Toyota pracuje nad silnikiem, który ma przebić kultowe 2JZ. Testy już trwają
Sześciocylindrowa trzylitrówka 2JZ znana z poprzedniej Supry to niemal kultowa jednostka dla fanów japońskiej motoryzacji. Producent twierdzi jednak, że jest w stanie stworzyć coś lepszego.
26.09.2024 | aktual.: 26.09.2024 10:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podczas gdy cały świat zmierza w kierunku elektryfikacji, Toyota nie zapomina o tradycyjnych, spalinowych silnikach. W maju 2024 roku japoński gigant ogłosił wspólny projekt z Mazdą i Subaru, w ramach którego ma powstać cała rodzina bardzo wydajnych silników. Mają być one lepsze niż wszystko, co dotychczas stworzono.
Przyszła gama obejmie czterocylindrowe jednostki o pojemnościach od 1,5 do 2 litrów. Będą to zarówno silniki wolnossące, jak i doładowane. Prawdziwą gratką będzie topowa dwulitrówka, wobec której inżynierowie Toyoty mają ogromne oczekiwania - ma być lepsza niż kultowe, sześciocylindrowe 2JZ.
"Toyota ma popularny na całym świecie silnik o nazwie silnik 2JZ. Chciałbym stworzyć silnik, który go przewyższy" - powiedział kierownik projektu w wywiadzie dla "Karuma News".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Plan wydaje się dość karkołomny, szczególnie, że mówimy o znacznie mniejszym silniku. Toyota wie jednak jak tworzyć niewielkie, lecz emocjonujące jednostki, czego świetnym przykładem jest chociażby 1,6-litrowe G16E-GTS z GR Yarisa.
Jak informuje "Lexus Enthusiast", nowa dwulitrówka we wstępnej formie jest już testowana w prototypowym Lexusie IS oraz mocniejszym RC. W pierwszym egzemplarzu ma generować 400 KM, a w drugim aż 600 KM mocy.
Na tę chwilę nie wiadomo kiedy będzie gotowy, by trafić pod maskę seryjnego auta. Pewnym jest jednak, że Toyota nie zapomina o prawdziwej motoryzacji i szykuje dla nas coś naprawdę spektakularnego.