Mechanizm docisku sprzęgła - co to jest i jak działa?
Docisk sprzęgła to bardzo ważny element warunkujący pracę pary ciernej. To on odpowiada za rozwinięcie odpowiedniej siły tarcia na powierzchniach współpracujących. Zbyt słaby docisk może powodować względny poślizg i - co za tym idzie - szybsze zużycie elementów pary ciernej (tarczy docisku i głównie tarczy sprzęgła).
15.02.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Docisk sprzęgła to bardzo ważny element warunkujący pracę pary ciernej. To on odpowiada za rozwinięcie odpowiedniej siły tarcia na powierzchniach współpracujących. Zbyt słaby docisk może powodować względny poślizg i - co za tym idzie - szybsze zużycie elementów pary ciernej (tarczy docisku i głównie tarczy sprzęgła).
Zewnętrzna część docisku (pokrywa sprzęgła) jest przymocowana śrubami do koła zamachowego osadzonego na wale korbowym silnika i połączona przez sprężynę płytkową z tarczą (pierścieniem) docisku, który na zasadzie tarcia współpracuje z tarczą sprzęgłową osadzoną na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów.
Rozłączenie pary ciernej (tarczy docisku i tarczy sprzęgła) odbywa się poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła, czyli odsunięcie tarczy dociskowej od tarczy sprzęgła za pomocą przesuwnego osiowo łożyska oporowego naciskającego na sprężynę talerzową (alternatywnie dźwigienki).
Załączenie pary ciernej, czyli włączenie sprzęgła (zwolnienie pedału), to nic innego jak zwolnienie nacisku sprężyny talerzowej (dociskowej, płytkowej) i dociśnięcie do siebie elementów ciernych.
How Clutches Work
Sprzężenie między pedałem sprzęgła a samym łożyskiem wyciskowym (wysprzęglik) może odbywać się w sposób mechaniczny (dźwignie i cięgna) lub hydrauliczny (układ hydrauliczny z pompą).