Škoda Rapid Spaceback Scoutline (2016) 1.4 TDI - test, spalanie
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czy można mieć wszystko w jednym samochodzie? Takie auta jak Škoda Rapid Spaceback Scoutline starają się udowodnić, że tak.
Samochód kompaktowy dla rodziny
Rapida Spaceback nie trzeba nikomu przedstawiać. Ten model jest na rynku już na tyle długo, by wszyscy mieli z nim styczność przynajmniej w ruchu ulicznym. Škoda najpierw przedstawiła zwykłego Rapida z nadwoziem typu liftback, a potem powstała odmiana pochodna od niej: hatchback, nazwany Spacebackiem.
Wraz z konwersją do nowego nadwozia Rapid stracił sporą część bagażnika. 550 l w liftbacku przekształciło się w 415 l w hatchbacku. Spaceback ma jednak zgrabniejszą sylwetkę, a jego kufer dzięki wyższej części tylnej nadwozia jest bardziej ustawny, jeśli chcemy skorzystać z całej przestrzeni po złożeniu oparć kanapy.
Rapid dysponuje także dużą przestrzenią w kabinie. Nawet piątka pasażerów nie będzie narzekać na brak miejsca. Rapid Spaceback to prawdziwy familijny samochód, który chociaż teoretycznie nie należy jeszcze do segmentu C, oferuje więcej miejsca, niż niektórzy klasyczni przedstawiciele tej kategorii. Jedynie ponadprzeciętnie wysokie osoby mogą narzekać na niedostatek miejsca nad głowami na tylnej kanapie.
Nie bez powodu hasło czeskiego producenta brzmi Simply Clever. Na pokładzie nie brakuje rozwiązań niezwykle prostych, które ułatwiają użytkowanie auta na co dzień. Wewnątrz znajdziemy wiele uchwytów na kubki i butelki. Dodatkowo na bokach przednich foteli Škoda umieściła siateczki, w które można włożyć drobiazgi. Z kolei w bagażniku znajdziemy, oprócz sporej przestrzeni, dodatkowe przegrody po bokach, między nadkolami a karoserią. Rapid Spaceback został wyposażony też w siateczkową kieszeń na ścianie kufra oraz bardzo duże haki na torby z zakupami. Ich rozmiar ma znaczenie – nie każdy producent pamięta o tym, że na tego typu zaczepach czasem potrzeba powiesić więcej niż jedną foliową siatkę.
Może się wydawać, że te rozwiązania to błahe dodatki, których nie warto w ogóle wspominać. To błąd – właśnie te proste jak budowa cepa detale sprawiają, że samochód jest przyjazny dla użytkownika. Są banalne i właściwie mógłby je stosować każdy, ale mam wrażenie, że nie każdemu się chce. Haków na zakupy nie znajdziemy we wszystkich współczesnych autach. Dlaczego? Czy właściciele tych modeli mają pogodzić się z tym, że zakupy w drodze ze sklepu do domu mają się turlać po całym bagażniku?
Samochód uterenowiony dla aktywnych
Pojazd, który prezentujemy Wam dziś, to specyficzna odmiana Rapida Spacebacka. Jest to wersja z pakietem Scoutline. Teoretycznie więc mamy do czynienia z samochodem uterenowionym. W pewnym sensie.
Pakiet Scoutline to zestaw dodatków stylistycznych, które sprawiają, że Rapid wygląda nieco bardziej bojowo, ale w praktyce wcale nie jest bardziej dzielny w terenie. Po co więc cały ten zestaw dodatków? Jeśli czasem zapuszczacie się na lekkie bezdroża, nakładki z czarnego tworzywa sztucznego będą chronić karoserię przed zarysowaniami. Więcej zastosowań poza poprawą wyglądu auta nie ma. Gdzie więc to uterenowienie?
Uterenowienie trzeba dokupić sobie oddzielnie. W ramach pakietu na bezdroża Škoda oferuje dodatkową osłonę silnika i zwiększenie prześwitu o około 7 mm. Teraz Scoutline ma więcej sensu, bo faktycznie potrafi wjechać bezpiecznie w nieco bardziej wymagające bezdroża. Dzięki temu Rapid Spaceback staje się autem dla aktywnych osób, szukających wrażeń za miastem, ale nie potrzebującym na co dzień ostentacyjnego SUV-a czy wozu terenowego, który byłby dla nich przerostem formy nad treścią. Lekko uterenowione auto rodzinne, aspirujące do segmentu C jest wszystkim, czego Wam potrzeba, jeśli chcecie wybrać się na rowery do lasu czy na biwak nad rzeką.
Samochód oszczędny dla wymagających
Pod maską prezentowanego Rapida pracował 1,4-litrowy diesel o mocy 90 KM. Sparowana z nim była ręczna przekładnia 5-biegowa. Ten zestaw okazał się zaskakująco uniwersalny. Spisał się zarówno w mieście, jak i w trasie. Nie oszukujmy się, nie był w żadnym z tych wypadków królem prędkości. To raczej leniwy zestaw, który nie nadaje się dla osób szukających wrażeń za kierownicą. Ma on jednak inną zaletę, którą potencjalni odbiorcy Rapida docenią bardziej niż spektakularne wyniki przyspieszenia 0-100 km/h.
W mieście Rapid z 1,4-litrowym dieslem zadowolił się dawką oleju napędowego wynoszącą 4,8 l/100 km, włączając w to jazdę w korkach w godzinach szczytu. To bardzo dobry wynik, tylko nieznacznie odbiegający od katalogowych 4,2 l/100 km.
W trasie udało mi się zejść ze zużyciem paliwa do pułapu 3,8 l/100 km. To znów bardzo dobry wynik, ale wymagający nieco wysiłku, włożonego w ekonomiczną jazdę. 1,4-litrowa jednostka wysokoprężna jest bardzo oszczędna z natury, ale trzeba się pogodzić z tym, że w trasie wyprzedzanie będzie wymagało nieco przestrzeni i rozpędzenia się, jeśli przed nami ciągnie się sznur ciężarówek. Każdy taki manewr będzie wymagał cierpliwości, szczególnie, jeśli chcemy jechać oszczędnie.
Poza minimalnym niedoborem koni mechanicznych, Rapidowi trudno zarzucić cokolwiek w kwestii jazdy w trasie. Zrobiłem nim wiele kilometrów w naprawdę nędznych warunkach, w marznącym deszczu, przez miasta wschodniej Polski, w których w ramach oszczędności na noc nie włącza się latarni i mimo to, po dwóch dniach podróżowania nie byłem zmęczony. Rapidem jeździ się komfortowo, szczególnie mając na uwadze, że mówimy tu o samochodzie o poziom niższym od Octavii.
Ile kosztuje uniwersalny Rapid?
Škoda Rapid kosztuje od 55 550 zł w wersji z 1,2-litrowym motorem benzynowym o mocy 90 KM. Identyczna jest cena za wersję Spaceback. To oznacza, że przy zakupie o wyborze nadwozia nie będzie decydować w żadnym stopniu cena, a jedynie potrzeby klienta. Za tę samą wersję silnikową w odmianie Scoutline zapłacimy 67 550 zł.
Dopłata nie obejmuje jednak wyłącznie pakietu stylistycznego, ale także szereg opcji, których standardowy Rapid nie ma. Są to między innymi czujniki parkowania z tyłu, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, reflektory przeciwmgłowe z przodu, podłokietnik z przodu oraz Easy Light Assistant. Scoutline wnosi także w standardzie 16-calowe felgi aluminiowe.
Škoda Rapid Spaceback sama w sobie jest bardzo dobrym samochodem. Jednak przed dokupieniem do niej pakietu Scoutline trzeba sobie zadać pytanie – czy w ogóle będzie on potrzebny? Jeśli nie decydujesz się na pakiet na bezdroża za 600 zł, uzbrajanie tego auta w zestaw nadający mu terenowego wyglądu jest pozbawiony sensu. Jeśli nie jeździsz na wycieczki do lasu, nad rzekę czy jezioro, lepiej pieniądze zaoszczędzone na Scoutlinie zainwestuj w opcje, których w Rapidzie nie brakuje, a które uprzyjemnią użytkowanie tego samochodu na co dzień, nie tylko podczas odbywanych od czasu do czasu wycieczek.
- Przestronne wnętrze
- Duży bagażnik
- Oszczędny silnik
- Dobry komfort podróżowania
- Wiele prostych, ale użytecznych rozwiązań
- Uniwersalny charakter dzięki zwiększonemu prześwitowi i dodatkowym osłonom
- Brak pakietu na bezdroża w standardzie z Scoutline
- Dużo dobrze spasowanych, ale twardych plastików
Škoda Rapid Spaceback Scoutline 1.4 TDI - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowany | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1422 cm3 | |
Moc maksymalna: | 90 KM przy 3500 obr./min. | |
Moment maksymalny: | 230 Nm przy 1750-2500 obr./min. | |
Skrzynia biegów: | 5-biegowa, ręczna | |
Typ napędu: | Na przednie koła (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Bębnowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Średnica zawracania: | 10,9 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 215/45 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 215/45 R16 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1229 kg | |
Ładowność: | 535 kg | |
Długość: | 4304 mm | |
Szerokość: | 1706 mm bez lusterek | |
Wysokość: | 1466 mm | |
Rozstaw osi: | 2602 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1463/1500 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l | |
Pojemność bagażnika: | 415 / 1380 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,6 s | |
Prędkość maksymalna: | 183 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 4,2 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 3,4 l/100 km | 3,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 3,6 l/100 kml | |
Emisja CO2: | 94 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Cena testowego egzemplarza: | 92 250 zł | |
Wersja silnikowa od: | 63 400 zł | |
Model od: | 55 550 zł | |
Wybrane wyposażenie standardowe: | ||
Elementy nadwozia: | Offroadowa stylistyka zewnętrzna | |
Elementy wnętrza: | Skórzana kierownica | |
Koła i opony: | 16-calowe felgi Rock | |
Komfort: | Klimatyzacja Climatic, czujniki parkowania z tyłu, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, podłokietnik z przodu ze schowkiem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, Easy Light Assistant | |
Bezpieczeństwo: | Poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy i pasażera z przodu, kurtyny powietrzne, ESP, ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, reflektory przeciwmgłowe z przodu | |
Multimedia: | Radio Blues | |
Mechanika: | - | |
Wybrane wyposażenie opcjonalne auta testowego: | ||
Elementy nadwozia: | Pakiet Emotion: dach panoramiczny, przełużona szyba pokrywy bagażnika, czarny spojler tylny, czarne lusterka, przyciemnione tylne światła, przednie reflektory przeciwmgłowe z czarnym wnętrzem (4600 zł), przednie reflektory przeciwmgłowe przyciemnione z funkcją Corner i z LED (900 zł) | |
Elementy wnętrza: | Dywaniki podłogowe z przodu i z tyłu (200 zł), trójramienna, skórzana, wielofunkcyjna kierownica obsługująca radio i telefon z małym pakietem skórzanym (100 zł) | |
Koła i opony: | Koło zapasowe stalowe dojazdowe, podnośnik, klucz, bez zestawu naprawczego (350 zł) | |
Komfort: | Pakiet zimowy: podgrzewane przednie fotele i dysze spryskiwaczy szyby przedniej (900 zł), reflektory ksenonowe (1500 zł), dostęp bezkluczykowy (2500 zł), pakiet funkcyjny dla bagażnika II (400 zł), pakiet Simply Clever (200 zł), elementy funkcjonalne dobagaznika: listwy ograniczające z rzepami (50 zł), czujniki parkowania z przodu i z tyłu (1300 zł), klimatyzacja Climatronic i automatycznie ściemniającym się lusterkiem wstecznym (1550 zł), spryskiwacze reflektorów przednich (500 zł) | |
Bezpieczeństwo: | Front Assist (1200 zł), Hill Hold Control (350 zł) | |
Multimedia: | Funkcja Smart Link (650 zł), funkcja Smartgate (450 zł), nawigacja Amundsen dla dachu panoramicznego (3900 zł) | |
Mechanika: | Pakiet na bezdroża: dodatkowa osłona silnika, prześwit zwiększony o około 7 mm (600 zł) |