Bentley Bentayga
Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie 2015 zadebiutował pierwszy SUV marki Bentley, o nietuzinkowej nazwie Bentayga. Auto powstało na bazie nowego Audi Q7 drugiej generacji z wykorzystaniem płyty podłogowej, zawieszenia oraz układu napędowego niemieckiego auta. Bentley zadebiutował w bardzo mocnej odmianie, do tej pory jedynej, z silnikiem W12 TSI o mocy 608 KM, generującym moment obrotowy o maksymalnej wartości 900 Nm. Napęd przekazywany jest poprzez 8-biegową przekładnię automatyczną na wszystkie cztery koła za pomocą niesymetrycznego mechanizmu różnicowego typu Torsen z rozdziałem momentu obrotowego 40 : 60 (przód : tył). Ponadto, zastosowano elektroniczne blokady dyferencjałów osiowych, które mają wspomagać kierowcę w trudnych warunkach zarówno drogowych jak i terenowych.
Układ jezdny składa się z miechów pneumatycznych Continuous Damping Control pozwalających na regulację prześwitu oraz adaptacyjną pracę zawieszenia zarówno na szosie jak i w terenie. Z przodu i z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie, a opcją są aktywne stabilizatory współpracujące z oddzielną, 48-voltovą instalacją elektryczną. Samochód może jeździć na 20-, 21- lub 22-calowych felgach. Minimalny rozmiar opon to 275/50 R20, natomiast maksymalny, przewidziany jako opcja to 285/40 ZR22. Samochód waży 2422 kg i by poskromić tego kolosa Bentley zdecydował się na potężne, 400-milimetrowe tarcze hamulcowe z przodu i niewiele mniejsze, bo 380-milimetrowe z tyłu.
Dzięki ogromnej mocy silnika W12 TSI Bentley Bentayga był w chwili debiutu najpotężniejszym i najszybszym SUV-em świata i tak go określono we Frankfurcie. Osiąga prędkość maksymalną 301 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h trwa 4,1 s. Średnie zużycie paliwa deklarowane przez producenta to 12,8 l/100 km.
Bentayga mierzy 5141 mm długości, 1998 mm szerokości i 1742 mm wysokości, a karoseria kryje niespotykany w żadnym z pokazanych światu do tej pory SUV-ie luksus, oferowany czterem pasażerom. Każdy z nich usiądzie w superwygodnych fotelach z elektryczną, 22-kierunkową regulacją z przodu i 18-kierunkową z tyłu, ogrzewaniem, wentylacją oraz masażem. Przy rozstawie osi 2992 mm nikomu nie zabraknie miejsca na nogi. Na desce rozdzielczej umieszczono 8-calowy wyświetlacz systemu multimediów, a panel wskaźników jest tak jak w Audi dużym ekranem TFT. Przy nawiewach zainstalowano bardzo elegancki zegarek firmy Breitling. Na konsoli środkowej pojawił się panel zarządzania możliwościami terenowymi. Bagażnik Bentaygi mieści skromne jak na tę wielkość samochodu 430 litrów. Tyle tylko, że dużą część bagażnika zarezerwowano dla pojemnika na szampana i kieliszki.
O odpowiedni nastrój wizualno-akustyczny pasażerów dba zdaniem Bentleya najlepszy system audio świata, przygotowany wspólnie z firmą Naim, z 18 głośnikami o łącznej mocy 1950 watów. Pasażerowie tylnej kanapy mają oczywiście tablety o przekątnej 10,2 cala. Każdy jest rozpieszczany wysokiej jakości materiałami oraz wyposażeniem obejmującym wszystko, co wymyślono do tej pory w samochodach.