Volkswagen Golf R Variant - (nie)zwykłe kombi
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zwykłe samochody mijane codziennie na drogach nie budzą większych emocji. Niektóre z nich dostępne są jednak w wersjach gwarantujących wyjątkowe osiągi i sporo przyjemności z prowadzenia. To dość specyficzna i zarazem wąska grupa aut, na czele której wśród nowych modeli stoi m.in. popularny Volkswagen Golf w odmianie R. Jego odmiana kombi występująca pod nazwą Variant to chyba jeden z najbardziej niepozornych samochodów, z jakimi miałem do czynienia w ostatnich latach.
Na pozór zwykłe kombi
Na pierwszy rzut oka to zwykły Volkswagen Golf widywany dziesiątki razy dziennie przez każdego, kto lubi zawiesić oko na przejeżdżających autach skanując ulice w poszukiwaniu czegoś ciekawego. Stojący w kolumnie niemiecki kompakt nie jest godny specjalnej uwagi, w zeszłym roku na drogi wyjechało ich 11 629 sztuk. W tej puli jest jednak 167 wyjątkowych egzemplarzy, które bez kompleksów mogą siedzieć na zderzaku nic nie podejrzewającym kierowcom kilkukrotnie droższych samochodów.
Inaczej narysowany przedni pas z niewielkim symbolem R na atrapie chłodnicy to element, który raczej nie rzuci się w oczy w lusterku wstecznym. Później pozostaje jedynie zdziwienie, bo niewielki dyfuzor i lekko wulgarne cztery końcówki układu wydechowego będą pierwszą rzeczą, skupiającą wzrok zaskoczonego.
Rodzinne kombi z Wolfsburga już seryjnie podczas wchodzenia na obroty grzmi bardziej przekonywująco niż niejedno auto sportowe. To jednak nie zasługa silnika czy nawet układu wydechowego, ale głośników wewnątrz kabiny. Z dźwiękiem Golfa R jest jednak trochę tak, jak z silikonowymi piersiami u kobiet – wiadomo, że nie są w pełni naturalne, ale dobrze zrobione mogą się podobać. Docierający do uszu pomruk nie jest jednak też zupełnie sztuczny i słychać go również w nieco bardziej stonowanej formie na zewnątrz auta. Puryści lub osoby zmęczone taką atrakcją mogą w ustawieniach po prostu wyłączyć emulator.
Na co dzień i na tor
To właśnie możliwość radykalnej zmiany trybów jazdy i dopasowania nastaw do aktualnych potrzeb czyni z Golfa Varianta R samochód wyjątkowo wszechstronny. Jak na wersję sportową o mocy 300 KM jest nad wyraz dobrze ułożony. W trybie Comfort można jeździć nim dokładnie tak, jak zwykłym Golfem, licząc się oczywiście ze zużyciem paliwa adekwatnym do dwulitrowego TSI. Komfort podróżowania jest natomiast ponad zadowalający, a mimo obniżenia o 20 mm dzięki zmiennej charakterystyce amortyzatorów filtrowanie nierówności drogi jest skuteczniejsze niż w przypadku kompromisu oferowanego przez standardowe modele bez możliwości zmiany siły tłumienia. Do jazdy na co dzień mamy więc przestronne kombi, które w razie potrzeby zmieści cztery dorosłe osoby oraz spory bagaż, a po gwałtownym wciśnięciu gazu przyspieszy spod świateł do 100 km/h w około 5 sekund, do tego ma też system launch control.
Bardziej oszczędni użytkownicy docenią też równie komfortowy tryb Eco, który wraz systemem Start&Stop oraz możliwością żeglowania na biegu jałowym bez zbytecznego wytracania prędkości przy spokojnej jeździe pozwalają zejść ze średnim zużyciem paliwa do poziomu ok. 7,5 l/100 km. Normalnie komputer pokładowy wskazuje ok. 10,0 l/100 km, a podczas korzystania z potencjału 300-konnego silnika już 12,0 l/100 km.
Chcąc wycisnąć z wersji R maksimum jej seryjnych możliwości mamy do dyspozycji drugi skrajny tryb o nazwie Race. Prowadzenie kół staje się mocno usztywnione, ale oczywiście to niejedyny objaw zmiany charakteru auta. Bardzo dobrze zestrojony układ kierowniczy stawia wyraźnie większy opór, pedał przyspieszenia reaguje nawet na puls w układzie krążenia prawej stopy, a dwusprzęgłowa skrzynia biegów w gotowości trzyma prędkość obrotową. Momentalne odpowiedzi przekładni DSG na polecenia kierowcy wydawane gazem lub łopatką oraz zdolność przewidywania czego od niej oczekuje, sprawia, że we wspomnianym Comforcie świetnie sprawdza się podczas spokojnej jazdy miejskiej, jak również prób naginania praw fizyki w Race. Jej tryb S jeszcze bardziej podkręca sportowy klimat m.in. przez wyższe obroty jałowe, przeciąganie biegów i co za tym idzie intensywność emulowanego dźwięku, który momentami przypomina bulgot amerykańskich widlaków z ośmioma cylindrami, choć ma ich połowę mniej.
Dzięki turbodoładowaniu nie przeszkadza to jednak w generowaniu świetnych parametrów i późniejszego przełożenia ich na bardzo dobre osiągi. Maksymalny moment 380 Nm jest dostępny niemal w całym użytecznym zakresie obrotów – od 1800 do 5500. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 5,1 s w kompaktowym kombi robi wrażenie nie tylko na kierowcy, ale również pasażerach czy otoczeniu. Nikt nie spodziewa się po niepozornym Volkswagenie osiągów na poziomie niektórych modeli Porsche. Kompaktowe kombi z niemiec to istna katapulta.
Bardzo dobre wyprofilowanie foteli, a w szczególności oparć, idealnie sprawdza się podczas szybszej jazdy gdy ciało bezwładnie poddaje się przeciążeniom, ale ma podparcie na szerokich skrzydłach obszytych Alcantarą. Sportowy Golf potrafi udowodnić nawet najbardziej sceptycznym pasażerom, że siła odśrodkowa naprawdę istnieje, a pasy lepiej zapinać także na tylnej kanapie. Dzięki napędowi 4Motion trakcja tego rodzinnego kombi zadziwia, szczególnie podczas przerzucania masy w ostrych zakrętach gdy gotowy na kontrę kierowca jest niemal pewny, że koła zaraz zaczną się odklejać, a nic takiego się nie dzieje.
Zestrojenie pracy układu 4Motion oraz blisko współpracującego z nim ESC (które można wyłączyć) w Golfie R różni się tolerancją bezpieczeństwa zależnie od wybranego trybu jazdy. Przy nastawach Race na szutrze można pozwolić sobie na naprawdę sporą nadsterowność przy zachowaniu wrażenia pełnej kontroli gazem nad zachowaniem auta. Lwią część zasług ma w tym elektroniczna blokada blokada dyferencjałów na obydwu osiach sterowana poprzecznie i krzyżowo.
Posłuszeństwo tego sportowego kompaktu podczas szybkiej jazdy w zakrętach zachwyca, a osoby obserwujące to wszystko z boku mogą jedynie zachodzić w głowę o co chodzi. Niewiele pomoże im w tym zajrzenie do środka, bo te identycznie jak nadwozie różni się od innych Golfów jedynie kilkoma detalami takimi jak i tak dość mocno stonowane fotele, kierownica czy zegary. Tu nie ma fajerwerków, i dobrze, Golf Variant R jest innych niż pozostałe sportowe kompakty.
A komu to potrzebne?
To najprawdziwszy sleeper, który wyróżnia się nie tylko osiągami, ale również niesamowitą trakcją. Jego niepozorny charakter sprawia, że ciężko określić co daje więcej frajdy – wzbudzanie zainteresowania otoczenia, na które tutaj nie można zbytnio liczyć, czy może każdorazowy "coming out" po mocniejszym wciśnięciu pedału przyspieszenia. Co do jednego nie ma wątpliwości - najmocniejszy i najszybszy Golf w historii swojego modelu to samochód kompletny i multifunkcjonalny zarazem. Polecam, choć krótką przejażdżkę.
- Świetne osiągi
- Rewelacyjna trakcja i prowadzenie
- Mocne, ale łagodnie wysterowane hamulce
- Dźwięk układu wydechowego oraz silnika
- Radykalne różnice w trybach jazdy
- Wygodne i dobrze trzymające fotele
- Względnie mało zmian nadwozia i wnętrza jak na wersję sportową
- Dość wysoka cena
Volkswagen Golf Variant R MK7 (2016) - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4 Turbo | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1984 cm3 | |
Moc maksymalna: | 300 KM (5500-6200 rpm) | |
Moment maksymalny: | 380 Nm (1800-5500 rpm) | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, dwusprzęgłowa, DSG | |
Typ napędu: | 4Motion (AWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Modułowa oś Performance | |
Średnica zawracania: | 10,9 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/40 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/40 R18 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1499 kg | |
Ładowność: | 581 kg | |
Długość: | 4596 mm | |
Szerokość: | 1799 mm bez lusterek | |
Wysokość: | 1467 mm | |
Rozstaw osi: | 2630 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1541/1515 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l | |
Pojemność bagażnika: | 605 - 1620 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 5,1 s | 5,1 s |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8,6 l/100 km | ok. 10,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 6,0 l/100 km | ok. 7,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 7,0 l/100 kml | ok. 9 l/100 km |
Emisja CO2: | 164 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Cena testowego egzemplarza: | 198 430 zł | |
Wersja silnikowa od: | 166 890 zł | |
Model od: | 166 890 zł | |
Wybrane wyposażenie standardowe wersji: | ||
Elementy nadwozia: | Pakiet R-Line, relingi dachowe | |
Elementy wnętrza: | Tapicerka Race, elementy piano black, nakładki na pedały | |
Koła i opony: | Obręcze 18-calowe ze stopów lekkich, z oponami 225/40 R18 | |
Komfort: | Podwójna podłoga bagażnika, kierownica wielofunkcyjna, sportowa z łopatkami, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka, elektryczne szyby, tempomat, czujnik deszczu i zmierzchu | |
Bezpieczeństwo: | ASR, ABS, EDS, MSR, TMPS, asystent podjazdu i zjazdu, reflektory biksenonowe, hamulec wielokolizyjny, isofix, 7 poduszek powietrznych | |
Multimedia: | System radiowy "Composition Colour" z 5 calowym, kolorowym i wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, 8 głośnikami, czytnikiem kart SD, AUX-IN oraz funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3 | |
Mechanika: | Obniżenie zawieszenie -20 mm, XDS, start stop, profile jazdy, skrzynia DSG | |
Wybrane wyposażenie opcjonalne auta testowego: | ||
Elementy nadwozia: | Lakier Limestone (1990 zł) | |
Elementy wnętrza: | - | |
Koła i opony: | - | |
Komfort: | Dach panoramiczny (6130 zł), elektrycznie składane lusterka (740 zł), Park Pilot (1050 zł), pakiet Premium: aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości ACC i systemem Front Assist, funkcja zatrzymania samochodu (tylko dla samochodów z DSG), funkcja awaryjnego hamowania przy niskich prędkościach (do 30 km/h), przednia szyba podgrzewana bezprzewodowo i odbijająca promienie podczerwone, instalacja telefoniczna Premium, czytnik kart SIM, bezprzewodowe połączenie BLUETOOTH, możliwość odczytu, pisania i wysyłania, wiadomości SMS poprzez ekran nawigacji (2450 zł) | |
Bezpieczeństwo: | Pakiet Innowacyjny: "Lane Assist" - asystent toru jazdy, "Dynamic Light Assist" - czujnik dynamicznego sterowania światłami drogowymi, reflektory bi-ksenonowe Top ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, spryskiwacze reflektorów, kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy, dynamiczna regulacja zasięgu, dynamiczne i statyczne doświetlanie zakrętów, funkcja rozpoznawania znaków drogowych (2590 zł) | |
Multimedia: | System nagłośnienia Dynaudio Excite (2240 zł), system nawigacji satelitarnej "Discover Pro" (8200 zł), pakiet Komfort: aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości ACC i systemem Front Assist, funkcja zatrzymania samochodu (tylko dla samochodów z DSG), funkcja awaryjnego hamowania przy niskich prędkościach (do 30 km/h), przednia szyba podgrzewana bezprzewodowo i odbijająca promienie podczerwone, instalacja telefoniczna Komfort dla systemu Car-Net, funkcja ładowania telefonu, złącze multimedialne AUX-IN z dwoma gniazdami USB z możliwością podłączenia urządzeń typu iPod/iPhone (2130 zł) | |
Mechanika: | Zawieszenie DCC (3890 zł) |