Porsche 944
Porsche 944 to sportowe auto osobowe, które miało być tańszą alternatywą dla kultowej 911, z silnikiem umieszczonym przy przedniej osi. Samochód zaprezentowany w 1982 roku niejako zastąpił słabszą wersję - 924, jednak oba pojazdy były równolegle produkowane przez 6 lat.
Pojazd zaprojektowany przez Harma Lagaaya, pracującego dla Porsche AG, w standardowej wersji był niemal taki sam jak model 924, bazujący na starszych odmianach Audi. Do głównych zmian stylistycznych można zaliczyć przede wszystkim zmodernizowane zderzaki oraz wnętrze. Poza tym był to nieustannie wyróżniający się model, z chowanymi przed komorą silnika lampami i pasmem świateł w przednim zderzaku. Z tyłu w rozbudowanym kloszu zgromadzono wszystkie lampy.
Pojazd wyróżniał się także ogromną szybą, która pokrywała 90% klapy bagażnika. Nadwozie o wymiarach 4230 x 1735 x 1275 mm pozwalało na komfortową podróż czterem osobom. Drugi rząd foteli najbardziej pasował niskim osobom lub dzieciom, ponieważ samochód aspirował do bycia autem klasy GT, w którym tylne fotele są raczej symbolicznym dodatkiem. Wyposażenie bogatszych wersji Porsche 944 obejmowało m.in. elektrykę szyb i foteli, podgrzewane siedzenia, klimatyzację, skórzaną tapicerkę, zestaw nagłośnienia Porsche HiFi czy elektryczny szyberdach.
W połowie 1985 roku 944 doczekało się pierwszego niewielkiego liftingu. Głównych zmian dokonano we wnętrzu - poprawiono obieg powietrza w kabinie, zastosowano nowe obicia, stojącą na zewnątrz antenę zastąpiono wbudowaną w szybę. W opcji dostępne były nowe wzory aluminiowych felg. Pod koniec tego samego roku producent zaprezentował doładowaną odmianę Porsche 944 Turbo.
Standardowy motor 2,5 l o mocy 150 KM (od 1989 roku 2,7 l i 165 KM), zbudowany na bazie potężnego V8 z modelu 928 (tu w wersji czterocylindrowej), został wzmocniony turbosprężarką oraz intercoolerem, co pozwoliło osiągnąć moc 220 KM przy 6000 obr./min. Pojazd został zabudowany głębszymi błotnikami i bardziej aerodynamicznymi zderzakami. Wzmocniona skrzynia biegów, szersze opony i nowy układ zawieszenia również były wyznacznikiem doładowanej odmiany. Taki samochód otrzymał wewnętrzny przydomek 951 (wersja z kierownicą po prawej stronie - 952).
W 1988 roku świat ujrzał również odmianę Turbo S, która została dodatkowo wzmocniona do 250 KM. Taki wynik udało się osiągnąć dzięki zmienionym parametrom komputera sterującego pracą silnika oraz wydajniejszej sprężarce. Samochód ten mógł rozpędzić się do 100 km/h w 5,5 s oraz mknąć przeszło 260 km/h. Względem wersji Turbo Turbo S różnił się głównie wydajniejszym układem hamulcowym (przeszczepionym z Porsche 928 S4) oraz nowym wzorem felg. Była także wersja Cabriolet, której zbudowano zaledwie 625 egzemplarzy (100 z nich zostało przeznaczonych na rynki o ruchu lewostronnym).
Chwilę wcześniej, w 1987 roku, Porsche zaprezentowało wzmocnioną wersję seryjnego pojazdu, nazwaną 944 S. Technika czterech zaworów na cylinder pozwoliła osiągnąć moc 190 KM. Ten sam rok modelowy przyniósł wprowadzenie do modelu 944 dwóch poduszek powietrznych oraz systemu ABS. W 1989 roku pojawiła się z kolei wersja 944 S2, która była zasilana motorem 3,0 l o mocy 211 KM. Ten najmocniejszy ówcześnie wóz zasilany motorem czterocylindrowym charakteryzował się zintegrowanym zderzakiem, w którym zamontowano potężne światła mijania. Samochody te posłużyły za bazę do budowy wyścigowych aut dla startu w brytyjskim pucharze Porsche Motorsport Championship. W salonach dostępna była także odmiana Cabriolet.
Prestiżowe, choć często niedoceniane auto było produkowane do 1991 roku, kiedy to zostało zastąpione przez mało popularny model 968.
Plusy:
- atrakcyjna sylwetka (głównie w wersji Turbo i S2)
- świetne właściwości jezdne
- rewelacyjne silniki
- niskie koszty utrzymania wersji wolnossących
Minusy:
- postawione przy 911 w zasadzie nie istnieje
- mało zaawansowana konstrukcja pierwszych modeli