Hyundai ix20
ix20 to model niewielkiego samochodu z podniesionym zawieszeniem, produkowanego od 2010 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern samochodowy Hyundai. Auto jest wytwarzane w czeskich Noszowicach. Model ix20 zastąpił Hyundaia Lavitę.
Trudno sklasyfikować to auto, ale najczęściej ix20 umieszczany jest w segmencie K, czyli uznawany za minivana z podniesionym zawieszeniem. Nadwozie przypomina nieco Kię Vengę (nieprzypadkowo), a jego charakterystyczną cechą są przednie reflektory.
Hyundai ix20 został zbudowany na tej samej płycie podłogowej co Hyundai i20, Kia Venga i Kia Soul, a jego wygląd nawiązuje do Kii Vengi. Wiele rozwiązań, które znalazły się w ix20, zapożyczono z Vengi.
Pięciodrzwiowe nadwozie w środku mieści pięć osób, które mogą podróżować w miarę wygodnie. Szczególnie z przodu auto ma sporo miejsca i tutaj zarówno kierowca, jak i pasażer bez problemu mogą znaleźć wygodną pozycję do jazdy. Z tyłu nie zabraknie miejsca nad głowami nawet dla wysokich pasażerów. Jednak ci najwyżsi mogą narzekać na brak przestrzeni na nogi, szczególnie gdy przednie fotele zostaną maksymalnie odsunięte do tyłu. Pewnym problemem może być podróż w trzy osoby z tyłu ze względu na niezbyt dużą szerokość ix20.
Kabina została wyłożona materiałami średniej jakości i choć spasowanie elementów jest nie najgorsze, potrafią trzeszczeć elementy wykonane z twardych plastików.
ix20 ma zawieszenie składające się z kolumn MacPhersona z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu. Jest ono zestrojone średnio miękko, co zapewnia w miarę wysoki poziom komfortu, jednak odbija się na możliwościach dynamicznej jazdy. Niestety, w wielu egzemplarzach kierowcy zmagają się z uciążliwą przypadłością amortyzatorów, których twarde plastikowe obudowy stukają. W serwisach Hyundaia mechanicy twierdzą, że to typowa przypadłość tego modelu.
Zastrzeżenia budzi też manualna skrzynia biegów, która ma nie najlepiej dobrane drogi prowadzenia lewarka. Przyspieszonemu zużyciu potrafi ulegać też sprzęgło.
Kolejną usterką, o której często mówią użytkownicy modelu ix20, jest niskiej jakości lakier, który łatwo uszkodzić.
W Polsce Hyundai ix20 występuje z trzema silnikami, dwa to jednostki benzynowe, a jeden to diesel.
Słabszy motor benzynowy ma objętość skokową 1,4 i dzięki systemowi zmiennych czasów otwarcia zaworów osiąga moc 90 KM. Większy motor, 1,6-litrowy, również wyposażony w ten system, generuje moc aż 125 KM.
Jednostka wysokoprężna to motor mający 1,4 l objętości skokowej wyposażony w turbosprężarkę i układ bezpośredniego wtrysku paliwa typu common rail. Hyundai ix20 z tym samym silnikiem rozwija moc 77 KM lub 90 KM.
W zależności od wybranej jednostki napędowej dostępne są trzy skrzynie biegów. Dwie z nich o 5 i 6 biegach to skrzynki manualne, trzecia to 4-biegowa skrzynia automatyczna.
W Polsce ix20 sprzedawany jest w pięciu poziomach wyposażenia: Classic, Classic Plus, Comfort, Style i Premium. Już w najtańszej podstawowej wersji auto ma dwie czołowe poduszki powietrzne, boczną poduszkę powietrzną i kurtyny gazowe. Do tego są systemy ABS i ESP. W najbogatszej wersji znajduje się dodatkowo system statycznego doświetlania zakrętów.
Wyposażenie modelu ix20 obejmuje m.in. takie udogodnienia, jak elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektroniczną klimatyzację, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego czy też czujnik deszczu.
Podczas przeprowadzonego w 2011 roku testu zderzeniowego pod nadzorem Euro NCAP Hyundai ix20 uzyskał maksymalny wynik 5 gwiazdek.