prędkość maksymalna: | 200 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,7 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,0 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,6 l/100 km | |
Emisja CO2: | 147 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Cena testowego egzemplarza: | ok. 199 tys. zł | |
Wersja silnikowa od: | 115 280 zł | |
Model od: | 99 280 zł | |
Wybrane wyposażenie standardowe w Highline: | ||
Elementy nadwozia: | Przyciemniane szyby boczne tylne, chromowane listwy ozdobne wokół okien bocznych, relingi dachowe metalowe srebrne, tylne światła LED z przyciemnianym kloszem | |
Elementy wnętrza: | Dywaniki materiałowe, fotele przednie Top-Komfort, kierownica i drążek zmiany trybu skrzyni biegów obszy te skórą, oświetlenie przestrzeni wokół nóg, w klamkach i listwach dekoracyjnych | |
Koła i opony: | Felgi 18-calowe, koło zapasowe dojazdowe, 18-calowe | |
Komfort: | Kierownica obszyta skórą, trójramienna, wielofunkcyjna, łopatki do zmiany biegów przy kierownicy, schowek po stronie pasażera chłodzony, szuflady pod przednimi fotelami, zagłówki przednich foteli regulowane w dwóch płaszczyznach, składane stoliki w oparciach przednich foteli, z wbudowanymi uchwytami na napoje, gniazda 12 V w bagażniku i w tylnej części konsoli środkowej, klimatyzacja automatyczna Pure Air Climatronic, 3-strefowa z panelem dosterowania temperaturą z tyłu, szyby sterowane elektrycznie z przodu i z tyłu, Active Info Display - komputer pokładowy z wirtualnym kokpitem, aktywny tempomat ACC do 210 km/h, z automatyczną regulacją odległości Front Assist, wybór profilu jazdy Comfort, Sport, Eco, Individual, Snow, Normal, Offroad i Offroad Individual | |
Bezpieczeństwo: | Aktywna pokrywa silnika, system automatycznego hamowania po kolizji, elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold, ISOFIX x2 z tyłu, na skrajnych miejscach, sygnalizacja zmęczenia kierowcy, immobiliser, siedem poduszek powietrznych (dwie czołowe, dwie boczne, dwie kurtynowe, kolanowa kierowcy), Lane Asssist, Light Assist, Front Assist z funkcją aktywnego hamowania City | |
Multimedia: | System radiowy Composition Media z 8-calowym, kolorowym wyświetlaczem dotykowym, z czujnikiem zbliżeniowym, 8 głośnikami, czytnikiem kart SD, gniazdami AUX-IN oraz USB, z możliwością podłączenia urządzeń Apple, Bluetooth | |
Mechanika: | - | |
Wybrane wyposażenie opcjonalne egzemplarza testowego: | ||
Elementy nadwozia: | Pakiet Offroad: listwy progowe ze stali szlachetnej z napisem Offroad, dodatkowa osłona silnika, zderzak przedni Offroad o zwiększonym kącie natarcia 25 stopni (670 zł) | |
Elementy wnętrza: | Dach szklany panoramiczny wraz z roletą, elektrycznie otwierane i zamykane, z podświetleniem LED (4450 zł), tapicerka skórzana Vienna, w tym: elektryczna regulacja foteli przednich w 12 kierunkach, z funkcją pamięci, podgrzewanie foteli przednich, elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego przednich foteli, lusterka zewnętrzene podgrzewane, składane elektrycznie, z funkcją pamięci, oświetlenie zewnętrznej przestrzeni wokół drzwi, brak szuflad pod foteliami przednimi, brak funkcji składania oparcia przedniego fotela pasażera, automatyczne obniżanie lusterka po stronie pasażera przy właczonym biegu wstecznym (9100 zł) | |
Koła i opony: | - | |
Komfort: | System bezkluczykowego otwierania i uruchamiania Keyless Access i reflektory LED z Dynamic Light Assist (w ramach pakietu Premium za 0 zł), szyba przednia podgrzewana bezprzewodowo i odbijająca promienie podczerwone (1380 zł), pakiet Park Komfort z Area View i Park Assist z Trailer Assist (5470 zł), pakiet Oświetlenie Bagażnika: dodatkowe oświetlenie z możliwością wykorzystania jako latarki, gniazdo 230 V w bagażniku (790 zł) | |
Bezpieczeństwo: | - | |
Multimedia: | System nawigacji Discover Media (w ramach pakietu Premium za 0 zł) | |
Mechanika: | Hak holowniczy składany, z elektryczną blokadą (3970 zł) |