Kia Soul
Kia Soul to auto klasy B produkowane od 2009 roku. Jego budowa łączy cechy minivana, SUV-a i auta miejskiego. Na rynku miejska Kia konkuruje z takimi samochodami, jak Opel Meriva, Škoda Roomster czy Nissan Note.
Nadwozie liczące 410,5 cm długości, 178,5 cm szerokości oraz 161 cm wysokości jest wyjątkowe. Choć kontrowersyjne, może się podobać. Kanciasta bryła sprawia wrażenie pudełkowatej. Uwagę zwraca masywny, oryginalny przód. Elementem wyróżniającym model Soul jest atrapa chłodnicy, zabudowana niczym w aucie typu SUV. Charakterystyczny element stanowi pionowo ustawiona tylna klapa. Z tyłu znajdują się ciekawie wystylizowane lampy umieszczone w słupkach. Mała szyba w kalpie znacząco ogranicza widoczność.
Pudełkowate nadwozie pozwoliło na zagospodarowanie sporej ilości miejsca dla podróżujących. Zaletą modelu Soul jest jego przestronność. Ze względu na znaczną szerokość Soula nawet na tylnej kanapie siedzi się w miarę komfortowo. Również z przodu nie brakuje przestrzeni na nogi ani nad głowami podróżujących. Wysoka pozycja za kierownicą oraz wygodny fotel ułatwiają prowadzenie. Niestety, kierownica regulowana jest tylko w pionie. Deska rozdzielcza wygląda efektownie, składa się z trzech zegarowych wskaźników umieszczonych w osobnych tubach. Ciekawy jest również kokpit. Wszystko jest intuicyjne w obsłudze. Dużym atutem są dobrej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza. Wszystkie elementy są dobrze spasowane, dzięki czemu nie skrzypią podczas jazdy. Wadą auta jest niewielki, liczący zaledwie 222 l bagażnik. Po złożeniu tylnej kanapy uzyskamy płaską powierzchnię, a pojemność bagażnika wzrośnie do 700 l.
Kupując model Soul, możemy liczyć na całkiem bogate wyposażenie. W ofercie są trzy odmiany wyposażenia. Już podstawowa obejmuje m.in. klimatyzację, radioodtwarzacz z sześcioma głośnikami, sześć poduszek powietrznych, aktywne zagłówki i ESP. Dodatkowo płatne elementy to np. kamera cofania czy panoramiczny szklany dach. Kia Soul brała udział w testach zderzeniowych, w których wypadła bardzo dobrze - otrzymała najwyższą notę.
Oferta silnikowa Soula jest skromna: jeden silnik benzynowy i jeden wysokoprężny. Benzynowa jednostka to 1,6 CVVT o mocy 124 KM. Zastosowanie zmiennych faz rozrządu pozwala na dynamiczną jazdę przy ograniczonym apetycie na paliwo, auto zadowala się średnio 8 l benzyny na 100 km. Dla jeszcze bardziej oszczędnych Kia przygotowała motor wysokoprężny 1,6 CRDi rozwijający moc 128 KM. Mimo sporej mocy Soul z tym silnikiem w cyklu mieszanym zużywa jedynie około 6,5 l oleju napędowego na 100 km.
Obie wersje silnikowe mogą pracować z 5-biegową skrzynią manualną. Motor wysokoprężny może być dodatkowo sprzęgnięty z 4-biegowym automatem. Przekładnia automatyczna bardzo dobrze spisuje się podczas jazdy miejskiej. Należy się jedynie liczyć z podwyższonym zużyciem paliwa.
Kia Soul jest autem specyficznym dla specyficznej grupy klientów. Ponieważ ma cechy auta miejskiego i SUV-a, świetnie sprawdza się w mieście. Niestraszne mu krawężniki czy dziurawe drogi. Cieszy się opinią niezawodnego, dzięki czemu jego eksploatacja nie obciąży mocno budżetu kierowcy. Dodatkowo Kia kusi bogatym wyposażeniem i stylem. Soul to pierwszy w historii koreański samochód, który otrzymał prestiżową nagrodę red dot design award.
Za Soulem przemawia również długi okres gwarancji producenta - aż 7 lat.