Mazda MX‑5 RF (2016) – premiera
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku zadebiutowała druga wersja Mazdy MX-5, którą ochrzczono nazwą MX-5 RF (retractable fastback). W prostym rozumieniu jest to koncepcja znana szerzej jako targa.
Wersja ze składanym, ale sztywnym dachem jest ważna ponieważ na wielu rynkach, na których Mazda MX-5 jest oferowana, nie ma zbyt wielu dni w roku, w których w pełni korzysta się z roadstera. Targa to coś, co może przypaść do gustu klientom, którzy nie byli do końca przekonani do tego kultowego modelu. Oczywiście proporcje karoserii są nieco zaburzone, choć w rzeczywistości jedynym wymiarem, który uległ zmianie jest wysokość nadwozia. Mazda MX-5 RF jest wyższa o 5 mm od wersji z miękkim dachem. Jednak patrząc na karoserię z profilu wydaje się, że auto jest krótsze i zdecydowanie wyższe. Umówmy się, że w konfiguracji bez dachu nie jest już tak ładne jak roadster. Jednak po zamknięciu dachu wygląda dość zgrabnie, przypominając nieduże coupé.
Mazda opracowała koncepcję pozwalającą cieszyć się jazdą z otwartym dachem, a nie udawać, że ma się kabriolet. Oprócz dachu składa się również tylna szyba, co ma dawać zupełnie inne doznania podczas jazdy. Dzięki temu mają być one podobne do jazdy klasycznym kabrioletem, tyle tylko, że masywny pałąk daje wyższe poczucie bezpieczeństwa. Przed zawirowaniami powietrza, pasażerów chroni osłona przeciwwiatrowa z akrylu. Dach wraz z tylną szybą składa się elektrycznie podczas postoju lub jazdy z prędkością do 10 km/h. Konstrukcja mechanizmu i dachu nie zmniejsza przestrzeni bagażowej, która nadal ma pojemność 130 litrów nawet w konfiguracji otwartej.
Mazda MX-5 RF video debut
Samochód technicznie, czyli w zakresie podwozia, napędu, gamy silnikowej czy wyposażenia nie zmienił się w stosunku do roadstera. Dodano jedynie nowy, trójwarstwowy lakier Machine Grey, którego jedną z warstw tworzą metaliczne opiłki.