Dacia Logan

Dacia Logan

  • Dacia Logan to typowe auto osobowe z klasy samochodów miejskich (segment B). Pierwsza generacja zadebiutowała w 2004 roku, a najnowsza, druga, generacja pojawiła się w 2012 roku
  • Dacia Logan dostępna była na rynkach światowych pod szyldami różnych marek, między innymi jako: Mahindra Verito,Nissan Aprio, Renault Logan, Lada Largus, Iran Khodro, Renault Tondar
  • Na zdjęciu Dacia Logan sedan. Model Logan pojawił się w różnych wersjach nadwoziowych, a były to: dwudrzwiowy pick-up, czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowy kombivan oraz pięciodrzwiowy van
  • Dacia Logan MCV, czyli Logan w wersji nadwoziowej typu kombi. Drugą generację Logana MCV zaprezentowano w 2013 roku
  • Dacia Logan MCV Stepway. Terenowa wersja Dacii Logan charakteryzowała się osłonami nadwozia, przemodelowanymi zderzakami, osłoną chłodnicy podobną do tej z Dustera, dachowymi relingami oraz wyjątkowym kolorem lakieru o nazwie Bleu d'Azurite
  • Dacia Logan MCV Stepway zadebiutowała w marcu 2017 roku
  • Pomimo, że Dacia Logan MCV Stepway posiada większy prześwit od bazowego modelu (aż o 5 centymetrów), to w aucie tym nie uświadczymy napędu 4x4. Przez to Logan MCV Stepway przypomina crossovera jedynie z wyglądu zewnętrznego
  • Frontowy panel w Dacii Logan
[1/8] Dacia Logan to typowe auto osobowe z klasy samochodów miejskich (segment B). Pierwsza generacja zadebiutowała w 2004 roku, a najnowsza, druga, generacja pojawiła się w 2012 rokuŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://en.wheelsage.org/dacia/logan/ii/pictures/ajvzsm/) użytkownika Porlamfer

Renault współpracuje z rumuńskim producentem Dacia niemal od samego początku istnienia tej marki. W 2004 roku francuski koncern postanowił zmienić wizerunek Dacii z firmy wytwarzającej rumuńską tandetę na producenta tanich, prostych i solidnych aut dla ludu.

Pierwszym przełomowym modelem Dacii był Logan. Samochód, który miał z założenia kosztować 5 tys. euro, miał być prosty, tani w serwisowaniu i solidny. Złoty środek dla nabywców o niewielkich zasobach finansowych, mieszkających w krajach o kiepskiej infrastrukturze drogowej.

Wygląd nadwozia nie zdobył zwolenników: po prostu nie jest ono ładne, choć trudno nazwać je brzydkim. Loganowi nie można jednak zarzucić braku funkcjonalności. Co prawda nie udało się wyprodukować auta o wartości rynkowej 5 tys. euro, ale i tak Logan jest mistrzem w relacji cena/funkcjonalność. Jeden z najtańszych samochodów w klasie zapewnia dobre warunki podróżowania czterem osobom, ma ogromny bagażnik, w miarę dynamiczny napęd i przyzwoicie się prowadzi.

Co prawda Dacia Logan nie ma nawet krzty prestiżu, a jakość użytych materiałów i wykończenia pozostawia sporo do życzenia, ale trzeba mieć na uwadze bardzo oszczędne podejście producenta do tego modelu. Nie jest to z pewnością auto nowoczesne, wyposażone w sprytne rozwiązania czy wiele schowków. Nadrabia jednak ogromnym bagażnikiem. Poza tym samochód przed rozpoczęciem produkcji został solidnie przetestowany przez zespół testowy Renault. Logan przeszedł długodystansowe testy w najróżniejszych warunkach klimatycznych i drogowych. Efektem prac jest wysoka niezawodność, wynikająca nie z najwyżej klasy części, ale z bardzo prostej i sprawdzonej konstrukcji.

Dacia Logan występuje w czterech wersjach nadwoziowych. Podstawowy sedan po przeróbkach zmienił się w kombi o nazwie MCV. Nie wygląda on zbyt estetycznie, jednak i tak spora funkcjonalność pojazdu jeszcze się zwiększyła. Logana MCV można kupić w wersji 5- i 7-osobowej. Tylna klapa była pojedyncza lub zastąpiona podwójnymi, skrzydłowymi drzwiami. Na bazie Logana powstały rok później dwie wersje użytkowe: Pick-up i Van z przestrzenią ładunkową zaczynającą się zaraz za oparciami przednich foteli.

W 2006 roku Dacia Logan przeszła delikatny facelifting. W tym samym roku zaprezentowano odmianę MCV. Większe zmiany w modelach sedan i MCV nastąpiły w 2008 roku, jednak konstrukcja pojazdu się nie zmieniła. Zmodyfikowano natomiast przednią część nadwozia, która upodobniła Logana do młodszego Sondero. Również tylna część dostała nowy zderzak, lampy i klapę bagażnika. Wnętrze zmieniono tak, aby przypominało to w Sondero.

Do napędu posłużyły silniki Renault: benzynowe i wysokoprężne. Do tych pierwszych zalicza się podstawowa jednostka 1,2 l o mocy 75 KM oraz starsza konstrukcyjnie 1,4 l o tej samej mocy. Mocniejsze są benzyniaki 1,6 l o mocy 87 KM, lub w wersji z 16-zaworową głowicą 105 KM. Ten ostatni może być zasilany etanolem E85. Jednostki wysokoprężne to właściwie jeden silnik znany ze wszystkich Dacii 1,5 dCi, zestrojony w 4 wariantach mocy: 68, 75, 85 i 90 KM.

Na polskim rynku Logan oferowany jest z silnikami 75-konnymi (benzynowym 1,2 i dieslem), wersja MCV z silnikami 1,6 l o mocy 84 lub 105 KM, a także 75- i 90-konnym dieslem. Do napędu modeli Van i Pick-up służy 84-konna jednostka benzynowa i te same diesle, które znajdują się pod maską MCV. Ponadto wszystkie Logany, podobnie jak Sondero, oferowane są również z fabryczną instalacją gazową firmy Landi Renzo, na którą producent udziela 3-letniej gwarancji z limitem 100 tys. km.

Za prowadzenie odpowiada prosta do bólu konstrukcja zawieszenia. Jest to podwozie znane z Renault Clio II. Płytę podłogową zapożyczono z małego Renault Modus. Przód to MacPherson z dolnym wahaczem poprzecznym, tył natomiast to belka skrętna. Zawieszenie zestrojone (o ile można w przypadku Dacii mówić o strojeniu) jest raczej komfortowo i doskonale sprawdza się na kiepskich drogach. Takie było główne założenie twórców modelu Logan, który niezwykłą popularność zdobył przede wszystkie w kraju producenta – Rumunii.

W zależności od rynku Dacia Logan występowała pod różnymi nazwami: Renault Logan, Mahindra Renault Logan, Nissan Aprio. Pick-up nosił również nazwę Nissan NP200, co odnosiło się do serii użytkowej Nissana NP300, NV200 i NV400.