Toyota MR2
Toyota MR2 to niewielki samochód sportowy (segment G), produkowany przez japoński koncern Toyota Motor Corporation od 1984 roku do 2007 roku. Prototyp tejże serii – koncepcyjny model SV-3 – pojawił się na Tokyo Motor Show w 1983 roku. Seryjną produkcję, już pod nazwą MR2, zaplanowano z kolei na następny rok.
Zamysł Toyoty MR2 narodził się w głowach Japończyków już latach 70., kiedy potrzebowano niewielkiego, zwrotnego, acz niekoniecznie sportowego samochodu o stosunkowo niewielkim spalaniu.
Model MR2 charakteryzował się stosunkowo niewielkimi rozmiarami, ale jednocześnie dużą siłą napędową. Na rynku pojawiły się trzy generacje: W10, W20, W30.
Toyota MR2 – generacje
- W10 – pierwsza generacja Toyoty MR2 produkowana od 1984 roku do 1989 roku, znana również pod nazwami AW10 i AW11; charakteryzowała się napędem na tylne koła, czterocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 1,5 l i 1,6 l oraz 5-biegową skrzynią manualną i 4-biegową skrzynią automatyczną;
- W20 – druga generacja Toyoty MR2 produkowana od 1989 roku do 1999 roku; charakteryzowała się napędem na tylne koła, centralnie umieszczonym 2-litrowym silnikiem, 5-biegową skrzynią manualną i 4-biegową automatyczną;
- W30 – trzecia generacja Toyoty MR2 produkowana od 1999 roku do 2007 roku; charakteryzowała się napędem na tylne koła, 1,8-litrowym silnikiem i 6-biegową, manualną skrzynią biegów.
Toyota MR2 – spalanie
Dwulitrowe (1,8 l/2 l) oraz jednolitrowe (1,6 l/1,8 l) benzynowe silniki o mocy ok. 170/150 KM palą średnio mniej niż 10 l na 100 km. Powyżej 10 l na 100 km palą natomiast dwulitrowe silniki o mocy powyżej 200 KM.
Toyota MR2 – opinie
Toyota MR2 jest określana jako samochód idealny dla osób lubiących szybką jazdę, a przede wszystkim bezdzietnych, gdyż auto, ze względu na niewielkie rozmiary, nie nadaje się na machinę dla rodziny.
Dużą zaletą Toyoty MR2 jest szybkość, zwrotność oraz stosunkowo niskie spalanie, jednakże dostępność modeli 2. generacji, zwłaszcza w Polsce, może być utrudniona, a cena za porządne egzemplarze wynosić może prawie 20 tys. Należy się wystrzegać samochodów, których cena waha się w granicach 10 tys., gdyż z reguły są to awaryjne egzemplarze. Części zamienne do tego typu aut bywają drogie i trudno dostępne.