Peugeot 2008 Crossway: solidny kompan na wycieczkę. Gdyby tylko miał więcej polotu
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przed Peugeotem 2008 stoi nie lada wyzwanie. Gdy debiutował był jednym z pierwszych małych crossoverów. Teraz jednak konkurentów się namnożyło i mały Francuz musi udowodnić, że potrafi łączyć praktyczność z charakterem.
Peugeot 2008 1,2 Pure Tech (2018) - test
Od jakiegoś czasu w motoryzacji króluje jeden temat. Zresztą wszyscy to widzicie. Czytam komentarze pod wiadomościami o zapowiedziach kolejnych miejskich crossoverów i zawsze pojawia się ten sam wątek. Za każdym razem ktoś zauważa, że tego jest za dużo. Ja się pod tym nie podpisuję obiema rękami, bo same SUV-y lubię. Mam inne zastrzeżenie. Otóż motoryzacja zatraciła coś z szaleństwa.
Najbardziej to widać właśnie w autach segmentu B, do którego należy 2008. Nawet nie trzeba daleko szukać, bo wystarczy wspomnieć samochody z lwem na masce. Pamiętacie 1007, czyli małego vana z jedną parą przesuwanych drzwi? Pamiętacie kabrio 206 i 207? Pamiętacie odmiany kombi tych modeli? Dzisiaj próżno szukać ich bezpośrednich następców. W pewnym sensie lukę po nich ma wypełniać właśnie 2008.
Może to daleko idące założenia, ale jestem gotów je obronić. Podobnie jak CC, mały crossover jest kierowany do osób czerpiących z życia. Cytując słowa ze strony Peugeota, "otwiera drzwi do świata prawdziwie intensywnych doznań". Aż dziw bierze, że zdjęcia promocyjne nie były wykonane na plaży przy wykorzystaniu ani jednej deskorolki. Gdyby wrażeń było mało, testowana wersja Crossway miała symbole kompasu i współrzędne geograficzne na drzwiach. Co z tego, że wskazują na salon Peugeota, który już został zamknięty. Sprawiają wrażenie, jakby autem jeździł Indiana Jones.
Jednocześnie 2008 jest bardziej praktyczny niż zwykły 208. Ma wyższy prześwit, żeby wjeżdżać na bezdroża (mam tu na myśli krawężniki w mieście), a miejsca z przodu jest pod dostatkiem. Gorzej jest z tyłu, gdzie wyżsi pasażerowie muszą przygotować się na ból kolan przy dłuższej podróży. Bagażnik nie należy do najmniejszych – ma 350 litrów i świetne jest, że ma niski próg załadunku. Siatki i wnęki pozwalają rozsądnie wykorzystać przestrzeń.
Zasiądź za kierownicą, a 2008 udowodni, że projektanci Peugeota ciągle wiedzą, jak zaskakiwać. Mała kierownica i umieszczone nad nią zegary to znak rozpoznawczy tych francuskich aut. Jest to rozwiązanie, do którego zdecydowanie trzeba się przyzwyczaić, ale spokojnie – łatwo je polubić. Szczególnie, że pozycja kierowcy jest bardzo dobra, a widoczność wręcz wzorowa. Całości dopełniają świetne fotele. Są wygodne, nie męczą przy długiej podróży i dobrze trzymają na zakrętach.
To, gdzie inżynierowie stonowali to na pewno sposób, w jaki obsługuje się 2008. Wiele nowych peugeotów i citroenów opiera się o ekran dotykowy. Tam kontrolujemy nie tylko radio i nawigacją, ale także np. klimatyzację. Efekt? Żeby zmienić siłę nawiewu trzeba przekopać się przez kilka opcji. Tutaj tego nie ma. Peugeot postawił na tradycyjny panel i za to mu chwała. Podoba mi się też, że wyświetlacz zamontowano wysoko, więc łatwo się go obsługuje w trakcie jazdy. Nie podoba mi się za to, że kiepsko wykrywa dotyk. Tradycyjne zegary są czytelne, a jeśli ktoś naprawdę szuka fanaberii to może włączyć świecące ramki dookoła nich.
Testowy egzemplarz był wyposażony w trzycylindrową jednostkę benzynową o pojemności 1,2 litra. Generowane przez nią 110 KM trafiają na przednie koła (standard w tej klasie) za pośrednictwem 6-stopniowego automatu. Muszę przyznać, że jest to przyjemne połączenie. Skrzynia działa płynnie, a silnik jest dynamiczny i pracuje kulturalnie. Nie jest jednak mistrzem oszczędności. W mieście na przejechanie 100 km potrzebuje ponad 9 litrów.
Emocji zapowiadanych przez materiały promocyjne próżno szukać za kierownicą. Miejski crossover Peugeota prowadzi się poprawnie, ale nie angażuje. Zawieszenie dobrze sobie radzi z większością nierówności, choć jest twarde – dość nietypowo jak na Francuza. Producent nie oferuje napędu na cztery koła nawet w opcji, za to w wersji Crossway pomiędzy przednimi fotelami znalazło się pokrętło systemu Grip Control, który ma pozwalać na większe możliwości jazdy w terenie. Hej, przygodo!
Czy 2008 jest więc na tyle szalony, bym przestał narzekać na nudę w segmencie B? Na początku chciałem powiedzieć, że nie, ale potem sobie przypomniałem, kiedy ten model debiutował. Na rynku małych crossoverów jest jednym z najstarszych graczy – jest z nami od 2013 roku. Niektórzy producenci jeszcze nie zdążyli pokazać pierwszego auta tego typu, a tymczasem Francuzi są już po pierwszym liftingu. Co niestety widać.
Kiedy konkurencja prześciga się, kto zaoferuje więcej kolorowych dodatków i innowacyjnych rozwiązań, 2008 jest dość stonowaną propozycją. Testowana odmiana Crossway to próba nadania mu charakteru, która mnie nie przekonała. Ponadto w tym segmencie bez problemu można znaleźć auto oferujące więcej przestrzeni z tyłu, więc lepiej będzie nadawać się na (promowane tutaj) wycieczki. Największą wadą małego SUV-a Peugeota jest jednak jego cena.
Cennik auta w tej konfiguracji otwiera kwota bliska 90 000 zł. Niezależnie czy szukasz praktycznego, stylowego czy miejskiego samochodu za takie pieniądze znajdziesz coś lepszego. Jednak żaden z nich nie będzie miał współrzędnych geograficznych na słupku B. Jeśli więc komuś bardzo na tym zależy to 2008 Crossway nie będzie złym wyborem, bo pomimo lat nie jest złym autem. Po prostu moim zdaniem łatwo znaleźć coś lepszego.
- świetny trzycylindrowy silnik
- przyjemna skrzynia automatyczna
- dobra pozycja za kierownicą
- atrakcyjne dodatki w wersji Crossway
- mimo lat ciągle atrakcyjny
- cena
- konkurencja oferuje więcej za mniej pieniędzy
- jak na miejskiego crossovera zbyt mało szalony
Peugeot 2008 1,2 Pure Tech (2018) - dane techniczne
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R3 turbo | |
Rodzaj paliwa: | benzyna | |
Ustawienie: | Z przodu | |
Rozrząd: | 12V | |
Objętość skokowa: | 1199 cm3 | |
Moc maksymalna: | 110 KM przy 5500 obr./min | |
Moment maksymalny: | 205 Nm przy 1750 obr./min | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, automatyczna | |
Typ napędu: | Na przednie koła | |
Hamulce przednie: | Tarczowe wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny McPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Koła, ogumienie przednie: | 205/50 R17 | |
Koła, ogumienie tylne: | 205/50 R17 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1225 kg | |
Ładowność: | 465 kg | |
Długość: | 4159 mm | |
Szerokość: | 1739 mm | |
Wysokość: | 1556 mm | |
Rozstaw osi: | 2538 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | |
Pojemność bagażnika: | 350 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Testowe: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10,3 s | |
Prędkość maksymalna: | 188 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,9 l/100 km | 9,1 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,1 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,8 l/100 km | 7,4 l/100 km |
Emisja CO2: | 110 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Model od: | 64 000 zł | |
Jednostka silnikowa od: | 75 500 zł | |
Samochód testowy od: | 87 600 zł |