Nowe Porsche Panamera (2016) - premiera
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Porsche konsekwentnie rozwija ideę połączenia auta sportowego z limuzyną i z nową Panamerą zbliża się do ideału.
Nowe Porsche Panamera
Nowa Panamera to połączenie wszystkiego co najlepsze w Porsche. Przednia część zbliżona do Caymana łączy się z tyłem czerpiącym inspirację z 911 poprzez dodatkową parę drzwi, tworząc idealne Gran Turismo na każdą okazję. Znakomite właściwości jezdne oraz bardzo dobre osiągi silników, pozwalają korzystać z samochodu tak, jakby to było Porsche 911, a jednocześnie podróżować wygodnie, pokonując setki kilometrów w ekspresowym tempie. Oto nowa Panamera, zbudowana na płycie MSB – lżejsza, szybsza i bardziej ekonomiczna.
Nowa limuzyna Porsche urosła w każdym kierunku, jednocześnie przybrała bardziej dynamiczne proporcje. Jest co prawda o 5 mm wyższa od poprzednika, ale za to szersza o 6 mm i dłuższa o 34 mm. Uzyskano atrakcyjniejszą linię boczną, dzięki szybciej opadającemu dachowi, który w tylnej części jest o 20 mm niżej niż z przodu przy zapewnieniu ze strony twórców, że pasażerowie tylnych foteli nie stracili na przestrzeni nad głową. Zyskali natomiast w obszarze nóg, ponieważ rozstaw osi wydłużono o 30 mm. Zastosowano zabieg przesunięcia kół do przodu względem karoserii przez skrócenie przedniego, a wydłużenie tylnego zwisu. Auto poszerzono nieznacznie, ale wizualnie jest wyraźnie szersze dzięki nowemu kształtowi przedniego zderzaka z dużymi wlotami powietrza. Z przodu mamy oczywiście całkowicie nowe reflektory diodowe, które będą dostępne w trzech różnych wariantach.
W tylnej części, styliści Porsche czerpali z wyglądu nowego 911, przenosząc na Panamerę koncepcję połączonych ze sobą wąskim paskiem tylnych świateł, jednocześnie zapewniając im trójwymiarową powierzchnię. Przy zachowaniu tradycyjnego dla tego modelu nadwozia typu hatchback, patrząc na nową Panamerę całkowicie z tyłu, łatwo pomylić ją z 911. Klienci będą mogli wybrać pomiędzy czterema okrągłymi lub kwadratowymi końcówkami układu wydechowego. Obręcze kół dla wersji 4S i 4S Diesel mają 19 cali średnicy, natomiast Turbo ma seryjne, 20-calowe lub opcjonalne 21-calowe. Standardem każdej wersji jest chowany w klapie bagażnika spojler, który unosi się przy wyższej prędkości.
Maska, dach, klapa bagażnika i błotniki zostały wykonane z aluminium celem obniżenia masy własnej i jej środka ciężkości. Panamera Turbo z silnikiem V8 waży 1980 kg, co przy mocy nowej jednostki wynoszącej 550 KM daje imponujące 3,6 kg/KM oraz przyspieszenie wynoszące 3,6 s do 100 km/h z pakietem Sport Chrono. Bez niego Turbo przyspiesza w 3,8 s. Wbrew wcześniejszym doniesieniom, moc nowej jednostki napędowej jednak wzrosła i to o 30 KM. Jednocześnie podniesiono moment obrotowy, który wynosi teraz 770 Nm w zakresie 1960 – 4500 obr./min, jest zatem wyższy o 70 Nm i dostępny nieco wcześniej. Producent zapewnia przy tym, że średnie zużycie paliwa to 9,3-9,4 l/100 km.
W osiągnięciu tego ostatniego wyniku pomaga m. in. mniejsza o 0,8 l pojemność oraz system wyłączania cylindrów przy niewielkim obciążeniu silnika. Z pracy wyłączają się cztery z ośmiu cylindrów. Dodatkowo, na lepszą reakcję na dodanie gazu pracują nowe turbosprężarki z techniką twin scroll.
Mniejszy jest również silnik napędzający Panamerę 4S. Teraz ma pojemność 2,9 litra z sześcioma cylindrami w układzie widlastym i tak jak poprzedni, również wspomagany dwiema turbosprężarkami. Osiąga 440 KM i 550 Nm, czyli więcej o 20 KM i 30 Nm. Samochód napędzany tą jednostką rozpędza się do 100 km/h w 4,4 s lub 4,2 s z pakietem Sport Chrono. Średnie zużycie paliwa ma się mieścić w przedziale 8,1 – 8,2 l/100 km.
Bez wątpienia największą zmianą pod maską nowej Panamery jest nowy, 4-litrowy silnik Diesla z ośmioma cylindrami zamiast sześciu jak w poprzedniku. Motor rozwija 422 KM mocy, czyli aż o 159 KM więcej niż poprzednik. Moment obrotowy wynosi teraz 850 Nm w zakresie od 1000 do 3250 obr./min. Wartość maksymalna przerasta wcześniejszego diesla V6 o 300 Nm! Porsche Panamera zasilana olejem napędowym jest teraz wyposażona w stały napęd na cztery koła i staje się najszybszą limuzyną z Dieslem pod maską na świecie. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 4,5 s lub 4,3 s z pakietem Sport Chrono, a prędkość maksymalna to 285 km/h. Parametrami i osiągami rozkłada na łopatki m. in. BMW M550d XDrive.
Wysokoprężną nowość Porsche wyposażono w dwie turbosprężarki pracujące sekwencyjnie, obie ze zmienną geometrią. W większości sytuacji tylko jedna zasila cylindry w powietrze, natomiast druga włącza się do akcji dopiero przy 2700 ob./min. Porsche podało maksymalne ciśnienie układu wtryskowego, które wynosi 2500 barów. Ze wszystkimi silnikami, również z benzynowymi, współpracuje zupełnie nowa, 8-stopniowa przekładnia PDK II.
Układ jezdny nowej Panamery może być wyposażony w zupełnie nowe, trzykomorowe zawieszenie pneumatyczne, a także znane, lecz udoskonalone systemy wspomagania jazdy jak Porsche Active Suspension Management, Porsche Dynamic Chassis Control Sport czy Porsche Torque Vectoring Plus. Nowy układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem może być wspomagany tylną osią skrętną jak w 911. O właściwościach jezdnych można powiedzieć tyle: czas przejazdu okrążenia Nürburgring Nordschleife to 7:38 min i jest to rekord wśród limuzyn.
Komfort i bezpieczeństwo zapewniają również takie elementy wyposażenia jak kamera termowizyjna, udoskonalone reflektory matrycowe LED z podświetlaniem obiektów ruchomych, asystent wyprzedzania po zmierzchu oraz nowa generacja aktywnego tempomatu, który dostosowuje charakterystykę wszystkich układów i prędkość jazdy na 3 km naprzód. Bazując na danych z systemu nawigacji satelitarnej może dostosować prędkość do kształtu drogi oraz do lokalnych ograniczeń prędkości.
Podróżowanie nową Panamerą uprzyjemni także mocno zmienione wnętrze z dużym ekranem systemu multimedialnego Porsche Communication Management o przekątnej 12,3 cali. Jest teraz znacznie szerszy, a nowe funkcje pozwoliły wyeliminować całą masę przycisków z konsoli środkowej. Na niej teraz znajdują się dotykowe pola zamiast tradycyjnych guzików. Warto też wspomnieć o nowym zestawie wskaźników elektronicznych Porsche Advanced Cockpit z jedynym analogowym - obrotomierzem. Nowa jest także kierownica, która ma kształt znany z 911 i została wyposażona w pokrętło Mode Switch, którym można szybko przełączyć tryby jazdy (Normal, Sport, Sport Plus lub Individual).
Patrząc na nową Panamerę trudno nie podzielić się entuzjazmem z inżynierami Porsche, którzy teraz już mogą powiedzieć wprost, że stworzyli 5-drzwiową dziewięćsetjedenastkę. W dniu premiery od razu podano ceny podstawowe. Panamera 4S kosztuje w Polsce od 523 620 zł, Panamera Turbo od 746 190 zł, natomiast Panamera 4S Diesel od 543 540 zł.