Trzy marki samochodów zawładnęły umysłami ludzi na świecie
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zespół analityków internetowych firmy Quickco za pomocą narzędzi statystycznych Google'a zbadał popularność marek samochodowych w niemal wszystkich krajach na świecie. Okazało się, że w internecie najbardziej interesującą marką jest Toyota.
Japońska firma w minionym roku straciła prym rynkowy na rzecz koncernu Volkswagena, o czym pisaliśmy wczoraj. Jednak to nie Volkswagen, a Toyota jest najczęściej wyszukiwaną marką na świecie. Analitycy sprawdzili to we wszystkich krajach świata, do jakich mogli mieć dostęp poprzez narzędzia statystyczne Google'a. Przeanalizowali pod tym kątem 193 państwa bez takich jak Korea Północna, Iran, Kuba czy niektóre inne kraje azjatyckie i afrykańskie.
Toyota zajęła pierwsze miejsce w przeglądarkach internetowych 74 krajów. Mieszkańcy takich potęg jak Chiny czy USA najczęściej w Google'u wpisują właśnie Toyotę. Japońska marka cieszy się powodzeniem w środkowej i południowej części Azji oraz w środkowej Afryce, w Australii, Stanach Zjednoczonych czy… na Grenlandii. Nie ma więc kontynentu, gdzie zabrakłoby kraju, w którym Toyota jest liderem tego rankingu. Naszym zdaniem ciekawostką jest to, że w Ameryce Północnej nie wygrała żadna z amerykańskich marek.
Dlatego słusznie zauważono, że największym przegranym rankingu okazał się Ford, historycznie symbol masowej motoryzacji. Pewnie kojarzycie model T? Jak na ironię Ford przegrał nie tylko u siebie, ale nie zajął pierwszego miejsca w żadnym z analizowanych krajów.
Amerykański Chevrolet cieszy się większym powodzeniem na południowym kontynencie niż u siebie. Jednak nie są to takie chevrolety, jakie przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o tym producencie. Mowa raczej o niedużych pojazdach.
W Ameryce Południowej ogromne zainteresowanie, podobnie jak w Kanadzie, wzbudza Honda. Dotyczy to jednak wyłącznie rynku brazylijskiego. Choć ta marka zajmuje dużą powierzchnię na opublikowanej przez Quickco mapie świata, to jednak głównie z powodu wielkości krajów, a nie ich liczby.
Koreański Hyundai rządzi w Rosji oraz Indiach, gdzie mamy nie tylko dużą powierzchnię, ale i ogromne rynki zbytu. Producent z Seulu jest trzeci w rankingu popularności (17 krajów). Kto zatem jest drugi? Okazuje się, że BMW, które znalazło się na szczycie listy w 51 państwach. Widać to wyraźnie na mapie, na której koncentracja niemieckiej marki występuje głównie na terenie Europy i najbliższych okolic Afryki oraz Azji. Gdy zerknąć bliżej na Europę, widać, że z BMW na Starym Kontynencie próbuje rywalizować Renault i Volkswagen.
BMW jest także numerem jeden w Polsce. Nie od dziś wiadomo, że to, co nas interesuje i to co kupujemy w salonie, nie zawsze musi być zbieżne. Swoją drogą, gdy porównać rynek aut używanych i stanowiący nieduży procent ogółu nowych, to wyraźnie widać, że chętnie wybieramy marki premium. To samo interesuje naszych wschodnich sąsiadów - Ukraińców oraz zachodnich - Niemców.
Niemcy i Francuzi, to jedne z niewielu narodów, które szukają tego, co swoje. Amerykanie i Chińczycy wybrali Toyotę, a Japończycy i Koreańczycy BMW. W Rosji nie rządzi Łada, a w Indiach Tata. W Czechach i na Słowacji większą od Škody uwagą cieszy się Hyundai, a w Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii BMW. Jeszcze Szwedzi lubują się w swojej marce Volvo, a Włosi wybierają Fiata.
W zestawieniu nie zabrakło też kilku egzotycznych ciekawostek. Niezbyt popularna marka Mini wzbudza największe zainteresowanie w azjatyckim Laosie, Nepalu i Jemenie. Jaguar pojawił się w tym rankingu tylko dlatego, że mieszkańcy Belize wpisują go w swe przeglądarki najczęściej.
Największą sensacją jest marka Bugatti, która wygrała w Nigrze. To jedyna marka samochodów supersportowych, która znalazła się w rankingu. Nie sądzimy, by miało to jakikolwiek związek z rynkiem aut luksusowych w tym kraju - raczej z "egzotyką" tego typu aut.
Jesteśmy ciekawi, jak wyglądałby ten ranking, gdyby zamiast konkretnych marek, analizować wyłącznie modele.