Jaguar X-Type
X-Type to produkowany przez Jaguar Cars od 2009 roku samochód klasy średniej. Miał on za zadanie stawić czoła niemieckiej konkurencji, w tym między innymi Audi A4 i BMW serii 3. Jego konstrukcja opiera się na płycie podłogowej Forda – CD132. Tym samym X-Type dzielił niektóre rozwiązania techniczne z modelem Mondeo, który również był produkowany przy użyciu tej platformy. Mimo to Jaguar znacznie różnił się od auta, z którego czerpał konstrukcję.
Początkowo nadwozie X-Type’a było dostępne jedynie w formie sedana. Dopiero w 2004 roku na rynek weszła odmiana kombi. W Stanach Zjednoczonych ta wersja dostała swoją własną nazwę – Sportwagon. Wygląd auta podkreślał przynależność do luksusowej marki z dużym kotem w logo. Przedni pas został wyposażony w elegancki grill oraz dyskretne wloty powietrza umieszczone w dolnej części zderzaka. Charakterystyczne dla tego modelu były podwójne, okrągłe światła. Sylwetka X-Type’a miała kształt typowego sedana. Wąskie przetłoczenie przebiegające wzdłuż boku na linii klamek optycznie wydłużało auto. Pas tylny był dosyć prosty, nie miał żadnych charakterystycznych elementów. Wyróżniały się jedynie lampy o nieregularnym kształcie.
Mimo że X-Type nie dorównywał prestiżem wyżej plasowanym autom marki Jaguar, wnętrze i tak rozpieszczało materiałami wysokiej jakości i wykończeniem na dobrym poziomie. Deska rozdzielcza kryta była drewnem oraz skórą. Również fotele oraz panele boczne zostały pokryte wysokiej jakości materiałami. Trochę niespójny z pozostałą częścią kokpitu był panel środkowy. Wykonany z tworzywa i usiany licznymi przyciskami nie pasował do eleganckiego wyglądu deski rozdzielczej. Wyposażenie X-Type’a obejmowało elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację, system audio z CD oraz zestaw systemów bezpieczeństwa takich jak ABS.
Początkowo ten samochód oferowany był wyłącznie z benzynowymi motorami V6. Mniejszy to 2,5-litrowy silnik o mocy 196 KM i momencie obrotowym wynoszącym 241 Nm. Dla bardziej wymagających w gamie dostępna była jednostka o pojemności 3 l. Generowała ona 231 KM i 279 Nm. W 2003 roku wprowadzono 2,1-litrowe V6 oraz dwa diesle. Silniki wysokoprężne występowały w wariantach 2- oraz 2,2-litrowym. Słabszy z nich miał moc 130 KM i moment obrotowy na poziomie 330 Nm, mocniejszy - 155 KM i 360 Nm. W 2008 roku wprowadzono nowe V6 2,1 o mocy o 1 KM mniejszej niż jego poprzednik – 156 KM. W tym samym czasie do gamy silników Jaguar włączył dodatkowy 2,2-litrowy motor o zapłonie samoczynnym, generujący 145 KM i 360 Nm. Był on dostępny jedynie z 6-biegową przekładnią. Pozostałe silniki standardowo łączono z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Część z nich sprzedawano również z przekładniami automatycznymi o 5 biegach.
W 2004 roku Jaguar wprowadził wersję specjalną zwaną Sports Collection. Obejmowała ona usportowione dodatki stylistyczne, w tym zmodyfikowane przednie i tylne zderzaki. Pakiet ten montowano jedynie w X-Type’ach z jednostkami 2,5 V6. W 2005 roku pojawiła się odmiana specjalna XS, która również była wyposażona w dodatki stylistyczne, ale obejmowała szerszy wachlarz silników.
W 2004 i 2006 roku X-Type przeszedł drobne poprawki stylistyczne. Najbardziej znaczący facelifting został jednak przeprowadzony w 2008 roku. Samochód został upodobniony wizualnie do modelu XF. Przedni pas wyposażono w siatkowy grill oraz nową atrapę zderzaka.
Produkcję Jaguara X-Type zakończono w 2009 roku. Planowana sprzedaż wynosiła 100 000 egzemplarzy rocznie. Mimo że był to najlepiej sprzedający się Jaguar, niemal przez cały okres produkcji nie osiągnął zakładanego sukcesu. Najwięksi konkurenci – Audi A4, BMW serii 3 oraz Mercedes klasy C, cieszyli się większym zainteresowaniem. Ich sprzedaż była często wielokrotnie większa niż X-Type’a. Co ciekawe, X-Type’a bardzo chwalono w mediach, jednak nie pomogło to w zawojowaniu rynku. Obecnie model ten można nabyć w korzystnej cenie. Szczęśliwcy, którym uda się zdobyć zadbany egzemplarz, będą mieli w swoim garażu prestiżowe auto zapewniające komfort. Niestety, będzie miało to swoją cenę podczas przeglądów.