Citroën C2
C2 to samochód segmentu B produkowany przez Citroëna w latach 2003–2009 w Chinach i Francji. Jest to bezpośredni następca niewielkiego modelu Saxo. W roku swojej premiery auto zostało nagrodzone tytułem Najlepszego Europejskiego Hatchbacka Roku.
Nadwozie C2 było tak zaprojektowane, by zainteresować małym modelem przede wszystkim młodszą część odbiorców samochodów Citroëna. Z przodu rzuca się w oczy częściowo zaślepiony grill, umieszczony między nieco kanciastymi światłami, wyciągniętymi minimalnie w maskę. Na dole przedniego pasa są dodatkowe reflektory przeciwmgłowe. Najbardziej charakterystyczna dla modelu C2 jest linia okien bocznych. Szyba w bocznych drzwiach została ukształtowana w klasyczny sposób, natomiast linia okna umieszczonego w drugiej połowie nadwozia rozpoczyna swoją dolną krawędź na wysokości klamki i wznosi się ku górze w miarę zbliżania się do tyłu auta. Na bokach karoserii są również mocno podkreślone nadkola, nadające nieco muskularny wygląd temu malcowi.
Podczas projektowania wnętrza styliści Citroëna pokazali, że tanie auto segmentu B wcale nie musi być nudne. Konsola środkowa może być przez niektórych uznana za nieczytelną, ale tyczy się to jedynie bardziej bogato wyposażonych wersji. Przed kierowcą umieszczono bardzo duży obrotomierz, wewnątrz którego znajduje się elektroniczny wyświetlacz szybkościomierza. W odmianach półautomatyczną skrzynią biegów za wieńcem kierownicy zamontowane są duże łopatki do obsługi przekładni. Miłym dla oka akcentem są fotele obszyte tapicerką dostępną w wielu opcjach kolorystycznych. Z tyłu zamiast kanapy Citroën zdecydował się umieścić dwa oddzielne fotele. Niestety, pasażerowie na nich podróżujący będą narzekać na brak miejsca na nogi, szczególnie wyższe osoby.
Wyposażenie Citroëna C2 obejmuje między innymi odtwarzacz CD ze zmieniarką płyt, klimatyzację oraz komputer pokładowy. Wartościowym rozwiązaniem zastosowanym w modelu C2 jest system Start & Stop, który wyłącza silnik, gdy auto się zatrzyma, a kierowca wciśnie pedał hamulca. Motor jest ponownie automatycznie uruchamiany po zwolnieniu pedału hamulca. System ten montowano jedynie w C2 wyposażonych w skrzynię biegów SensoDrive – 5-biegową półautomatyczną przekładnię.
Pod maskę Citroëna C2 trafiały zarówno motory benzynowe, jak i napędzane olejem napędowym. Najsłabszym silnikiem w gamie była czterocylindrowa jednostka 1,1 TU1 o mocy 60 KM. Nieco więcej mocy (75 KM) miał motor 1,4 TU3 oraz 1,4 ET3. Ten ostatni dostępny był ze skrzynią SensoDrive z systemem Start & Stop. Był to najmocniejszy silnik dostępny w standardowych odmianach tego Citroëna. Miał on moc 90 KM. C2 występował też z motorem wysokoprężnym. Jednostka 1,4 DV4 HDi generowała 68 KM. Citroën oferował również dwie wersje specjalne: VTR oraz VTS. Oprócz subtelnych dodatków stylistycznych dostawały one znacznie mocniejsze jednostki niż te dostępne w podstawowej gamie. Obie odmiany sprzedawano z silnikiem 1,6 TU5. W wersji VTR z SensoDrive generował on 110 KM, a w VTS 125 KM.
W 2008 roku Citroën zaprezentował model C2 po faceliftingu. Zmiany były kosmetyczne. Objęły one przede wszystkim przemodelowanie przedniego zderzaka, który był od tamtej pory nieco większy, oraz drobną modyfikację grilla.
Produkcję Citroëna C2 zakończono w 2009 roku. Niestety, model ten nie odniósł takiego sukcesu, na jaki było go stać. Stało się tak między innymi przez przeciętny marketing. C2 nie należy do najmniej awaryjnych aut. Często zdarzają się w nim usterki drobiazgów, ale dochodzi również do poważniejszych awarii. Przykładami są samoistne przyspieszanie auta z półautomatyczną skrzynią i brak reakcji na naciskanie pedału hamulca.