Nowy Range Rover Evoque. Technologia, jakiej jeszcze nie było
W jego wnętrzu zastosowano materiały pochodzące z recyklingu, lusterko wsteczne ma ekran HD, każdy silnik jest wyposażony w technologię hybrydową, a choć wygląda niemal identycznie jak poprzednik, to jest zupełnie nowy – poza zawiasami drzwi. Oto przed wami druga generacja Range Rovera Evoque.
22.11.2018 | aktual.: 14.10.2022 15:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kompaktowego SUV-a premium firma Jaguar Land Rover może zaliczyć do sukcesów. Od premiery w 2010 roku sprzedano 772 096 aut, a model zdobył łącznie 217 prestiżowych nagród. Druga generacja ma być kontynuacją poprzednika.
Choć wygląda bardzo podobnie, a wymiary nadwozia są prawie identyczne, to konstrukcję oparto o zupełnie nową platformę, przygotowaną do napędów hybrydowych.
Dzięki nowej płycie nieznacznie poprawiono wymiary wnętrza. Z tyłu pasażerowie mają 20 mm więcej przestrzeni na nogi. Szerszy bagażnik urósł o 10 proc., do pojemności 591 litrów, a po złożeniu oparcia kanapy do 1383 litrów. Zwiększono także objętość niektórych schowków.
- Pod spodem kryje się rewolucja technologiczna i techniczna. Platforma jest całkowicie nowa, dostosowana zarówno do układu napędu hybrydowego typu plug-in, jak i mild, a jedynym niezmienionym elementem nadwozia pozostały zawiasy drzwi. Podwozie zostało gruntownie przekonstruowane, aby najlepiej wykorzystać sztywniejsze nadwozie, zapewniając typowe dla Range Rovera wyrafinowanie i komfort jazdy - powiedział Nick Rogers, dyrektor wykonawczy ds. technologii w firmie Jaguar Land Rover
Wnętrze wykończono tekstyliami wykorzystującymi tworzywa sztuczne z recyklingu, które stanowią alternatywę dla wykorzystywaną do tej pory szlachetnej skóry. Materiały noszą dziwnie brzmiące nazwy, takie jak: wełna Kvadrat, zamsz Dinamica, tkanina Eucalyptus i tworzywo Ultrafabrics. Zastosowano modny ostatnio jonizator powietrza, fotele regulowane w ośmiu płaszczyznach i a nowy system multimedialny Touch Pro Duo z szybkim oprogramowaniem pracuje na górnym ekranie. Dolny służy do obsługi m.in. klimatyzacji.
Ciekawą opcją jest lusterko wsteczne z ekranem HD. Gdy widoczność przez tylną szybę jest ograniczona (na przykład przewożąc duże paczki), można wyświetlić na nim obraz z kamery umieszczonej nad tylną szybą. Pole widzenia jest nawet szersze o 50 stopni niż to naturalne. Z tej opcji warto też skorzystać parkując tyłem po zmierzchu.
Ponadto nowy Range Rover Evoque jest pierwszym pojazdem na świecie z technologią Ground View, czyli widokiem do przodu z poziomu maski, niczym w grze komputerowej. Na górnym ekranie na desce rozdzielczej widać obraz z kamery umieszczonej tak, jakby kierowca widział przez maskę - to efekt końcowy zapowiadanej w 2014 roku technologii przeźroczystej maski. Pokazuje 180-stopniowy widok, który przydaje się podczas manewrowania w mieście czy w trudnym terenie, na przykład na podjazdach.
Wymiary, masy i wygląd zewnętrzny nowego Range Rovera Evoque
Wygląd samochodu to kontynuacja tego, co zaczęło się osiem lat temu. Muskularne nadwozie o sportowej sylwetce podkreślonej opadającym dachem wciąż należy do jednych z najbardziej atrakcyjnych, a z pewnością rozpoznawalnych w segmencie. Mocne przetłoczenia i wyraźnie zarysowane błotniki kryjące 21-calowe obręcze kół to także cechy charakterystyczne Evoque’a. Widać tu jednak, że styliści czerpali ze swojego najlepszego działa jakim jest Range Rover Velar.
Jeśli chodzi o konkretne liczby, które opisują nowego Evoque’a, to mamy do czynienia z autem długim na 4371 mm, szerokim na 1904 mm i wysokim na 1649 mm. Rozstaw osi mierzy 2681 mm. Co dość istotne dla klientów każdego auta spod znaku Land Rovera, wersja Td4 z napędem 2WD uciągnie przyczepę o masie 1600 kg, pozostałe diesle 2000 kg, natomiast benzyniaki 1800 kg. Samo auto waży od 1787 kg (Td4) do 1925 kg (Si4).
Silniki nowego Range Rovera Evoque
Zmiana platformy miała na celu m.in. zaadaptowanie nowych rodzajów napędu. Na siedem wersji tylko jedna nie jest wyposażona w 48-woltową instalację , czyli tzw. miękką hybrydę (MHEV). Dzięki tej technologii auto rusza płynniej i również dynamiczniej dzięki wspomaganiu elektrycznemu, a motor spalinowy gaśnie za każdym razem, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca przy prędkości poniżej 17 km/h. Nadmiar energii zgromadzonej przez prądnicę stanowiącą jednocześnie rozrusznik, jest magazynowany w dodatkowym akumulatorze pod podłogą.
Gamę czterocylindrowych, 2-litrowych, turbodoładowanych jednostek napędowych otwiera 150-konny diesel Td4, który jako jedyny będzie oferowany z napędem na przednią oś i przekładnią manualną. I tylko w tej konfiguracji nie będzie wyposażony w system MHEV. Ten i pozostałe silniki napędzające obie osie poprzez dziewięciobiegowy automat już tak.
Gama silników nowego Land Rovera Evoque:
- Diesel Td4 (2WD Manual) – 150 KM i 380 Nm
- Diesel Td4 MHEV– 150 KM i 380 Nm
- Diesel Td4 MHEV – 180 KM i 430 Nm
- Diesel Sd4 MHEV – 240 KM i 500 Nm
- Benzynowy Si4 MHEV – 200 KM i 340 Nm
- Benzynowy Si4 MHEV – 249 KM i 365 Nm
- Benzynowy Si4 MHEV – 300 KM i 400 Nm
Najdynamiczniejsza odmiana Si4 pozwala osiągnąć 100 km/h w czasie 6,6 s, a jej prędkość maksymalna to 242 km/h. Najoszczędniejsza wersja Td4 ma zużywać 5,4 l oleju napędowego na 100 km, według normy NEDC. W przyszłości do gamy napędów dojdzie wersja PHEV, czyli hybryda plug-in napędzana nowym, trzycylindrowym silnikiem benzynowym.
Mała jednostka ma rozwijać moc 200 KM i moment obrotowy 280 Nm z pojemności 1,5 litra. Będzie napędzać przednie koła. Tylną oś obsłuży silnik elektryczny o mocy 108 KM i momencie obrotowym 260 Nm. Bateria litowo-jonowa umieszczona pod tylną kanapą ma pojemność 11,3 kWh.
Nowy Range Rover Evoque w terenie?
Jak każdy Land Rover, tak i ten został zaprojektowany, by jego właściciel nie musiał się wstydzić podczas jazdy poza szosą. Pod warunkiem rzecz jasna, że wybierze wersję z napędem na cztery koła.
Jest to rozwiązanie typu Active Driveline drugiej generacji z funkcją Driveline Disconnect, pozwalającą wyłączyć całkowicie napęd tylnej osi, a nie jak ma to miejsce w klasycznych układach dołączanych, jedynie zminimalizować jej działanie. Z kolei tradycyjny system Terrain Response 2 automatycznie wykrywa po jakiej nawierzchni porusza się pojazd i odpowiednio dostosowuje ustawienia wszystkich mechanizmów. Evoque potrafi teraz brodzić w wodzie o głębokości do 600 mm (wcześniej 500 mm).