Łatwo rozpoznasz, że kierowca cię nie widzi. Nowoczesny system w autach
Chociaż użytkownicy pojazdów z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa zazwyczaj rozumieją ich działanie i przeznaczenie, to pozostali uczestnicy ruchu drogowego nie zawsze wiedzą, jak reagować na obecność tak wyposażonych samochodów. Przykładem może być sytuacja z migającą lampką w lusterku bocznym.
Gdy jedziesz za innym samochodem lub, będąc na lewym pasie autostrady, zbliżasz się do pojazdu na prawym pasie, możesz zauważyć na jego lewym lusterku migające światło w kolorze pomarańczowym lub czerwonym. Czasem może być też umieszczone blisko lusterka. Jest to sygnał dla tamtego kierowcy, że zbliża się inne auto, a on może go nie widzieć w lusterku.
W ten właśnie sposób działa system BLIS (Blind Spot Information System), który informuje kierującego o obiektach w jego "martwym polu" widzenia – obszarze, który trudno zauważyć zarówno w lusterku, jak i obracając głowę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
System monitoruje rozleglejszy obszar. Zaprojektowany jest tak, aby ostrzegać także o pojazdach zbliżających się do martwej strefy. Obszar ten zwykle rozciąga się od słupka B pojazdu po kilka do kilkunastu metrów za nim i obok niego. BLIS nie reaguje natomiast na samochody poruszające się po tym samym pasie za pojazdem.
Celem systemu BLIS jest zapobieganie wypadkom, które mogłyby wyniknąć, gdy kierowca decyduje o zmianie pasa ruchu. Chociaż sygnał wydawany przez system jest wyraźny i nie do pominięcia, nie gwarantuje, że kierowca go nie zignoruje. Dlatego, widząc migającą lampkę w lusterku innego samochodu, pamiętaj, że jest to sygnał ostrzegawczy również dla ciebie: kierowca może cię nie dostrzegać.