Używany Fiat Punto I - typowe awarie i problemy
Mimo że nawet egzemplarze z końca produkcji mają już naście lat, mały następca modelu Uno nadal jest dobrą propozycją dla szukających zwinnego środka lokomocji. Przy rosnących cenach paliw wybór małego auta do jazdy miejskiej wydaje się coraz bardziej rozsądny. Jeśli szukasz niewielkiego pojazdu za symboliczne pieniądze, Fiat Punto jest dla Ciebie.
07.02.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Punto występowało w trzech wersjach nadwozia: jako 5- lub 3-drzwiowy hatchback oraz cabrio. Kabriolety nie cieszyły się dużym zainteresowaniem ze względu na kontrowersyjną stylistykę.
W ciągu 5 pierwszych lat dostępności w Europie sprzedano ponad 2 mln sztuk tego modelu. Sylwetkę auta projektował słynny włoski stylista Giugiaro. Dzieliło ono wspólną płytę podłogową z Lancią Y i Fiatem Barchetta.
Silniki
- Punto 55 - 1108 cm³ 54 KM
- Punto 60 - 1242 cm³ 60 KM
- Punto 75 - 1242 cm³ 73 KM
- Punto 85 16v - 1242 cm³ 86 KM
- Punto 90 - 1582 cm³ 88 KM
- Punto GT - 1372 cm³ Turbo-136 KM
Wysokoprężne:
- Punto D - 1698 cm³ diesel 57 KM
- Punto TD 60 - 1698 cm³ turbodiesel - 63 KM,
- Punto TD 70 - 1698 cm³ turbodiesel intercooler - 71 KM
- Punto TD 80 - 1698 cm³ turbodiesel intercooler - 82 KM
Dane techniczne
Modele z zagranicy mają zwykle jedną bądź dwie poduszki powietrzne oraz klimatyzację. Do najlepiej wyposażonych wersji należą: ELX, Sporting oraz GT.
Większość zainteresowanych kupnem tego auta nawet nie spojrzy na wersję GT. Jest to odmiana dla prawdziwych fanów tego modelu liczących się z wysokimi kosztami utrzymania. Przy masie wynoszącej zaledwie 850 kg moc 136 KM zapewnia temu pojazdowi wręcz sportowe osiągi. Najczęściej pod maskę Fiata Punto trafiał motor 1,1 Fire o mocy 55 KM.
Jednostka ta charakteryzuje się przeciętnymi osiągami, jednak dzięki współdzieleniu wiele komponentów z Fiatem Seicento jest bardzo tania w utrzymaniu. Zapewnia również niskie zużycie paliwa. W cyklu mieszanym Punto z tym silnikiem zużywa około 7 l benzyny. Lepsze osiągi ma jednostka o pojemności 1242 cm3, przy niewiele większym zużyciu paliwa i kosztach serwisowania.
Najmocniejsza, 16-zaworowa wersja tego silnika o oznaczeniu 85 pozwala na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w 10,9 s. Diesle nie były oferowane na polskim rynku, więc wszystkie auta z silnikami wysokoprężnymi jeżdżące po polskich drogach pochodzą z importu.
Punto ma niewielkie rozmiary, ale ilość miejsca we wnętrzu jest zadziwiająca. Nawet w wersji 3-drzwiowej z tyłu usiądą wygodnie dwie wysokie osoby. Niestety, przednie fotele są krótkie i wąskie, a co za tym idzie - nie gwarantują odpowiedniego komfortu.
Jedynie w wersji GT da się usiąść wygodnie w głębokich kubełkowych fotelach. Wersja 5-drzwiowa sprawdza się również w roli auta rodzinnego. Może jedynie niepokoić to, że auto uzyskało zaledwie dwie gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Awaryjność
Wolnossące silniki benzynowe to mocna strona Fiata Punto. Mimo małych pojemności i stosunkowo dużych mocy bez problemów osiągają przebiegi rzędu 300-350 tys. km. Niestety, motor montowany w wersji GT jest dość kosztowny w eksploatacji, głównie z powodu awaryjnej turbiny ale również wysokiego spalania.
Zawieszenie nie jest już tak udane. Częste wymiany sprężyn zawieszenia, amortyzatorów i elementów metalowo gumowych to norma w tym modelu. Często ulegają uszkodzeniom mało trwałe tuleje tylnego wahacza. Pocieszające są jedynie niskie ceny oraz dostępność części zamiennych, dzięki czemu koszty użytkowania Punto są naprawdę niskie.
Problemy sprawia również awaryjna elektryka. Regularnych przeglądów wymaga układ zapłonowy pojazdu, często odmawiający współpracy. Centralny zamek oraz elektryczne szyby nie sprawiają kłopotów.