Peugeot 107

Peugeot 107

Peugeot 107 to najmniejszy oferowany model w gamie francuskiego producenta. Ujrzał światło dzienne podczas targów w Genewie w 2005 roku. Jest owocem mariażu z Japonią i tworzy rodzinę z bliźniaczkami: Toyotą Aygo oraz Citroënem C1.

  • Peugeot 107 to miejskie auto produkowane przez koncern PSA w czeskiej fabryce w Kolnie. Okres produkcji tego modelu przypada na lata 2005-2014
  • 107-kę znajdziemy w typie nadwozia hatchback i 3 lub 5-drzwiowej wersji
  • Auto wypadło dość przeciętnie w testach zderzeniowych Euro NCAP zdobywając 3 na 5 gwiazdek
  • Wnętrze auta jest proste, ale utrzymane w nowoczesnym stylu
  • W 2014 roku model zastąpiono Peugeotem 108
[1/5] Peugeot 107 to miejskie auto produkowane przez koncern PSA w czeskiej fabryce w Kolnie. Okres produkcji tego modelu przypada na lata 2005-2014

Peugeot, podobnie jak rodzeństwo, jest produkowany w czeskiej fabryce w Kolinie, gdzie przygotowano specjalną linię montażową przeznaczoną wyłącznie dla tych małych aut. 107 zastąpił wysłużony przez 12 lat produkcji model 106 i wprowadził dawkę nowoczesności do gamy najmniejszych aut Peugeota. Miejski samochód, który zaprojektował Donato Coco, jest bardzo lubiany przez kobiety.

Mierzy 3430 mm długości, 1630 mm szerokości oraz 1470 mm wysokości. Obła sylwetka w kształcie bańki, napompowane zderzaki, duże światła i niewielka ilość przeszklonych powierzchni to cechy charakterystyczne stylistyki 107. Przednia część nadwozia niejako uśmiecha się do obserwujących dzięki potężnemu otworowi w zderzaku. Był to konieczny zabieg, gdyż Peugeot zrezygnował z atrapy chłodnicy doprowadzającej powietrze do niewielkiego silnika i postawił wyłącznie na duże logo umiejscowione między wyłupiastymi światłami.

Tylna część nadwozia wyróżnia się m.in. szklaną klapą bagażnika oraz wyoblonymi lampami, wspólnymi z Citroënem C1. Peugeot 107 sprawnie przewiezie dwójkę dorosłych (choć nie za wysokich) pasażerów, a tylną kanapę lepiej potraktować jako półkę na zakupy, miejsce dla niewielkiego psa lub ostatecznie przestrzeń dla dziecka, które zmieści się pod warunkiem, że nie będzie zbyt rosłe. Za tylną ławką wygospodarowano schowek (trudno tę przestrzeń nazwać bagażnikiem) o pojemności 131 l. Co ciekawe, bliźniacza Toyota i Citroën podają wartość o 8 l większą. Gdy będzie trzeba przewieźć coś dłuższego, w 107 można złożyć tylne siedzenia. Dzięki temu otrzymuje się olbrzymią ilość miejsca (751 l), porównywalną ze standardową powierzchnią ładunkową np. Audi Q7.

Producent przewidział kilka linii stylistycznych i wyposażeniowych. Podstawową odmianą 3- lub 5-drzwiowego Peugeota 107 jest Urban Lite. Mocno budżetowa wersja to ręcznie otwierane okna, czarne obudowy lusterek, brak listew ochronnych i dwie poduszki powietrzne. Czasami doskwiera brak obrotomierza i klimatyzacji. W przypadku odmiany Urban większość tych elementów znajduje się na liście opcji, dodatkowo ma ona boczne poduszki powietrzne, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby. Urban Move to model z klimatyzacją, wyróżniający się szarym lub czarnym lakierem oraz czerwonym lub błękitnym wykończeniem wnętrza.

Do 2008 roku w ofercie znajdował się poziom wykończenia Sport XS z kontrastującymi pasami wzdłuż nadwozia oraz lusterkami w czterech dostępnych kolorach. Pojazd miał aluminiowe felgi, spoiler tylnej klapy, chromowaną końcówkę układu wydechowego, dokładkę zderzaka przedniego i czerwone wnętrze. Obecnie na niektórych rynkach odmiana ta widnieje w katalogach jako Sport. Dla chcących wyróżnić się z tłumu przez pewien czas Peugeot oferował model 107 Kiss Edition, przygotowany we współpracy z brytyjską rozgłośnią radiową Kiss FM. Miał on grafikę na drzwiach bocznych, wzmocnione audio firmy Clarion oraz wzmacniacz pod siedzeniem.

Lifting opierający się na modernizacji zderzaka przedniego oraz odświeżeniu wnętrza przyniósł w lutym 2009 roku kolejną edycję Peugeota 107, nazwaną Verve. Na kilku rynkach jest to odpowiednik dotychczasowego Urban Move, jednak wyposażenie wzbogacono o standardowo montowane felgi aluminiowe oraz ekskluzywne wykończenie wnętrza w kolorze pomarańczowym.

Do napędu ważącego 790 kg autka służą dwie jednostki napędowe. Benzynowe 1,0 o mocy 68 KM rozpędza 107 do 100 km/h w 13,7 s. Dwie sekundy dłużej zajmuje to wersji wyposażonej w silnik 1,4 HDi o mocy 55 KM. Prędkość maksymalna Peugeota 107 wynosi niespełna 160 km/h. Napęd przekazywany jest na przednią oś przez 5-stopniową skrzynię manualną.