Używana Dacia Logan I (2004-2012) – poradnik kupującego
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dacia Logan pierwszej generacji jest prostym, jeszcze w miarę młodym i bardzo tanim samochodem dla osób niewymagających... czegokolwiek poza przestrzenią. To model dla ludzi, dla których samochód jest tylko narzędziem i niczym więcej.
Zacznijmy od tego, że Dacię Logan z rocznika 2012, czyli ostatniego, można kupić już za około 12-13 tys. zł, a ceny zaczynają się tak naprawdę od 3 tys. zł. Zatem przed zakupem tego modelu trzeba się zdecydować, czy za niską cenę i dość młody rocznik jesteś w stanie zrezygnować z prestiżu posiadania zachodniego samochodu z dobrym wyposażeniem i dynamicznym silnikiem. Jeśli tak, to jesteś na dobrym tropie. Jeżeli zależy Ci w dodatku na niskich kosztach eksploatacji i stosunkowo dużej przestronności to znalazłeś odpowiednie auto.
Prosty samochód dla ubogich? Niekoniecznie
Logan został stworzony jako auto niskobudżetowe i skierowane do klientów dwóch kategorii. Pierwszą były mało zamożne rodziny, które chciały w tanim aucie przewieźć w cywilizowany sposób 4 osoby i trochę bagażu. Zależało im też na niskiej cenie nowego egzemplarza.
Drugą grupą byli odbiorcy zamożnych krajów (np. Niemcy), którzy potrzebowali możliwie taniego, drugego samochodu zakupionego bez żadnych sentymentów za gotówkę i eksploatowanego możliwie niskim kosztem. Logan wstrzelił się idealnie w te grupy. Sukces powtarza druga generacja produkowana od 2012 roku do dziś.
Dacia Logan to samochód typu sedan segmentu B z bagażnikiem klasy średniej. Wybierając wersję MCV kupujesz ogromne kombi, w którym można przewieźć do 7 pasażerów. Jednak trzeba pamiętać, że decydujesz się na samochód pozbawiony stylu, prestiżu, dobrego wykonania, miękkich materiałów i nierzadko wyposażenia. Wnętrze nie może się podobać wizualnie, ale pod względem praktyczności wiele samochodów zachodnich producentów ustępuje Loganowi. Na przykład, pojemność bagażnika wynosi 510 litrów w sedanie i 700 litrów w kombi. Nadwozie jest przejrzyste, co ułatwia manewrowanie.
Podwozie zapewnia dobry komfort jazdy i bezpieczeństwo na poziomie wystarczającym, by uznać Logana za samochód nowoczesny. Czy bezpieczny w razie wypadku? W 2005 roku trzy gwiazdki to nie był taki zły wynik, choć z drugiej strony Renault Clio III w tym samym roku zdobyło pięć.
Płyta podłogowa pochodzi właśnie ze wspomnianego Clio III. Zawieszenie poddano modyfikacjom ukierunkowanym na komfort i trwałość, kosztem jakości prowadzenia. Co prawda na pokładzie zabraknie systemów elektronicznej pomocy w poślizgu, ale miękkie zestrojenie skutecznie odstrasza kierowców lubiących szybką jazdę i to wystarczy by Loganem jeździć po prostu rozsądnie. W tylnej osi zastosowano hamulce bębnowe, które w zupełności wystarczą do mocy oferowanych silników.
Silniki w Dacii Logan
W Loganie stosowano silniki znane z Renault Clio II i III. Do podstawowych należy silnik benzynowy 1,4 l o mocy 75 KM. Trochę lepsze wersje wyposażano w silnik 1,6 l w wersji z 8 zaworami (87 KM) i z 16 zaworami (104 KM). Diesle to znane jednostki 1.5 dCi o mocy 68 lub 86 KM. Diesel znany ze swojej wysokiej awaryjności m.in. w samochodach marki Renualt, w Loganie był prostszy, nierzadko trwalszy i nie współpracował z kołem dwumasowym. Regularnie serwisowany wytrzymuje przebiegi rzędu 200 tys. km bez problemów z układem wtryskowym czy obracającymi się panewkami, choć nie jest to zasada.
W razie czego panewki, które mogą się wycierać, można tanio wymienić - kilkaset złotych. Nie jest to zbyt skomplikowane, a części jest cała masa. To na tyle prosta i dość tania operacja, że biorąc pod uwagę efekty, warto ją rozważyć jako pierwszą czynność po zakupie. Więcej na ten temat napisałem w poniższym artykule:
Silniki benzynowe to sprawdzone i znane mechanikom konstrukcje, które eksploatowane w prawidłowy sposób nie sprawiają większych problemów. Wersje 8-zaworowe dopiero przy większych przebiegach trapią niegroźne przypadłości, takie jak wycieki oleju spod pokrywy rozrządu, delikatne wycieki w okolicy wału korbowego i skrzyni biegów czy sporadyczne awarie czujników lub cewek.
Jednostki 16-zaworowe ze względu na bardziej rozbudowany napęd rozrządu są nieco droższe w serwisowaniu, a awarie cewek zapłonowych droższe do usunięcia, ponieważ w tym silniku montowano cewki jednoiskrowe. Czasami szwankują silniki krokowe. Jednak nawet takie przypadłości nie są problemem. Porządne zamienniki kosztują niewiele. Osoby, które jeżdżą dużo, muszą się też liczyć z dość częstą wymianą paska rozrządu (60-90 tys. km w zależności od silnika). Za to Dacia dość luźno podchodzi do tematu wymiany oleju. Zaleca przebiegi 30 tys. km. To z jednej strony za dużo, jeśli chcesz utrzymać motor w dobrej kondycji, ale z drugiej strony to tanie auto i nie warto przesadzać z wydatkami.
Co się psuje w Loganie?
Zacznijmy od tego co widać, a podczas zakupu używanego Logana może zwracać uwagę dość słaby lakier i liczne odpryski. Poza tym może się już pojawić korozja, a dotyczy to nawet najmłodszych aut.
Druga sprawa to wnętrze, które po latach wręcz musi skrzypieć, a niektóre delikatniejsze elementy plastikowe mogą pękać. Niestety Logan jest wykonany tanio. Materiały są twarde i odporne na zużycie. Łatwo je wyczyścić, a zaniedbane egzemplarze mogą nosić głębokie rysy na desce rozdzielczej.
Zaglądając pod auto można dostrzec jak prostą konstrukcją jest zawieszenie Logana. Z przodu klasyczna kolumna MacPhersona z trójkątnym wahaczem dolnym, wykonanym z dużego kawałka blachy. Zamiennik kosztuje 100-130 zł.
Tylne zawieszenie to klasyczna belka skrętna, która współpracuje z dość długimi sprężynami i amortyzatorami zamontowanymi oddzielnie. Konstrukcja bardzo prosta, trwała i tania w naprawach, choć same amortyzatory nie należą do szczególnie tanich - ok. 200-230 zł za markowe przednie i do 200 zł za tylne. Zaletą zawieszenia jest spory prześwit, który nie tylko poprawia jakość jazdy na bardzo złych drogach, ale też skutecznie chroni mechanizmy podwozia przed uszkodzeniem.
Nietrwałe są oryginalne łożyska kół, które fachowo wymienione na produkty dobrej klasy rozwiązują problem. Przekładnia kierownicza nie wykazuje zbytnich luzów nawet po dużych przebiegach. Układ hamulcowy jest trwały i bardzo tani w obsłudze.
W niektórych egzemplarzach trzeba się liczyć z przyspieszonym zużyciem mechanizmu sterowania biegami lub nawet z uszkodzeniem łożysk i synchronizatorów w przekładni, ale to nie jest reguła. Generalnie na Logana reguł nie ma, ponieważ z produkcją było różnie. Jeden egzemplarz może być awaryjny, inny zupełnie bezproblemowy.
Warto jeszcze wspomnieć o instalacji gazowej, którą nierzadko można znaleźć w egzemplarzach z rynku wtórnego. Jeśli nie jest to montowany w salonach system Omegas firmy Landi Renzo lub instalacja jest już zużyta, trzeba się liczyć z kosztami. Sama instalacja może być źródłem większych problemów tego modelu. Jednak nie oznacza to, że odradzam montaż instalacji LPG do Logana. Wręcz przeciwnie.
Praktycznie wszystkie silniki się do tego nadają, a jednostki 8-zaworowe w szczególności. Dobre podzespoły będą pracowały niezawodnie i długo, a silnik niewiele przez to straci. Trzeba się jednak zastanowić nad opłacalnością montażu instalacji za 2000-2500 zł kiedy auto kosztuje np. 5000 zł. Na pewno warto w egzemplarzu z silnikiem 1,6 l, który do oszczędnych nie należy.
Koszty eksploatacji
Niska cena zakupu, niskie koszty ubezpieczenia, niskie ceny serwisu i części zamiennych – to największe zalety Logana.
Silniki 1.6 potrafią spalić nawet 9-10 l/100 km, a mniejsze jednostki nie są dużo oszczędniejsze. Tak czy inaczej spalanie na poziomie 7-8 l/100 też jest do osiągnięcia. Dacia Logan należy do aut, które co prawda nie grzeszą trwałością, ale rekompensuje to dostępnością i cenami części zamiennych.
Sama jazda jest najtańsza z dieslem pod maską. Wybitnie oszczędny motor 1.5 dCi potrafi spalić 4 l/100 km, kiedy kierowca potrafi obsługiwać pedał gazu i dobierać biegi.
Ze względu na pokrewieństwo techniczne z Renault Clio, zamienniki eksploatacyjne pojawiły się już chwilę po debiucie tego modelu. Dziś rynek części jest bardzo bogaty, można kupić wszystko i wybierać od najtańszych do najdroższych podzespołów. Serwis auta jest mało skomplikowany i nie wymaga specjalistycznego warsztatu, a jedynie znającego podstawy mechanika. Logana można śmiało serwisować we własnym zakresie z książką typu "Sam naprawiam" w ręku, a z pomocą przychodzą m. in. fora internetowe, takie jak mocno rozbudowane daciaklub.pl. To znacząco obniża koszty.
Czy warto kupić Dacię Logan I?
Żaby kupić Dacię Logan, trzeba zmienić sposób myślenia o samochodzie i odrzucić wszelkiego rodzaju stereotypy i sentymenty. Wbrew pozorom Logan pierwszej generacji to solidny samochód godny polecenia. Niezależnie od wyboru silnika można być zadowolonym. Szukając dynamiczniejszej wersji warto rozważyć najmocniejszego benzyniaka 1.6 16 V lub mocniejszego diesla dCi. Licząc tylko pieniądze, najlepszym wyborem będzie 1,4 i LPG.
Warto wspomnieć o tym, że Logan MCV może być najtańszym, w miarę młodym samochodem na rynku, zdalnym do przewiezienia dorosłej pary i czterech fotelików z dziećmi. Pod warunkiem, że ktoś będziesz miał odwagę posadzić dziecko w trzecim rzędzie.