Ford Thunderbird
Ford Thunderbird to model legendarny w historii motoryzacji. Od niego zaczęła się produkcja luksusowych samochodów osobowych. Łączył klasykę z wygodą, stylem i wyrafinowaniem, a także sportowym charakterem. Ford Thunderbird był odpowiedzią na Chevroleta Corvettę, ale już od samego początku wyraźnie zaznaczała się jego przewaga. Przede wszystkim Ford Thunderbird nie udawał, że jest sportowym samochodem, nie był zrobiony z plastiku, ale ze stali i od razu oferował silnik V8, a nie V6 jak Corvette.
To sprawiło, że już na początku swojej bytności na rynku (w 1954 roku) sprzedaż Forda Thunderbirda osiągnęła liczbę 16 155 sztuk, co dawało wynik wielokrotnie lepszy od Corvetty. Popularność Forda Thunderbirda wśród klientów stale rosła, dzięki czemu samochód produkowano bardzo długo (1954-1997, 2002-2005), a jeszcze na początku XXI wieku pojawiła się kolejna jego generacja.
Nadwozie Forda Thunderbirda
Projekt sylwetki Forda Thunderbirda jest bardzo oryginalny i rozpoznawalny. Charakterystyczne okrągłe reflektory, grill w kratkę, wlot powietrza na masce, zakryte od góry tylne koła i białe elementy na oponach to swoisty powiew nowości, jaki zaoferował klientom Ford Thunderbird już w pierwszych latach produkcji.
Większość modeli Forda Thunderbirda była wyposażona w opcjonalny hardtop z włókna szklanego, który łatwo można było zdjąć. Najczęściej bowiem Ford Thunderbird jeździł jako kabriolet.
Co prawda twórcy Forda Thunderbird uznawali go za samochód osobowy, ale już same wartości na licznikach wskazywały, że auto może dużo więcej niż osobówka. Ford Thunderbird ma niezbywalny sportowy charakter, który przejawia się w jego osiągach i charakterystycznym warkocie silnika V8.
Silnik Forda Thunderbirda
Już od początku produkcji Forda Thunderbirda samochód był dostępny z silnikiem V8 z napędem na tył. W modelach z 1954 roku silnik miał pojemność 5.1 l i moc 228 koni mechanicznych. Natomiast wersja z 1968 roku ma już silnik o pojemności 7 l i mocy 365 koni mechanicznych. We współczesnym modelu Forda Thunderbirda z 2002 roku setkę na liczniku zobaczymy już po 7 sekundach od startu. Nie jest to jednak samochód należący do oszczędnych.
W pierwszych modelach Forda Thunderbirda standardem była trzybiegowa manualna skrzynia biegów. Szybko dodano do niej alternatywę w postaci automatycznej skrzyni biegów Ford-O-Matic, która również pozwalała tylko na trzystopniową zmianę prędkości.
Dostępność Forda Thunderbirda
Współcześnie wartość modeli Forda Thunderbirda szacuje się na ponad 19 500 dolarów za samochód w stanie idealnym. Egzemplarze w stanie dobrym, noszące lekkie ślady użytkowania, są warte prawie 16 000 dolarów. Do tego trzeba jednak doliczyć koszty sprowadzenia Forda Thunderbirda ze Stanów Zjednoczonych (gdzie na rynku wtórnym jest obecnie najwięcej sprawnych modeli), co do tanich nie należy.
Kupno Forda Thunderbirda to swoista inwestycja w przyszłość. Samochód już uchodzi za kolekcjonerski, a jego wartość na rynku klasyków będzie tylko rosła. Zresztą o niesłabnącej popularności modeli Ford Thunderbird świadczy już choćby fakt, że powstało w sumie 11 generacji samochodu.