Po co w Jeepie Cherokee 9. bieg, skoro się nie włącza? Sprawdziłem zużycie paliwa
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podczas testu Jeepa Cherokee 2.0 Turbo, wyposażonego w 9-biegowy automat, okazało się, że praktycznie nie ma warunków, w jakich włączałby się 9. bieg. Zastanawiałem się, do czego w takim razie służy. Sprawdziłem więc, czy na 9. biegu auto spala mniej paliwa niż na 8. Jaki był wynik?
Testowy Jeep Cherokee z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 272 KM jest standardowo wyposażony w napęd na 4 koła i 9-biegowy automat, który korzysta tylko z 8 przełożeń. Po przejechaniu blisko 2000 km tym autem, z czego sporą część na trasie i po drogach szybkiego ruchu, ani razu automat nie włączył najwyższego przełożenia. Niezależnie od nachylenia drogi czy prędkości.
Można natomiast włączyć bieg 9. manualnie, ale tylko powyżej prędkości 100 km/h. Nawet zachęca do tego komputer pokładowy komunikatem "shift". Czy daje to jakieś korzyści?
Jeep Cherokee 2.0 Turbo - test spalania na 8. i 9. biegu
Postanowiłem sprawdzić zużycie paliwa w trybie D (realnie na 8. biegu) oraz w trybie manualnym na 9. przełożeniu przy stałej prędkości 140 km/h, czyli polskiej autostradowej. Test przeprowadziłem wyłącznie z użyciem komputera pokładowego i tempomatu ustawionego na 140 km/h, więc nie traktujcie podawanych danych jako faktyczne zużycie paliwa przy takiej prędkości, a jedynie jako dane porównawcze.
Zobacz wideo z testu zużycia paliwa Jeepa Cherokee 2.0 benzyna
Więcej o samej pracy skrzyni biegów i o wrażeniach z jazdy tym samochodem przeczytacie w pełnym teście.
Co twierdzi importer i co mówią za Oceanem?
Zapytałem importera, dlaczego tak się dzieje, ale w odpowiedzi dostałem informację, że skrzynia miała zmieniane oprogramowanie i powinna włączać 9. bieg w zakresie od 80 do 120 km/h. To akurat nawet nie jest możliwe, gdyż obroty silnika przy prędkości 80 km/h byłyby zbyt niskie. Podobno w USA to działa.
"Zajrzałem" więc za Ocean.
Na amerykańskich forach internetowych temat jest oczywiście znany i - co ciekawe - nawet wersja z większym silnikiem V6 ma ten "problem". Użytkownicy skarżą się, że nie widzieli jeszcze 9. biegu, a włączenie go ręcznie jest możliwe dopiero przy prędkości ok. 60 mph (ok. 100 km/h).
Są natomiast osoby, którym zdarzyły się sporadyczne sytuacje, że automat włączył najwyższy bieg przy prędkości ok. 74 mph (ok. 120 km/h), ale tylko w samochodach z większym przebiegiem. Natomiast niemal wszyscy twierdzą, że bieg ten jest całkowicie bezużyteczny na drogach USA ze względu na ograniczenia prędkości.
Jakiś czas temu testowałem dokładnie ten sam model, ale z silnikiem Diesla o pojemności 2,2 l i tam było dokładnie to samo - "dziewiątka" nie włączała się w żadnych warunkach. Użytkownicy modelu twierdzą, że Jeep skorzystał z tej przekładni ze względu na ogromną rozpiętość przełożeń, a 9. bieg to czysty marketing.