Mini Paceman
Paceman to model samochodu firmy Mini wprowadzony do produkcji na początku 2013 roku. Prezentacja pierwszego prototypu odbyła się już w 2011 roku, a wóz produkcyjny został pokazany na paryskim salonie samochodowym w 2012 roku.
Paceman to niewielki SUV z 3-drzwiowym nadwoziem. Stylistyka karoserii Pacemana nawiązuje oczywiście do innych modeli Mini, szczególnie do Mini One. Nadwozie cechuje się wyraźnie zarysowanymi tylnymi błotnikami, dzięki czemu Paceman sprawia wrażenie samochodu, który pod maską ma mocny silnik. Ta umięśniona sylwetka jest łatwo rozpoznawalna pośród innych modeli Mini.
Wnętrze auta, tak jak nadwozie, przypomina kabiny pasażerskie innych Mini. Na desce rozdzielczej dominuje sporych rozmiarów obrotomierz, który jednak nie jest zbyt praktyczny. Wygląda za to bardzo ładnie. Materiały są dobrej jakości, ale nie powalają na kolana. Za dopłatą prawie 5000 zł można mieć wysokiej jakości skórzaną tapicerkę.
Paceman może przewieźć czterech pasażerów zasiadających na indywidualnych fotelach. Z przodu nie będzie problemu ze znalezieniem miejsca na nogi i na głowę, z tyłu zaś bardzo wysokie osoby mogą mieć trudności ze znalezieniem wygodnej pozycji do podróży. Jednak jeśli ktoś mierzy około 1,75 m wzrostu, będzie mógł nawet swobodnie się wyprostować na swoim siedzeniu – mimo dość ostro opadającego dachu samochodu.
Bagażnik Pacemana mieści 330 l. To wartość przeciętna w pojazdach kompaktowych. Kufer można powiększyć, składając tylne siedzenia. Wtedy robi się aż 1080 l przestrzeni bagażowej, z której jednak właściciel z pewnością nie będzie często korzystał.
W wyposażeniu Mini Pacemana znajdują się przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ABS, ASR, ESP, klimatyzacja, centralny zamek, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, czujniki parkowania, wspomniana skórzana tapicerka, przeszklony dach, radio z odtwarzaczem CD i plików MP3 itd. Część elementów dostępna jest seryjnie, za inne trzeba oczywiście dopłacić.
Wiele ze wspomnianych dodatków oferowane jest wyłącznie w pakietach, które słono kosztują. Co ciekawe, za podłokietnik trzeba dopłacić 700 zł, a za relingi dachowe 1900 zł.
Paceman dostępny jest w szesnastu głównych konfiguracjach, jeśli chodzi o silniki, skrzynie biegów i napęd. Podstawową jednostką napędową jest 1,6-litrowy benzynowy motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 122 KM (wersja Cooper). Może on być połączony zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią przekładniową. Obie skrzynie mają po sześć przełożeń.
Ten sam silnik w odmianach Cooper S i John Cooper Works rozwija moc 184 KM i 218 KM. W obu wersjach dostępna jest manualna i automatyczna skrzynia przekładniowa. Dodatkowo nabywca Coopera S ma do wyboru napęd na przednie koła (standardowy) i na obie osie (zwany ALL4). W przypadku JCW dostępny jest tylko napęd na wszystkie koła.
Osoby ceniące jednostki wysokoprężne mają do wyboru dwa motory. Mniejszy, 1,6-litrowy z turbosprężarką i wtryskiem zasobnikowym montowany jest w Cooperze D. Osiąga on moc 112 KM, a klient decydujący się na taką wersję wybiera również rodzaj skrzyni biegów i typ napędu.
Z kolei w Cooperze SD instalowany jest podobny silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego, ale mający objętość skokową 2,0 l. Konstrukcja ta może się pochwalić mocą 143 KM i momentem obrotowym 305 Nm. Podobnie jak przy słabszym dieslu nabywca wybiera skrzynię biegów i napęd.
W Polsce najtańsza odmiana Pacemana (Cooper) kosztuje 97 800 zł (stan na 01.05.2013 r.).