Nowy Peugeot 3008 (2016) - premiera
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Druga generacja kompaktowego crossovera Peugeota została odsłonięta. Zupełnie nowy samochód może nieźle namieszać w swoim segmencie.
Trzeba przyznać, że Peugeot 3008 nie był projektem specjalnie udanym. Nadwozie przypominało po części minivana, trudno było go jednoznacznie zdefiniować, że kontrowersyjna stylistyka nie każdemu przypadła do gustu. Inaczej jest w przypadku mniejszego Peugeota 2008 bazującego na modelu 208, zarówno na jego stylistyce jak i technice. Auto do tej pory pozostaje jednym z chętniej kupowanych Peugeotów, a na początku firma nie mogła zaspokoić popytu. Tu również nie mamy do czynienia z typowym crossoverem, ale raczej z uterenowionym, małym kombi. Ten koncept spodobał się klientom. Jak będzie w przypadku nowego Peugeota 3008?
Nowy crossover Grupy PSA próbuje kusić innowacjami, m. in. i-Cockpitem, czyli rozwiązaniem podobnym do wirtualnego kokpitu Audi. Zamiast klasycznej tablicy przyrządów mamy wyświetlacz TFT z bardzo dobrej jakości obrazem. Tu, na 12,3-calowym ekranie wyświetlane są nie tylko wskaźniki, ale także najważniejsze dla kierowcy informacje. Wyświetlacz można konfigurować i wybierać to, co ma pokazywać.
Trzeba jednak przyznać, że nie tylko i-Cockpit prezentuje się nad wyraz estetycznie. Cała deska rozdzielcza to bardzo udany projekt łączący to co jeszcze zostaje z klasyki w nowoczesnością. Tunel środkowy czerpie nawet z poprzednika, ale przestylizowano go na nieco lżejszy. Ładnie skrojono dźwignię automatycznej skrzyni biegów. Kolejnym rozwiązaniem, które wyraźnie cenią sobie klienci Peugeota jest malutka kierownica umieszczona tak, by wskazania i-Cockpitu odczytywać patrząc ponad jej wieniec. Jak twierdzi producent, obsługa samochodu ma być intuicyjna i przyjemna. My twierdzimy, że przynajmniej na pierwszych zdjęciach samochód wewnątrz prezentuje poziom stylizacji znany z klasy premium. Potwierdzeniem tego w praktyce mają być m. in. masaż pneumatyczny kierowcy, system nagłośnienia firmowany przez Focal, przyjemne dźwięki wydawane podczas obsługi samochodu, zapachy uwalniane przez rozpylacz czy zmiana koloru podświetlenia wnętrza zależna od szybkości jazdy.
Całkiem ciekawie prezentuje się także nadwozie z charakterystycznymi dla Peugeota przełamaniami i stylizacją grilla, ale bryłą tradycyjną dla kompaktowych crossoverów. Nawet mniejszych, bo pierwszy rzut oka na linię boczną przywodzi mi na myśl… Suzuki Vitarę. Szczególnie ciekawa jest tylna część samochodu z bardzo oryginalnymi światłami diodowymi.
Nadwozie osadzone na nowej platformie EMP2 mierzy 4447 mm długości przy rozstawie osi 2675 mm, czyli niezbyt dużym jak na kompaktowego crossovera. Przestrzeń bagażowa wg normy VDA to 520 litrów, a po złożeniu oparć kanapy aż 1482 litry. Podłoga po ich złożeniu jest zupełnie płaska, a dzięki składanemu oparciu również przedniego fotela pasażera, istnieje możliwość przewiezienia przedmiotu o długości do 3 metrów. Względem poprzednika i według informacji producenta przestrzeń dla pasażerów powiększyła się następująco:
- + 24 mm – miejsce na nogi dla pasażerów z tyłu
- 17 mm – szerokość z przodu na wysokości łokci
- 4 mm – szerokość z tyłu na wysokości łokci
- 36 mm – przestrzeń na głowy pasażerów z tyłu (dach stalowy)
Zaskakuje prześwit samochodu, który według załączonego szkicu ma wynosić aż 219 mm. O odpowiednią trakcję na bezdrożach ma dbać system Grip Control pozwalający modyfikować ustawienia silnika, skrzyni biegów i systemu kontroli trakcji zależnie od nawierzchni. O napędzie na cztery koła nie ma mowy. Samochód może być wyposażony natomiast w 18-calowe obręcze kół z oponami typu M+S oraz system kontroli zjazdu.
Jak przystało na nowoczesny samochód, Peugeot 3008 został wyposażony w cały pakiet systemów bezpieczeństwa i wspomagających kierowcę również podczas jazdy po drogach utwardzonych. W skład asystentów wchodzą:
- Automatyczny hamulec z ostrzeżeniem o ryzyku kolizji (działanie hamulca w zakresie prędkości 5-140 km/h względem poruszającego się pojazdu; do 80 km/h względem nieruchomego pojazdu; do 60 km/h względem pieszego)
- Aktywny system utrzymania pasa ruchu (w zakresie prędkości od 65 do 180 km/h)
- Asystent martwego pola lusterek (w zakresie prędkości od 12 do 140 km/h)
- Automatyczne światła drogowe
- System odczytywania znaków drogowych informujących o dopuszczalnej prędkości
- Adaptacyjny tempomat (w zakresie prędkości od 30 do 180 km/h) z funkcją Stop dla automatycznej skrzyni biegów
- Kamera z widokiem 360 stopni i asystent wyjazdu tyłem
Nie zabraknie również gadżetów umożliwiających łączność z samochodem przy użyciu smartfona i wielu nieprzydatnych aplikacji.
Tylko najlepsze silniki w gamie
Peugeot deklaruje, że w nowym 3008 zadebiutują tylko najnowocześniejsze i najbardziej wydaje jednostki napędowe. Cała gama silników (wszystkie z systemem start&stop) wygląda następująco:
Benzynowe
- 1.2 PureTech 130KM z 6-biegowym manualem
- 1.2 PureTech 130 KM z 6-biegowym automatem
- 1.6 THP 165 KM z 6-biegowym automatem
Diesle
- 1.6 BlueHDi 100 KM z 5-biegowym manualem
- 1.6 BlueHDi 120 KM z 6-biegowym manualem
- 1.6 BlueHDi 120 KM z 6-biegowym automatem
- 2.0 BlueHDi 150 KM z 6-biegowym manualem
- 2.0 BlueHDi 180 KM z 6-biegowym automatem