Chevrolet Cruze
Model Cruze od początku był bardzo ważnym projektem dla koncernu General Motors, ponieważ miał zastąpić dwa niezależne od siebie samochody: Lacetti oraz Cobalt. Za projekt odpowiadał przede wszystkim Opel. Koncern zainwestował w proces powstawania nowego modelu 4 mld dol. 221 prototypów testowano w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Korei Południowej, Kanadzie i Australii. Oparty na platformie GM Delta II Cruze wszedł do produkcji w 2008 roku. Na niektórych rynkach znany jest jako Daewoo Lacetti Premiere oraz Holden Cruze.
Początkowo nowe dziecko amerykańskiego koncernu dostępne było jedynie jako czterodrzwiowy sedan. W 2010 roku na targach samochodowych w Paryżu Chevrolet przedstawił odmianę 5-drzwiową. Stylistyka Cruze’a nie jest nadzwyczajnie odważna, ale też nie mdła ani nijaka. Głównym atutem nadwozia tego kompaktowego Chevroleta jest wygląd przedniej części. Ostre kształty lamp zostały wyciągnięte daleko w maskę, a masywny grill podkreśla dynamiczny charakter auta. Sylwetka jest poprawna, a tył przywodzi na myśl koreańskie auta sprzed kilku lat – wygląda dobrze, ale bez polotu. Nieco lepiej prezentuje się odmiana hatchback.
Wnętrze Cruze’a niestety tonie w plastiku. Mimo to może się podobać – wszystkie linie poprowadzono z rozmysłem, a zegary (obrotomierz, szybkościomierz oraz dodatkowe wskaźniki) umieszczono w tubach. Budzi to skojarzenia z bardziej sportowymi modelami Chevroleta.
Do dyspozycji kierowcy oraz pasażerów jest szeroka gama wyposażenia dodatkowego. W celu poprawienia bezpieczeństwa GM zastosowało system stabilizacji toru jazdy, system kontroli trakcji, 6 poduszek powietrznych, ABS oraz system wspomagania nagłego hamowania. Wyposażenie obejmuje również czujnik deszczu, system audio z odtwarzaczem MP3, złączem AUX, sterowaniem z poziomu kierownicy i nawigację satelitarną.
Niestety, dynamicznie zaprojektowany przód auta z rzucającymi groźne spojrzenie reflektorami nie skrywa mocnych jednostek. Najpotężniejsza z nich to diesel o pojemności 2 l, generujący 161 KM i 360 Nm momentu obrotowego (do 2011 roku 148 KM i 320 Nm). Jest to jedyna jednostka wysokoprężna dostępna w Cruzie. Oprócz niej Chevrolet wyposaża swój kompakt również w trzy silniki benzynowe. Najsłabszy z nich to 1,6 o mocy 111 KM. Mocniejszym oraz mniejszym motorem jest czterocylindrowy Ecotec o mocy 138 KM i momencie obrotowym wynoszącym ok. 200 Nm. Trafia on pod maski Cruze’ów od 2010 roku. Jednostka benzynowa o największej mocy to 136-konny (do 2010 roku 139-konny) silnik. W palecie dostępnych motorów brakuje jednak rozwiązań dla kierowców oczekujących większej dynamiki od swoich samochodów.
Chevrolety Cruze występują z dwiema skrzyniami ręcznymi: 5-biegową oraz 6-biegową. Na początku produkcji dostępny był automat GM 6T40 o 6 przełożeniach. Później jednostki tego kompaktu zaczęto montować również z GM 6T30 i 45.
Chevrolet Cruze jest dobrym rozwiązaniem dla osób szukających kompaktu w przystępnej cenie, ale nie zainteresowanych najsilniejszymi graczami na rynku. Ci, którzy oczekują od tego auta przyzwoitej wydajności spalania, lepiej niech wybiorą diesla lub mniejszy motor benzynowy. Podzespołem, który najczęściej zbyt szybko się zużywa, jest zawieszenie. Już po przejechaniu niewielkich dystansów mogą rozczarować niepokojące odgłosy pochodzące spod samochodu. Inna bolączką Cruze’a jest niska jakość materiałów we wnętrzu, która niestety przekłada się na szybsze zużywanie wynikające z eksploatacji. Wnętrze Cruze’a nadrabia ergonomią na poprawnym poziomie.