Nowy Peugeot 5008 (2017) - premiera
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Koncern PSA, a konkretnie Peugeot prezentuje kolejnego, choć nie ostatniego crossovera w swojej gamie. To druga generacja modelu oznaczonego kodem 5008 i podobnie jak mniejszy 3008, z minivana przeobraża się w auto uterenowione.
Koncern PSA znany ze znakomitych pomysłów na minivany powoli od nich odchodzi. Jest to o tyle zrozumiałe, że projektanci Peugeota jakby ostatnio tych pomysłów mieli coraz mniej. Dlatego zdecydowano się przeobrazić dwa samochody tego typu w crossovery. Rachunek jest prosty – ten segment jest trzecim po autach klasy B i C w Europie. Ponadto właściciele samochodów segmentu MPV niekoniecznie chcą być szufladkowani jako tatusiowe i mamusie, a auto typu SUV trudno jakkolwiek zaszufladkować. Po ładnym, zaprezentowanym w maju modelu 3008 mamy kolejny, bardzo do niego podobny 5008, który będzie pozycjonowany jako SUV klasy średniej.
Na długości 4,63 m i przy 2,84-metrowym rozstawie osi ma się pomieścić siedmioro pasażerów. W ładnie zaprojektowanej kabinie odnajdziemy najnowocześniejsze rozwiązania Peugeota, m. in. i-Cockpit o przekątnej ekranu 12,3 cala. Na środku deski rozdzielczej jest kolejny, tym razem 8-calowy ekran dotykowy. Jak deklaruje producent, samochód ma oferować o 60 mm więcej przestrzeni na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Ogólnie auto ma być przestronniejsze od swojego poprzednika, ponieważ jest też od niego większe. Swoją drogą, koncepcją wnętrza 5008 wciąż przypomina minivana.
W drugim rzędzie siedzeń są trzy niezależne, regulowane, składane i wyjmowane fotele, każdy z zaczepem ISOFIX, a trzeci rząd chowa się w podłodze lub można go wyjąć. Fotele trzeciego rzędu ważą po 11 kg każdy. Po ich złożeniu pozostaje jeszcze przestrzeń bagażowa o pojemności 702 litry. W odmianie pięcioosobowej lub po wyjęciu dwóch foteli, wartość ta wzrasta do 780 litrów, zatem mamy godnego konkurenta dla świeżutkiej Škody Kodiaq. Maksymalna przestrzeń bagażowa po złożeniu foteli drugiego rzędu to 1940 litrów, a maksymalna długość przedmiotów do przewiezienia wynosi 3,2 metra – Škoda oferuje najwyżej 2,8 m.
Jak przystało na minivana, którym 5008 chce pozostać, po kabinie porozrzucano aż 38 schowków, a ich pojemność, a także wymiary wnętrza i nadwozia możecie sprawdzić na jednym ze zdjęć w galerii. Wnętrze, jak deklaruje Peugeot, jest wykonane z wysokiej jakości materiałów, a jego wyciszenie zasługuje na uznanie.
Samochód wyposażono w liczne systemy bezpieczeństwa, a także terenowego asystenta Grip Control, pracującego w trybach: standardowym, na śnieg, na błoto, na piasek, z wyłączonym ESP. W jeździe terenowej ma go wspomagać asystent podjazdu i zjazdu ze wzniesienia. Po aktywacji przyciskiem, samochód ma utrzymywać prędkość zjazdu 3 km/h.
Tempomat czy system utrzymania pasa ruchu są aktywne, a kierowca może obserwować otoczenie pojazdu dzięki kamerom układu Visio Park, w zależności od wersji, w zakresie 180 lub 360 stopni. Standardem każdej wersji wyposażeniowej ma być układ ostrzegający o ryzyku kolizji z innym samochodem lub pieszym. System wspomaga układ autonomicznego hamowania awaryjnego. Natomiast asystent pasa ruchu ma współpracować z systemem ostrzegającym o pojazdach w martwym polu i zapobiegać przypadkowemu najechaniu na takie auto.
Przebywanie w kabinie Peugeota 5008 mają uprzyjemnić aplikacje na smartfony, a bezpieczne i szybkie prowadzenie do celu nawigacja TomTom z funkcją podawania informacji drogowych w czasie rzeczywistym. Za topowy system audio odpowiada firma FOCAL, natomiast producent pozwala dowolnie konfigurować oświetlenie, wskaźniki, zapachy i dźwięki docierające do uszu pasażerów.
Dzięki nowej platformie EMP2, samochód waży o 95 kg mniej od poprzednika. Niestety producent niczego nie zdradził na temat zawieszenia pojazdu. Wiemy, że 5008 nie będzie wyposażony w napęd na cztery koła. Natomiast znamy gamę jednostek napędowych oraz ich konfigurację ze skrzyniami biegów:
- Benzynowy 1.2 PureTech (130 KM) z 6-biegową przekładnią manualną lub automatyczną,
- Benzynowy 1.6 PureTech (165 KM) z 6-biegową przekładnią automatyczną,
- Diesel 1.6 BlueHDi (100 KM) z 5-biegową przekładnią manualną,
- Diesel 1.6 BlueHDi (120 KM) z 6-biegową przekładnią manualną lub automatyczną,
- Diesel 2.0 BlueHDi (150 KM) z 6-biegową przekładnią manualną,
- Diesel 2.0 BlueHDi (180 KM) z 6-biegową przekładnią automatyczną – wyłącznie w wersji GT.
Koncepcja firmy Peugeot naszym zdaniem jest trafiona. Z wyglądu SUV, w kabinie pełnowartościowy minivan i auto bliskie segmentowi premium jeśli chodzi o wyposażenie. To nie ostatnia premiera samochodu tego segmentu w tym roku. Czekają nas jeszcze liczne niespodzianki, m. in. ze strony Citroëna, Opla, Land Rovera czy Volvo. To tylko niektóre z marek, które pokażą samochody typu SUV czy crossover.
Peugeot 5008 (2017) - zdjęcia
Zobacz także