Najlepsze auta Kena Blocka. 10 projektów, które zapamiętamy na zawsze
03.01.2023 | aktual.: 03.01.2023 14:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ken Block był nie tylko świetnym kierowcą, ale i wielkim entuzjastą motoryzacji. Każde z jego aut, było wyrazem bezkompromisowego podejścia do osiągów i pasji. Wybraliśmy 10 najciekawszych propozycji z legendarnego garażu.
Subaru Impreza WRX STI
Choć postać Blocka kojarzona jest głównie z Fordem, wszystko zaczęło się od Subaru, a konkretnie Imprezy WRX STI z 2006 roku. To właśnie ten mocno zmodyfikowany model w 2008 roku posłużył do realizacji pierwszej Gymkhany. Wówczas chyba nikt jeszcze nie spodziewał się, że projekt przerodzi się w rozpoznawalne na całym świecie viralowe szaleństwo.
Ford Escort MK2 RS
Samochód, który nie wystąpił w żadnej edycji Gymkhany, powstał z myślą o startach w asfaltowych rajdach. W 2010 roku Block poprowadził escorta w Rajdzie Nowego Jorku. Klasyczne nadwozie z 1978 roku skrywa 333-konną 2,5-litrówkę oraz oczywiście napęd na tył.
Ford RS200
Reprezentant kultowych rajdówek grupy B doczekał się ledwie 200 egzemplarzy. Jeden z nich w specyfikacji Evo należał do Blocka. Ken nie byłby jednak sobą, gdyby nie dopuścił się kilku modyfikacji, które zaowocowały wzrostem mocy do blisko 800 KM.
Ford Fiesta ST RX43
Gwiazda Gymkhany 5 to ponad 600-konna rakieta stworzona z myślą o sezonie Mistrzostw Świata Rallycross 2013 oraz imprezach X-Games. Z pełną homologacją FIA, a także w pełni konfigurowalnym podwoziem oraz napędem, który pozwalał osiągać setkę w mniej niż 2 sekundy.
Ford Mustang Hoonicorn RTR
To chyba najbardziej zmodyfikowany klasyczny mustang na świecie. 1400-konne V8 i napęd na cztery koła pozwoliły wyczyniać cuda w Gymkhanie 7. Ten sam samochód, choć w innej specyfikacji, wziął też udział w Climbkhanie na wzgórze Pikes Peak.
Ford Escort RS Cosworth WRC Cossie V2
Po tym, jak pierwszy cosworth skończył w pożarze w 2018 r., Block postanowił zbudować kolejną rajdówkę na bazie kultowego modelu. Celem było stworzenie nowoczesnej interpretacji coswortha z wykorzystaniem współczesnych zdobyczy motorsportu. Tak powstał najprawdopodobniej najnowocześniejszy cosworth na świecie.
Ford F-150 Hoonitruck
Wielokrotnie nagradzany projekt był gwiazdą Gymkhany 10. To owoc miłości Blocka do pickupów i hołd dla zmarłego ojca, który dawniej jeździł F-150. Pod maskę trafił 3,5-litrowy EcoBoost V6 o szalonej mocy 920 KM.
Ford F-150 RaptorTRAX
W 2014 roku Block wspólnie z Monster Energy stworzył wyjątkowego pickupa z 6,2-litrowym V8. Zamiast kół zastosowano cztery gąsienice Mattracks. Na pokładzie nie zabrakło też wyciągarki czy dodatkowego bagażnika. Tak Block widział idealne auto na zimowe wyprawy.
Porsche Hoonipigasus
1400 KM mocy, 1000 kg masy, potężne skrzydła i spojlery oraz różowe malowanie - tak w skrócie można opisać auto, które miało dać Blockowi zwycięstwo w Pikes Peak 2022. Niestety awaria silnika wykluczyła go z zawodów.
Audi S1 Hoonitron
Ostatni projekt, który miał być zupełnie nowym otwarciem. Po rozstaniu z Fordem i nawiązaniu współpracy z Audi, Block rozpoczął przygodę z elektrykami, co zaowocowało pierwszą Electrikhaną z S1 Hoonitronem w roli głównej. Plany były śmiałe, elektryczna "emerytura" Blocka zapowiadała się interesująco. Niestety została ona przedwcześnie przerwana...