Vauxhall

Vauxhall (Vauxhall Motors Limited) jest brytyjskim producentem samochodów, który jako spółka jest całkowicie zależna od pochodzącego z Niemiec koncernu Opla będącego własnością grupy PSE (Peugeot, DS i Citroen). Firma założona została w 1857 roku przez Alexandra Wilsona z siedzibą główną w Luton (Bedfordshire, Anglia). Obecnie Vauxhall produkuje ok. 118. 185 egzemplarzy aut rocznie zatrudniając ponad 4 000 pracowników.

Vauxhall to popularna w Wielkiej Brytanii marka samochodów osobowych z ponad 100 letnią tradycją.
Vauxhall to popularna w Wielkiej Brytanii marka samochodów osobowych z ponad 100 letnią tradycją.© https://en.wheelsage.org/Wheeler

Vauxhall – charakterystyka marki

Oferta Vauxhalla składa się z tych samych modeli samochodów co Opla, z tą różnicą, że marka Vauxhall obecna jest wyłącznie na rynku w Wielkiej Brytanii, będąc zarazem jednym z najstarszych producentów samochodów w tym kraju. W przeszłości oferta Vauxhalla zawierała zarówno samochody dostawcze, ciężarówki jak i autobusy, żeby dzisiaj zawęzić działalność do lekkich aut miejskich i samochodów osobowych. Jej początki sięgają 1857 roku, kiedy Alexander Wilson założył przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją silników morskich i pomp, które w 1863 roku wykupione zostało przez Andrzeja Bettsa Browna. Ten zmodyfikował działalność przedsiębiorstw, skupiając się na produkcji dźwigów pod nazwą Vauxhall Iron Works. W ten sposób docelowa produkcja samochodów rozpoczęła się w 1903 roku, kiedy większościowe prawa wykupił w niej amerykański koncern General Motors, scalając Vauxhall z Bedford Vehicles, która wcześniej zajmowała się produkcją samochodów użytkowych.

Vauxhall – historia/lata 1945 - 1970

Vauxhall po zakończeniu II wojny światowej wznowił produkcję, ciesząc się większym zainteresowaniem niż przed konfliktem, dzięki czemu marka zanotowała silny rozwój, co po 15 latach zmusiło jej władze do otworzenia kolejnego zakładu produkcyjnego w Ellesmere Port w Cheshire w 1962 roku. Zakład od początku istnienia wytwarzał podzespoły do linii produkcyjnych dla fabryki w Luton, a produkcja samochodów rozpoczęła się w 1964 roku od rodzinnego samochodu osobowego niewielkich rozmiarów Vauxhall Viva, który przez oddział Opla sprzedawany był jako Opel Kadett. Pojazd szybko zdobył uznanie użytkowników, przez co eksportowany był na australijski rynek od maja 1964 roku. Dwa lata później w 1966. konstruktorzy Vauxhalla stworzyli silnik Slant Four, który był zarazem pierwszą jednostką marki wyposażoną w 4 wałki rozrządu wykorzystujące gumowy pasek. W międzyczasie na brytyjskim rynku zadebiutował model Vauxhall FD Victor (podczas Earls Court Motor Show), który pod względem stylizacji nadwozia uznano za jeden z najlepszych w historii brytyjskiej motoryzacji. Również dzięki temu, Vauxhall w latach 60. zyskał znaczną popularność wśród użytkowników jako producent samochodów odpornych na rdzę, dzięki wprowadzanym już od kilku lat zabezpieczeniom antykorozyjnym. Lata 60. zakończone zostały sukcesem również na polu sprzedażowym, o czym świadczyć może fakt, że Modele Vauxhall Victor i Vauxhall Viva rozeszły się w niemal 90 000 egzemplarzach każdy.

Vauxhall – historia/lata 1970 – 1990

Vauxhall od początku lat 70. wprowadził do sprzedaży kilka modeli pojazdów, z których Vauxhall HC Viva okazał się jednym z 10 najlepiej sprzedających się pojazdów dekady w Wielkiej Brytanii, co trwało do 1979 roku i ostatecznego wycofania modelu z produkcji. Trzy lata później w 1973 roku podczas Earls Court Motor Show Vauxhall zaprezentował nowe coupe wyróżniające się aerodynamicznym nadwoziem, które stało się zarazem wyznacznikiem dla wszystkich kolejnych modeli marki stworzonych w latach 70.

Vauxhall – historia/lata 1990 – 2000

Vauxhall w latach 90. skupił się głównie na zmianach w strukturach przedsiębiorstwa. W ten sposób główna siedziba przeniesiona została do Griffin House, gdzie wcześniej zlokalizowane było centrum projektowo-badawcze. Ponadto, w 1994 roku zaprzestano produkcji serii samochodów użytkowych Bedford ze względu na niską sprzedaż. Z drugiej strony na rynku pojawiły się: trzecia generacja flagowej Vauxhall Astra oraz Vauxhall Cavalier, który z wynikiem 130 000 sprzedanych egzemplarzy stał się najpopularniejszym samochodem osobowym w Wielkiej Brytanii. Oprócz tego w 1995 roku na rynku pojawiła się również Vauxhall Vectra, która oceniona została negatywnie, zbierając niskie oceny przez ekspertów motoryzacyjnych, w tym znanego dziennikarza Jeremy'ego Clarksona. Mimo to auto sprzedawało się dobrze i po przejściu liftingu w 1999 roku stało się popularniejsze od uznanego konkurenta w postaci Forda Mondeo. Pod koniec lat 90. Vauxhall skupił się również na przygotowaniach do wprowadzenia na rynek modelu MK3 Astra oraz pierwszego w historii marki samochodu terenowego. Dużą część finansów przeznaczono także na rozwój całkowicie od podstaw zaprojektowanego modelu Vauxhall Nova.

Vauxhall – historia/lata 2000 – 2010

Lata 2000 dla Vauxhalla rozpoczęły się wejściem na rynek sportowych samochodów, w czym pomóc miał debiut flagowego roadstera VX220 opartego na modelu Lotusa. Ponadto, na rynek powrócił niezwykle popularny Vauxhall Astra Coupe, miejska osobówka Vauxhall Agila oraz druga generacja Vauxhall Corsy. Największym zaskoczeniem była jednak informacja, według której zakład produkcyjny w Luton miał zostać zamknięty w 2002 roku (ostatni egzemplarz miał opuścić linie produkcyjną w marcu). Ostatecznie, zakłady zamknięte zostały w 2006 roku, czego skutkiem była utrata 900 miejsc pracy i przemieszczenie części pracowników do Ellesmere Port. Tam również przeniesiono fragment produkcji, w tym modele dostawcze i flagowy model Vauxhall Astra. Lata 2000 – 2010 to również debiut na rynkach trzeciej generacji Vauxhall Corsy debiutującej podczas światowej premiery na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w 2006 roku w Excel, co odbiło się szerokim echem w branży motoryzacyjnej. W tym miejscu warto przypomnieć, że Vauxhall Corsa drugiej generacji był najpopularniejszym autem supermini w Wielkiej Brytanii, którego sprzedaż od 2006 roku zaczęła systematycznie spadać na rzecz konkurentów. Aby temu zapobiec, Vauxhall wprowadził nową generację, która natychmiast okazała się wielkim hitem, przez co jako pierwszy MPV marki znalazła się w pierwszej 10. najlepiej sprzedających się samochodów w Wielkiej Brytanii. Oprócz tego w 2007 roku na rynku pojawił się potężny Vauxhall VXR8 z silnikiem z mocą 410 KM oraz Vauxhall Antara z napędem 4x4.

Vauxhall – historia/lata 2010 – 2017

Vauxhall od początku 2010 roku rozpoczął produkcję nowych modeli: Vauxhall Movano oraz Vauxhall Meriva, które do sprzedaży trafiły w połowie roku. Oprócz tego marka skupiła się na promocji samochodu elektrycznego Ampera E-Rev, który zadebiutował w Wielkiej Brytanii w 2011. wyróżniając się nowym akumulatorem litowo-jonowym z mocą na poziomie 16 kWh czyli 64 KM o wadze 180 kg. Oprócz tego pojazd wyposażony został w napędzany benzyną silnik o pojemności 1.4 litra, dzięki czemu zasięg na jednym tankowaniu zwiększył się do 560 km. W ten sposób po debiucie auto zostało bardzo dobrze ocenione, co przełożyło się na główną nagrodę dla ''Europejskiego Samochodu Roku''. Poza modelem elektronicznym Vauxhall w 2011 roku wprowadził również modele: Vauxhall Combo, Vauxhall Corsa oraz kompaktowego MPV Zafirę Tourer wypuszczoną na rynek pod koniec tego samego roku. Oprócz tego kolejne pojazdy zostały wprowadzone na rynek w 2012 roku, a były to: miejska terenówka Vauxhall Adam (Paris Motor Show), kompaktowy SUV Vauxhall Mokka (Salon Samochodowy w Genewie) oraz HydroGen4 czyli pojazd napędzany ogniwami paliwowymi opracowany przez konstruktorów General Motors/Opel. Co więcej, lata 2010 – 2017 to również przeniesienie produkcji większości modeli Opla do Wielkiej Brytanii i inwestycja ok. 125 milionów funtów w zakłady produkcyjne Vauxhall znajdujące się w Ellesmere Port. Na koniec warto dodać, że w 2015 roku urzędnicy z brytyjskiego Departamentu ds. Bezpieczeństwa zwrócili się do Vauxhall z wnioskiem o poprawienie układu zabezpieczeń w modelu Vauxhall Zafira B ze względu na wysoki poziom koniecznych napraw.

Vauxhall – historia/od 2017 roku

Vauxhall i władze spółki ogłosiły, że 3 marca 2017 roku amerykańska grupa General Motors rozpoczęła rozmowy z Groupe PSA mające na celu przejęcie zarówno Opla jak i Vauxhalla razem ze wszystkimi modelami pojazdów Opel/Vauxhall. Rozmowy zakończyły się sukcesem i 6 marca 2017 roku General Motors i Groupe PSA ogłosiły, że ta druga wykupi udziały większościowe za ok. 2.2 mld euro. Z tego powodu, aby jak najlepiej przygotować podmioty do sprzedaży większość praw została przeniesiona do Adam Opel GmbH w Russelsheim, aby spłacić większość emerytur byłych pracowników Opla. Spowodowało to zmianę nazwę firmy Vauxhall pod koniec 18 września 2017 roku z General Motors UK Limited (obecna od 16 kwietnia 2008 roku) na istniejącą od początku: ''Vauxhall Motors Limited''.

Vauxhall – struktura przedsiębiorstwa

Siedziba główna Vauxhall od samego początku działalności znajduje się w Luton (Bedfordshire) podobnie jak zakłady produkcyjne pojazdów użytkowych, które współdzieli z siostrzaną spółką IBC Vechicles. Zatrudnionych jest tam ok. 900 pracowników, którzy rocznie są w stanie wypuścić ok. 100 000 gotowych do sprzedaży egzemplarzy. Powierzchnia zakładu to ok. 387 000 metrów kwadratowych, a obecnie w produkcji znajdują się popularne modele: Vauxhall Vivaro i Vauxhall Vxr8 oraz Vauxhall Arena. Oprócz tego samochody osobowe produkowane są w Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii, gdzie zatrudnionych jest ok. 1 880 pracowników, a same zakłady mają pojemność 1 209 366 m2. Fabryka umożliwia wyprodukowanie ok. 187 000 egzemplarzy rocznie, a jej działalność opiera się obecnie na modelach: Vauxhall Astra, Vauxhall Astra Sports Tourer, Vauxhall Corsa i Vauxhall Monaro.

Vauxhall – logo

Charakterystyczne godło gryfa będące głównym elementem emblematu Vauxhall pochodzi z herbu Falkes de Breaute czyli najemnego żołnierza, któremu za walkę dla króla Jana (XIII wiek) przyznano prawa do dworu Luton w ramach wdzięczności. Oprócz tego ożenił się on z właścicielką znacznych obszarów ziemskich znajdujących się niedaleko od Londynu na południe od Tamizy, gdzie para wybudowała dom nazwany właśnie Vauxhall. Z tego powodu późniejsze przedsiębiorstwo Vauxhall Iron Works przejęła wspomniane godło dla podkreślenia związków z lokalnymi terenami. Początkowo logo było kwadratowe i dopiero w późniejszych latach nabrało okrągłych kształtów, aby w modelach pojazdów lepiej pasować do miejsca zaprojektowanego na emblemat Opla. Wiadomo również, że od 1920 roku wizerunek loga zmieniany został aż dziewięć razy, w tym największy lifting odbył się w 2008 roku, kiedy wrócono do koncepcji z 2005. Podczas prezentacji Vauxhalla prezes i dyrektor zarządzający General Motors w Wielkiej Brytanii tak mówił o nowym logo: ''Podczas gdy Vauxhall Griffin jest hołdem ponad 100-letniej tradycji motoryzacji Wielkiej Brytanii, nowy emblemat oddaje filozofię powiewu świeżości obecnej w Oplu Astrze i kontynuowanej w kolejnym modelu Oplu Insignia.

Vauxhall – umowy sponsorskie

Vauxhall Motors Limited w latach 1986 – 1998 był głównym sponsorem najwyższej dywizji w lidze angielskiej piłki nożnej. Umowa sponsorska przejęta została od firmy Gol i pod 12 latach została zastąpiona przez Nationwide Building Society. Kolejne duże umowy sponsorskie pojawiły się w 2011 roku, kiedy Vauxhall stał się sponsorem głównym reprezentacji piłkarskich Irlandii Północnej, Walii, Anglii i Szkocji.

Vauxhall – sporty motorowe

Vauxhall z sukcesami występował w wielu rodzajach rajdów samochodowych. Pierwsze doświadczenia zbierał już w latach 70. kiedy konstruktorzy przedsiębiorstwa stworzyli model Coupe Magnum, które charakteryzowało się większą masą i mniejszą mocą silnika niż dominujący wówczas Ford Escort. Mimo to zatrudnienie sprawdzonych kierowców czyli Willa Sparrowa i Briana Culchetha sprawiło, że marka zaczęła zajmować coraz wyższe miejsca w ogólnej klasyfikacji wyścigowej. Dzięki temu, od 1976 roku władze Vauxhall postanowiły rozpocząć pracę nad kolejnym modelem samochodu: specjalną wersją Vauxhall Chevette, którą ostatecznie nazwano Chevette HS. Auto prowadzone przez nowych kierowców Tony'ego Ponda, Russela Brookesa czy Jimmy'ego McRae okazało się na tyle skuteczne, że zwyciężyło w licznych rajdach na terenie Europy, w tym Wielkiej Brytani. Za największy sukces Vauxhall uważa się zwycięstwo w British Rally Championship w 1979 roku, czego dokonał kierowca Pentti Airikkala kierujący Vauxhallem Chevette.