Toyota Tundra

Toyota Tundra to pick-up, który produkowany jest od 1999 roku w Stanach Zjednoczonych przez japoński koncern Toyotę. Za największą konkurencję uważa się modele: GMC Sierra, Nissan Titan, Chevrolet Silverado i Ford F-150. Auto zostało wyróżnione licznymi nagrodami w tym ''North American Truck of the Year'' i ''Truck of the year'' w 2000. i 2008 roku.

  • Toyota Tundra pomimo wad konstrukcyjnych do dzisiaj uważana jest za najbardziej niezawodny pick up w swoim segmencie.
  • Toyota Tundra dzięki wykorzystaniu silników V6 i V8 dysponuje znaczną mocą i wysokim momentem obrotowym.
[1/2] Toyota Tundra pomimo wad konstrukcyjnych do dzisiaj uważana jest za najbardziej niezawodny pick up w swoim segmencie.Źródło zdjęć: © https://en.wheelsage.org/SRT

Toyota Tundra – powstanie auta

Toyota Tundra pierwszej generacji posiadała wiele wspólnych elementów ze starszymi modelami: Toyotą T100 i kompaktową Toyotą Tacoma. Pojazd wyposażony został w 3.4-litrowe silniki V6, które w późniejszym okresie uzupełnione zostały jednostkami V8 z pojemnością 4.7 litra. Toyota Tundra w tej formie publicznie zaprezentowana została w maju 1999 roku jako prototyp z wewnętrznym oznaczeniem T150. Mimo to nazwa zbytnio kojarzyła się z konkurencyjnym Fordem F-150, dlatego ostatecznie zostano przy nazwie Tundra, co symbolizowało przystosowanie auta do radzenia sobie w najtrudniejszych warunkach. Auto było nieznacznie większe od modelu T-100, ale wciąż nie był to największy pick up na rynku, dlatego obawiano się, że konkurowanie z amerykańskimi ciężarówkami będzie zagrożone. Co ciekawe obawy te nie potwierdziły się, a Toyota Tundra krótko po wejściu na rynek stała się najlepiej sprzedającym się modelem w historii marki, zostając wybrana najlepszym samochodem ciężarowym w 2000 roku, oraz otrzymując nagrodę ''Best Full-Size Truck'' przyznawaną przez Consumer Reports. Ważny był również fakt, zgodnie z którym auto zostało w całości wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych, posiadając w konstrukcji ok. 65% podzespołów produkcji amerykańskiej.

Toyota Tundra – dane techniczne

Toyota Tundra wyposażona została w popularne silniki V6 i V8 w zakresie pojemności od 4.0 do 5.7 litra. Jednostki generowały moc w wysokości 236 – 381 KM, a obsługiwane były przez 5. i 6-biegowe automatyczne przekładnie przy napędzie przełożonym na tylną oś pojazdu. Dzięki temu samochód dysponował lepszym rozkładem masy oraz posiadał lepszą zdolność do przenoszenia dużych wartości momentu obrotowego i precyzyjniejszy układ kierowniczy oraz większy kąt skrętu kół przednich. Z drugiej strony model jazdy pojazdu z tylnym napędem wymaga od kierowcy doświadczenia i wyższych umiejętności niż ma to miejsce w przypadku auta z napędem przełożonym na przednią oś.

Toyota Tundra – wymiary

Toyota Tundra zaliczana jest do największych pod względem wymiarów pick-up'ów Toyoty. Auto wyróżniało się w zależności od wersji długością w zakresie 5524 – 5845 mm oraz szerokością na poziomie 1910 – 2024 mm przy wysokości w zakresie 1806 – 1880 mm. Oprócz tego konstruktorzy zdecydowali się na rozstawienie osi pojazdu na odległość 3259 mm, a masa całkowita samochodu wyniosła 1785 – 1912 kg. Na koniec warto dodać, że producenci wyposażyli Toyotę Tundrę w zbiornik paliwa o z pojemnością 55 litrów, przez co auto bardzo dobrze sprawdzało się na trasach międzymiastowych bez konieczności częstego zatrzymywania się na dodatkowe tankowanie.

Toyota Tundra – osiągi/spalanie

Toyota Tundra pomimo ciężkiej konstrukcji osiągnęła prędkość maksymalną na poziomie 175 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 7 sekund. Co więcej auto docenione zostało za niskie osiągi, które zawierały się w granicach 5.7 l/100 km podczas jazdy w trasie wzrastając do ok. 8 l/100 km w modelu miejskim.

Toyota Tundra – kompresor TRD

Toyota Tundra w czerwcu 2008 roku rozpoczęła sprzedaż zestawu doładowującego TRD, który zestawiono z 5.7-litrową turbosprężarką z mocą na poziomie 5.8 KM i momentem obrotowym 750 Nm. W ten sposób, kiedy instalacja przeprowadzona zostaje przez dealera Toyoty, gwarancja pozostaje nienaruszona. Jeśli chodzi o sam kompresor, zestaw zawiera jednostkę Eaton's TVS Roots wykorzystującą dwa wirniki z czterema występami, z którego korzystają również modele Toyota TRD Aurion, Chevrolet Corvette ZR1 oraz Cadillac CTS-V. Ponadto w połowie 2015 roku firma TRD zrezygnowała z produkcji kompresora, dlatego rok 2015 był ostatnim, w którym użytkownicy mogli kupić oficjalną wersję silnika ECD TRD. Na koniec warto dodać, że Toyota Tundra wyposażona w kompresor TRD była w stanie pokonać odcinek 1/4 mili w czasie ok. 13 sekund rozpędzając się do ok. 165 km/h.

Toyota Tundra – wyposażenie

Toyota Tundra w podstawowej wersji wyposażona została m.in. w: chromowany grill, halogeny przednie, regulowaną kolumnę z wielofunkcyjną kierownicą, klimatyzację, aluminiowe felgi, tempomat, szeroką deskę rozdzielczą z regulatorami wlotów powietrza, światła awaryjnego i 4.2-calowy wyświetlaczem, komputer pokładowy, rozbudowany system uchwytów i schowków ułatwiający bezpieczne przechowywanie przedmiotów mniejszych gabarytów, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, immobilizer, radio FM/AM z odtwarzaczem CD i formatu MP3, rozbudowany system głośników audio, elektrycznie sterowane szyby i lusterka.

Toyota Tundra – bezpieczeństwo

Toyota Tundra w podstawowej wersji wyposażona została m.in. w: zestaw przednich poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera, boczne poduszki powietrzne z kurtyną z funkcją przewracania tylnych rzędów, system kontroli trakcji, hamulce z przeciw blokadą, wspomaganie układu hamulcowego, zestaw czujników ułatwiający parkowanie, kontrolera pasa ruchu, elektroniczny rozkład siły, system ABS + EBD, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe oświetlenie zegarów, system elektrycznej regulacji foteli i zagłówków ułatwiający zajęcie bezpiecznej pozycji w stosunku do modelu jazdy, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, hamulce dyskowe, kamera cofania oraz system zamykania drzwi chroniący dzieci przed ich niekontrolowanym otwarciem.

Toyota Tundra – testy zderzeniowe

Wysoka jakość wyposażenia Toyoty Tundra sprawiła, że auto zostało pierwszym pick up'em, którego odznaczono wyróżnieniem Best Safety Pick IIHS. W szczegółowych testach IIHS auto zdobyło ogólną ocenę ''dobrą'' jeśli chodzi o test zderzeniowy z przodu pojazdu oraz najwyższą możliwą ocenę w przypadku uderzenia z boku. Maksymalna była również ocena testu zderzeniowego w tył auta. Oprócz tego Toyota Tundra w popularnych testach zderzeniowych NHTSA otrzymała ocenę pięciu gwiazdek na sześć możliwych w każdej możliwej kategorii (kierowca, pasażer siedzący z przodu, tył pojazdu, dachowanie). Warto mieć jednak świadomość, że podstawowa różnica pomiędzy testami NHTSA, a IIHS polega na tym, że ten drugi skupia się na teście odsunięcia, w którym mniejsze części konstrukcji poddane zostają uderzeniu, dlatego jest on bardziej wymagający pod kątem badania poszczególnych fragmentów konstrukcji. To, co również miało znaczenie w ocenie bezpieczeństwa to fakt, że po włączeniu systemu 4x4, dezaktywacji ulega system kontroli stabilności pojazdu, przez co Consumer Reports zakwestionował przyznane autu wysokie oceny. Odpowiedzią Toyoty było stwierdzenie, że model Tundra nie posiada centralnego mechanizmu różnicowego, który stałby się słabym punktem układu przeniesienia napędu, dlatego działa on w momencie, kiedy włączony zostaje tryb 4x2 pomimo że większość kierowców jadąc po śliskiej powierzchni, decyduje się na włączenie trybu 4x4. Rozwiązanie to zostało dodatkowo poprawione przez konstruktorów w roku 2010 i w momencie występowania podsterowności lub nadsterowności wyemitowany zostaje sygnał dźwiękowy, a wskaźniki na desce rozdzielczej zaczynają świecić na kolor żółty wysyłając kierowcy informację, że uruchomiony został układ VSC. W następnej kolejności zahamowaniu ulegają poszczególne koła w ten sposób, aby dopasować dane wejściowe odebrane z kierownicy.

Toyota Tundra – awarie i wycofanie pojazdów z rynku

Toyota Tundra pod koniec roku 2009 wydała oświadczenie, w którym marka przyznała się do problemów z rdzą często pojawiającą się na tylnej osi poprzecznej. Skutkiem było rozpoczęcie procesu sprawdzania przez dealerów samochodowych modeli Tundry, które okazywały się często niebezpieczne w prowadzeniu. Z tego powodu każdy użytkownik, który zakupił nowe auto, zobowiązany był do podpisania oświadczenia, w którym potwierdza, że został poinformowany o ewentualnym zagrożeniu. W dalszej kolejności skargi zebrane od użytkowników zostały przesłane do dziennikarki śledczej Susan Wornick pracującej dla WCVB – Channel 5, co nakłoniło organizację NHTSA do rozpoczęcia śledztwa. Za największe zagrożenie uznano bowiem możliwość wypadnięcia koła zapasowego podczas jazdy, ze względu na zaawansowaną korozję na co Toyota zareagowała wycofaniem ram pojazdów, których ten problem dotyczył. Oprócz tego w 2012 roku Toyota Motor Co. wycofała 533 000 ciężarowych samochodów i SUV-ów z powodu awarii układu kierowniczego i zawieszenia, co spowodowane było przez wadliwe przewody kulowe. Była to całkowita zmiana polityki japońskiego przedsiębiorstwa, które do tej pory zaprzeczało ewentualnym skargom użytkowników. Co więcej władze marki przyznały, że awarie spowodowane korozją mogą skutkować wypadkami skutkującymi sześcioma różnymi obrażeniami. Kolejne problemy Toyoty Tundra dotyczyły awarii wałka rozrządu w nowej 5.7-litrowej jednostce napędowej 3UR-FE V-8 w 2007 roku, które spowodowane były wadliwym procesem odlewania wałków rozrządu, co zostało ostatecznie naprawione. Co ciekawe, pomimo problemów z awariami Toyota Tundra w wersji 2WD pozostaje najwyżej ocenionym pick-upem pod względem niezawodności, a wersja 4x4 znalazła się na drugim miejscu zestawienia. Również Consumer Reports poleca Toyotę Tundrę jako jedyną pełnowymiarową ciężarówkę, która wyróżnia się ponadprzeciętną oceną niezawodności.

Tyotota Tundra – najważniejsze osiągnięcia

Toyota Tundra przez wszystkie lata produkcji została doceniona zarówno przez użytkowników, ekspertów branży motoryzacyjnej jak i dziennikarzy, co przełożyło się na liczne wyróżnienia. Do najważniejszych z nich zaliczyć można tytuł ''Truck King'' przyznany przez magazyn CanadianDriver dla półtonowego pick-upa z silnikiem większym niż 5 litrów. Kolejnym nie mniej ważnym wyróżnieniem jest nagroda ''2007 Tow Vechicle of the Year award'', która przyznana została przez magazyn Trailer Boats po niemal dwóch tygodniach testów. W kolejnym roku Toyota Tundra odznaczona została także tytułem ''2008 Truck of the Year'' przyznawaną przez magazyn Truckin' Magazine, a za największe wyróżnienie uważa się tytuł ''Truck of the year 2008'', której twórcą jest prestiżowy Motor Trend. W konkursie Tundra pokonała takie modele jak: GMC Sierra HD, Chevrolet Silverado oraz Ford F1-250, Ford F-350 i Ford F-450.

Toyota Tundra – testy porównawcze

Toyota Tundra wzięła udział w licznych testach porównawczych, które rozpoczęły się w 2007 roku. W maju 2009 roku magazyn Motor Trend zestawił ze sobą Forda F-150 i Toyotę Tundrę, z których ten pierwszy okazał się zwycięzcą. Miesiąc później Tundra zajęła drugie miejsce w porównaniu modeli pick up'ów z napędem 4x4 przeprowadzonym przez serwis Edmunds.com. W 2008 roku Toyota Tundra zajęła 3 miejsce, a w 2007 3 i 5 miejsce podczas porównania użytkowników (Consumer Reports) przeprowadzonym przez magazyn Car and Driver.

Toyota Tundra – produkcja/montaż

Toyota Tundra była pierwszym pojazdem japońskiego producenta, które produkowane było w całości w Stanach Zjednoczonych. Pojazd początkowo montowany był w dwóch niezależnych lokalizacjach – pierwszej fabryce w Princeton (Indiana) oraz zakładzie w San Antonio (Teksas). Obydwie fabryki łącznie były w stanie zapewnić produkcję 300 000 egzemplarzy auta rocznie, które trafiały do 21 kluczowych dostawców marki. Marka dużą uwagę przywiązywała prawom pracowników, dlatego przedsiębiorstwo finansowało opiekę zdrowotną, przeznaczając na ten cel ok. 9 milionów dolarów zarówno dla pracowników jak i ich rodzin.

Toyota Tundra – sprzedaż

Toyota Tundra w największej mierze produkowana jest przez zakłady w Indianie, która jest w stanie wprowadzić na rynek 130 000 rocznie. Po 10 latach marka uzyskała w ten sposób ok. 17% całego rynku. Co więcej w 2000 roku Toyota sprzedała 107 798 egzemplarzy flagowego pick upa, co wzrosło w 2005 roku do 126 529 egzemplarzy. Dla porównania konkurencyjny pick-up Toyota T100 został sprzedany w ok. 50 000 sztuk. Dobre prognozy na przyszłość sprawiły ponadto, że Toyota zamierzała sprzedaż ok. 200 000 egzemplarzy auta, co ostatecznie się nie udało, a przedsiębiorstwo zakończyło rok z ilością 200 000 sprzedanych egzemplarzy. Inne porównanie wskazuje, że w 2007 roku sprzedaż konkurencyjnego modelu GMC Sierry była o 12 000 egzemplarzy większa niż Tundry. Podobnie model Chevrolet Silverado sprzedał się w ponad 422 000 egzemplarzach więcej niż Tundra, a liderem został Ford F-150 z ilością 756 680 sztuk. Na koniec warto dodać, że ok 70 – 80% sprzedanych egzemplarzy Tundry to wersje 5.7, a ok. 45% to wersja Crew Max. Standardowa wersja Toyoty Tundry sprzedawała się w mniejszych ilościach, niż oczekiwały tego prognozy.

Toyota Tundra – światowe rynki

Toyota Tundra od samego początku w sprzedaży dostępna była na rynku w Stanach Zjednoczonych. Po szybkim sukcesie auta i wzroście jego popularności wśród użytkowników Toyota podjęła decyzję o rozszerzeniu eksportu na rynki m.in. w: Kanadzie, Panamie, Boliwii, Hondurasie, Chile. W późniejszych latach Tundrę można było kupić również w: Chinach, Japonii, Australii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Szwajcarii.

Toyota Tundra – NASCAR

Toyota Tundra w 2004 roku dołączyła do serii prestiżowych wyścigów NASCAR Craftsman Truck Series, zwyciężając po raz pierwszy 31 czerwca tego samego roku, podczas Michigan International Speedway. Dwa lata później w 2006 roku Toyota Tundra zakończyła sezon, zwyciężając w 12 rajdach na 25, które odbyły się tego samego roku, a kierowca Todd Bodine odniósł zwycięstwo w popularnych zawodach Germain Racing. Ponadto auto zwyciężało w przynajmniej jednym rajdzie każdego roku w okresie 2006 – 2010.

Toyota Tundra – ciągnięcie promu kosmicznego Endeavour

W 2012 roku (12 października) Toyota Tundra w wersji Crew Max, która w całości została zbudowana w San Antonio, wyciągnęła prom kosmiczny Endeavour przez most Manchester Boulevard (Interstate 405, USA). Początkowo prom holowany był przez ok 19 km do Kalifornijskiego Centrum Nauki przy pomocy czterech samobieżnych robotów transportujących, jednak ze względu na znaczną masę i ograniczenie mostu wahadłowiec musiał zostać przeniesiony na lżejszy wózek, który przez most przeciągnęła właśnie Toyota Tundra. Po przekroczeniu granicy mostu prom wrócił na większy transporter, który dalej pociągnęły przystosowane do tego transportery. Oprócz tego, podczas holowania Toyota wykorzystała okazję do nakręcenia reklamy, która wyemitowana została ostatecznie podczas Super Bowl w 2013 roku.

Toyota Tundra – ponad milion kilometrów przebiegu

W 2016 roku kierowca Victor Sheppard pochodzący z Luizjany (USA) przejechał ponad 1 600 000 km (1 000 000 mil) Toyotą Tundrą wyprodukowaną w 2007 roku. W okresie 8 lat daje to ok. 200 000 km (125 000 mil) rocznie, dodając do tego fakt, że Sheppard serwisował pojazd w lokalnym serwisie 117 razy. Z tej okazji Toyota Motor Sales z oddziałem w Stanach Zjednoczonych podarowała kierowcy model Toyoty Tundry z 2016 roku w zamian za starą ciężarówkę w celu zdemontowania go i przebadania poszczególnych elementów pod kątem wytrzymałości i bezawaryjności.