Rekordowy ładunek ruszył drogami Płocka. Historyczne przedsięwzięcie

Ładunek waży ponad 850 ton i mierzy blisko 100 metrów długości. Drogami Płocka wyruszył jeden z największych transportów, które kiedykolwiek zrealizowano drogami publicznymi w Polsce.

Kolumna, która dotarła do Płocka waży ponad 850 ton i mierzy blisko 100 metrów długości
Kolumna, która dotarła do Płocka waży ponad 850 ton i mierzy blisko 100 metrów długości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

09.05.2023 | aktual.: 09.05.2023 17:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Gigantyczna kolumna Wash Tower dotarła do Płocka we wtorek, 9 maja br. Waży ponad 850 ton i mierzy blisko 100 metrów długości. Za kompleksową realizację, opiekę inżynieryjną i bezpieczeństwo transportu odpowiada DSV w Polsce. Tym samym sfinalizowano największą i najtrudniejszą część złożonego projektu, którego celem jest przetransportowanie elementów instalacji budowanego przez PKN ORLEN Kompleksu Olefin III.

Największa inwestycja w Europie od 20 lat

Projekt budowy przez PKN ORLEN Kompleksu Olefin III to największa inwestycja w sektorze petrochemicznym ostatnich dwóch dekad, którą podjęto w Europie. Jasno potwierdzają to także informacje dotyczące samego transportu elementów tej instalacji, które jednocześnie pokazują jej rozmiar. Do tej pory 11 statkami z takich krajów jak Chiny, Korea, Indie, Hiszpania czy Belgia, do portu w Gdańsku dostarczono ponad 786 ładunków.

Wash Tower z Wisły wyciągnęły specjalistyczne dźgiki o udźwigu odpowiednio 650 i 1200 ton
Wash Tower z Wisły wyciągnęły specjalistyczne dźgiki o udźwigu odpowiednio 650 i 1200 ton© Materiały prasowe

Wśród nich znalazły się tak wyjątkowe obiekty, jak m.in. Wash Tower, czyli największy i najcięższy, a jednocześnie najważniejszy element całej inwestycji. Na zlecenie wykonawcy tej inwestycji, międzynarodowego konsorcjum Hyundai Engineering oraz Tecnicas Reunidas, firma DSV w Polsce zaplanowała kompleksową strategię transportu dla tego projektu, uwzględniającą wykorzystanie innowacyjnych metod, które ustanowiły kilka logistycznych rekordów Polski.

Taki ładunek jeszcze po Wiśle nie pływał

Do transportu Wash Tower, jak i pozostałych elementów, wybrano transport rzeczny Wisłą, największą nieuregulowaną rzeką Europy. Było to możliwe dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań zespołu specjalistów DSV Projects, którzy pozyskali z Europy Zachodniej specjalne barki, które następnie zostały odpowiednio dostosowane do warunków panujących na rzece, jak i wymagających parametrów ładunku.

Realizacja etapu rzecznego wymagała od DSV przeprowadzenia szeregu inwestycji infrastrukturalnych, w tym wykonania ekspertyz nabrzeży w Gdańsku i Płocku, wzmocnienia nabrzeża w Płocku, budowy placu magazynowego w Płocku, jak i pozyskania specjalistycznych dźwigów o udźwigu odpowiednio 650 i 1200 ton, które umożliwiły załadunek i rozładunek elementów inwestycji z barek. Również same barki rzeczne musiały zostać dostosowane do wymogów regulacyjnych w Polsce.

Wyruszyli z Płocka

Pierwszy etap drogowy dwudniowego transportu kolumny petrochemicznej z nabrzeża Wisły do Zakładu Produkcyjnego PKN Orlen w Płocku rozpoczął się we wtorek, 9 maja br. Do jej transportu wykorzystywany jest 72-osiowy zestaw SPMT, liczący łącznie 576 skrętnych kół. Długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza wysokość 10-piętrowego budynku mieszkalnego.

DSV, za zgodą i we współpracy z właściwymi urzędami, dostosowała do wymogów projektu infrastrukturę drogową. Transport wymagał przebudowy 8 rond znajdujących się na trasach przejazdu, modyfikacji ponad 20 kolizyjnych linii energetycznych i czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych, które ograniczały przepustowość trasy.

 Długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza wysokość 10-piętrowego bloku
Długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza wysokość 10-piętrowego bloku© Materiały prasowe

– Transport Wash Tower to jedno z największych tego typu przedsięwzięć, które kiedykolwiek zrealizowano drogami publicznymi w Polsce – powiedział Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV i szef całego projektu. – Warto podkreślić, że wieża jest jedynie elementem ogromnego i wyjątkowego projektu realizowanego dla PKN Orlen przez międzynarodowe konsorcjum Hyundai Engineering oraz Tecnicas Reunidas. Z Gdańska do Płocka, Wisłą, trafi w sumie ponad 1500 ładunków.

– Spodziewamy się łącznie blisko 80 transportów barkowych oraz kilkuset samochodowych. Będzie to rekord dla tej rzeki, który długo nie zostanie pobity: mam tu na myśli zarówno cały projekt, jak i transport poszczególnych elementów, które zostały przewiezione. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze przed nami jest choćby transport dwóch elementów ważących po 600 ton każdy – dodał szef projektu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Będzie sporo miejsc pracy

PKN ORLEN rozbudowuje Kompleks Olefin w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku. To kluczowy projekt w ramach strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii i największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat. Na inwestycji Kompleksu Olefin skorzysta nie tylko Grupa ORLEN, ale także Płock i okoliczne gminy.

Rozbudowa Kompleksu Olefin oznacza bowiem nowe miejsca pracy. W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN ORLEN wzrośnie o ok. 580 etatów. Cała inwestycja petrochemiczna wygeneruje dla budżetu podatki w wysokości 160 mln zł.

Komentarze (23)