Samochód Roku Wirtualnej Polski 2018: Najspokojniejsze miejsce na świecie
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Współczesne samochody chcą wywoływać w nas jak najwięcej emocji, a my tymczasem potrzebujemy spokoju. Na rynku na szczęście cały czas pojawiają się nowe modele, które potrafią go zapewnić – i to na bardzo różne sposoby. Sprawdzamy, który z debiutantów jest w tym najskuteczniejszy.
Najspokojniejsze miejsce na świecie
W czasie ciągłego pośpiechu i stresu spokój wyrasta na największą wartość motoryzacji. Producenci samochodów już to dostrzegają. Po erze fascynacji twardym resorowaniem, szokującymi liniami i wszystkim, co ma na sobie łatkę "sport", przychodzi tęsknota za czymś dokładnie odwrotnym. Nawet jeśli któreś nowe auto nie jest elektryczne, to przynajmniej skutecznie maskuje wibracje i warkot silnika spalinowego. Uspokaja swoim prostym i poukładanym projektem kabiny. Nie narzuca się swoim charakterem.
Tego właśnie szukamy w samochodach startujących w tej kategorii. Analizujemy w niej bardzo wiele różnych zmiennych: komfort jazdy, łatwość obsługi, wygodę i jakość wykonania. Każdy z tych elementów służy jednemu celowi: stworzyć samochód najbardziej odprężający, relaksujący w codziennej eksploatacji.
O tym, jak różnymi metodami można osiągnąć ten cel, przekonać się można zapoznając się z tegorocznymi pretendentami. Są wśród nich samochody elektryczne (Jaguar I-Pace i Nissan Leaf) oraz hybryda (Honda CR-V). Musi być naturalnie Volvo (V60 Cross Country). Stawkę uzupełniają trzy limuzyny skupiające się na komforcie: Audi A6, Lexus ES i Peugeot 508. W zeszłorocznej edycji naszego plebiscytu tytuł w tej kategorii zdobyło Audi A8.
Którą z kabin wyżej wymienionych uważamy za najspokojniejsze miejsce na świecie ogłosimy już 28 marca na VIP Night poprzedzającym Poznań Motor Show 2019.
Audi A6
Zaprezentowana wiosną 2018 roku piąta generacja reprezentanta Audi w klasie średniej wyższej przynosi dokładnie to, czego spodziewalibyśmy się po tym niemieckim producencie: nowoczesne technologie, innowacje, i jeszcze trochę więcej technologii. Widać to już po projekcie nadwozia, który przykuwa uwagę futurystycznymi światłami, misternie utkanymi z rzędów diod LED.
Wysoka jakość każdego aspektu nowego A6 została osiągnięta dzięki zaangażowaniu wprost przytłaczającej dawki technologii. Projekt kabiny dominują przeszklone płaszczyzny dużych ekranów, a model prowadzenia – wyrafinowane systemy wspierające w prowadzeniu i dbające o bezpieczeństwo.
Za Audi przemawia w tej kategorii bardzo komfortowe, płynne prowadzenie, na które składają się aktywne zawieszenie pneumatyczne oraz doskonale wytłumione jednostki o dużym zapasie momentu obrotowego. Zastosowanie dużych ekranów pozwoliło wyeliminować z tej luksusowej kabiny większość przycisków. Między innymi temu właśnie zawdzięcza ona swój wyjątkowo relaksujący charakter.
Cena podstawowa: od 209 500 zł
Lexus ES
Dotychczasowy reprezentant Lexusa w klasie średniej wyższej, model GS, wyróżniał się wyrazistym charakterem budowanym przez duże, mocne silniki przekazujące moc na tylną oś. Zastępujący go ES jest jego dokładną odwrotnością. Od wygładzonych linii nadwozia, po napęd hybrydowy płynnie przekazujący moc na przód, w całości jest on podporządkowany zapewnianiu maksymalnego spokoju.
Przy niespiesznej jeździe w konstrukcji tej można docenić takie elementy jak cichą pracę układu napędowego, miękkie resorowanie oraz jeden z najlepszych zestawów audio w całym przemyśle samochodowym. Równowagę duchową zapewnia także przyjemnie niski wynik zużycia paliwa.
Cena podstawowa: od 209 500 zł
Peugeot 508
Od samego momentu pojawienia się na polskich drogach, nowy reprezentant Peugeota w klasie średniej wzbudza niemałą sensację swoim oryginalnym i bardzo eleganckim wyglądem. Równie efektownie prezentuje się jednak jego wnętrze: wykonane w dużej mierze z dobrych materiałów, wygodne, i kojące dzięki prostemu projektowi zdominowanemu przez horyzontalne linie.
Nowa limuzyna Peugeota nie kryje swoich ambicji podebrania klientów rywalom z segmentu premium. Do argumentów 508 oprócz jakościowej kabiny zalicza się także komfortowy, odprężający model prowadzenia osiągany przez tłumiące nierówności zawieszenie, silnie wspomagany układ kierowniczy oraz kulturalnie pracujące silniki. Należy także zwrócić uwagę na zaawansowane systemy wspierające w prowadzeniu, które zapobiegną dojściu do wielu stresujących sytuacji.
Cena podstawowa: od 123 900 zł
Volvo V60 Cross Country
Wnętrze każdego Volvo z definicji jest spokojnym miejscem. Samochody tego szwedzkiego producenta od wielu lat jak żadne inne łączą wysoki poziom wygody i skandynawskie wzornictwo z najwyższym poziomem bezpieczeństwa z luksusem serwowanym w bezpretensjonalnym stylu. Słowem – mają wszystko to, czego potrzeba do stworzenia Najspokojniejszego Miejsca na Świecie.
Nowe V60 Cross Country jest wręcz stereotypowym rozwinięciem tej formuły. Tradycyjna dla najnowszych modeli tej marki deska rozdzielcza swoją doskonałą jakością wykonana i obecnością topowego wyposażenia uzasadnia przynależność do segmentu premium, ale nie jest przy tym tak narzucająca się jak domyślni konkurenci z Niemiec.
Wystarczy do tego dorzucić jeszcze przestronne wnętrze rodzinnego kombi oraz ciepłe, jasne materiały, i mamy wszystko to, za co pożądamy auta Volvo. Ale wersja Cross Country daje jeszcze więcej. Dzięki prześwitowi podniesionemu do całych 21 centymetrów i napędowi na cztery koła, kierowca tej szczególnej pochodnej zachowuje spokój w każdych warunkach drogowych. Zyskuje także dodatkowy komfort: dłuższy skok zawieszenia okazuje się przynosić bardzo przyjemne efekty także na gorszej jakości drogach czy podczas przejazdów przez torowiska.
Cena podstawowa: od 197 600 zł
Honda CR-V Hybrid
CR-V jest jednym z najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów na świecie. Szczególną sympatię rodzin całego globu zawdzięcza on w dużej mierze właśnie czynnikom, które czynią z niego samochód wprawiający w wyjątkowo spokojny nastrój.
Od pierwszych metrów nowy CR-V imponuje dojrzałością jazdy. Pod względem zdolności tłumienia i ciszy w kabinie należy do ścisłej czołówki swojego bardzo rozbudowanego i konkurencyjnego segmentu. Duża w tym zasługa naturalnie świetnego napędu hybrydowego, który często stara sobie radzić bez angażowania silnika spalinowego. Pozytywnym zaskoczeniem jest też jednak poukładany i ergonomiczny projekt kabiny wykonanej z porządnych materiałów.
Cena podstawowa: od 136 900 zł
Jaguar I-Pace
Elektryczny Jaguar nie jest pierwszym samochodem elektrycznym tej wielkości, ale pierwszym, który przy tym rodzaju napędu tak poważnie traktuje kwestie luksusowego wyposażenia i komfortowego prowadzenia.
W efekcie po równo imponuje on abstrakcyjnymi osiągami układu napędowego, jak rywala Tesli przystało (do 100 km/h katapultuje się on w 4,8 sekundy), jak i kojącym usposobieniem całej reszty. I-Pace wprowadza nową wartość do swojego segmentu wysokiej jakości, dojrzałym prowadzeniem godnym samochodu klasy wyższej.
Potrafi przy tym zrobić dobry użytek z możliwości, jakie oferuje dający się kompaktowo upakować napęd elektryczny. Przy wymiarach SUV-a klasy średniej (niecałe 4,7 metra długości), w środku rozpieszcza ilością miejsca znaną z aut o rozmiar większych. Przekłada się to tak na komfortową przestrzeń także na tylnej kanapie, jak i bardzo funkcjonalny bagażnik (a nawet bagażniki - drugi, niewielki, jest też z przodu pod maską).
Kabina I-Pace’' jest radykalnie futurystyczna, ale nowoczesne technologie są podane w niej w taki sposób, że rzeczywiście służą wzmożeniu poczucia komfortu i wygody. Jako całość elektryczny Jaguar stanowi bardzo intrygującą mieszankę, która przynosi wszystkim zebranym na jego pokładzie oblicze spokoju nieosiągalne dla żadnego samochodu z silnikiem spalinowym.
Cena podstawowa: od 356 600 zł
Nissan Leaf
Gdy w 2010 roku Nissan dał światu przełomowy, pierwszy masowy samochód elektryczny w historii, formuła miejskiego hatchbacka zyskała dwie rzeczy: ekologiczny napęd i poziom ciszy dotychczas znany wyłącznie z najdroższych limuzyn.
Nowa, druga generacja Nissana Leaf wprowadziła założenia poprzednika na jeszcze wyższy poziom. Elektryczny układ napędowy zyskał więcej mocy i większy zasięg. Wnętrze jest pojemniejsze i lepiej wykonane, a sam model jazdy – bardziej dojrzały.
Przyjemnym następstwem stosowania elektrycznego napędu jest robiąca wrażenie elastyczność (320 Nm od momentu ruszenia), która pozwala bezstresowo przyspieszać w każdej sytuacji. Największą zaletą tego rozwiązania pozostaje jednak niespotykanie cicha praca silnika, którą teraz można się cieszyć jeszcze pełniej dzięki wyższej jakości, ciszej pracującemu zawieszeniu.
Cena podstawowa: od 155 500 zł